Gå til innhold

Oppgradering fra onboard til ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå endelig fått kjøpt meg et ordentlig anlegg (hifi, ikke pc-høyttalere) og har koblet opp pcen til forsterkeren på anlegget mitt... Nå hyler jeg etter mer, og vil da oppgradere lydkortet på pcen min til noe som matcher resten av anlegget litt bedre enn onboard lydkortet jeg kjører med nå.. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal velge. Hva som er bra. Har hørt at X-Fi skal være relativt bra, også har jeg kikket litt på Creative SB Audigy 4 PCI. Hvordan er disse? Hva passer best til mitt bruk?

 

Jeg spiller hovedsaklig musikk, men også film (foreløpig kun stereo grunnet kabelmangel, men når økonomien tillater det, kjøper jeg kabler, og kobler opp centerhøyttaleren min og bakhøyttalerene også.)

 

Det vil si. Jeg må ha et kort med veldig bra musikkegenskaper, og minst 5.1 utganger. I tillegg til inngang for mic selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer selvfølgelig an på hva du hører på, men jeg har f.eks et ganske bra onboard lydkort på mitt hovedkort, og det suger. Kanskje ikke så ille lyd, men det blir kontinuerlig påvirket av alle komponentene rundt, og det gjør utslag i lyden. Ellers bruker jeg for tiden EMU lydkort (selv om jeg neste gang skal velge et annet merke, mest sannsynlig Echo). Må bruke onboard akkurat nå da EMU lydkortets breakout box røk, og importøren har prestert å sende meg et demoeksemplar som i tillegg var feilvare istedet for å sende meg en ordentlig erstatning.

 

Men generelt er jeg ganske sikker på at du vil høre forskjell, ja.

Lenke til kommentar

ok. Jeg er ikke sikker. har ikke undersøkt den så mye i dybden enda... bare lurket så vidt i overflaten :p

 

Det er en NAD T753 som du sikkert har hørt om...

 

Hvor mye snakker vi for en slik kabel? (føler meg litt rik da jeg her om dagen fikk meg jobb og finansierte lydkortet på kun en dag :p )

Lenke til kommentar

Meget god forsterker ja. ;)

Den har ganske mange digitale og optiske innganger. Du kan enten kjøpe en SPDIF TOSLINK eller en Coax. Bare gå på HiFiklubbe eller HiFicenteret og spør etter en. De billigste koster ca 300. På Clas Ohlson får du de for 100kr, men dårligere kvalitet.

Hva som gir best lyd av TOSLINK og Coax er vansklig og si, jeg personlig ville nok valgt en TOSLINK ;)

 

Edit: Men ser at lydkortet ditt kun støtter Coax, så da er valget enkelt.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Er fantastisk fornøyd med forsterkeren, ja, men skulle gjerne fått høyttalere litt lengre fra hverandre... Jeg har dessverre ikke plass til det, så de står på hver sin side av tven min... (stort skap på hver side) så jeg får dessverre ikke alt ut av stereoeffekten...

 

Men er ikke coax kun en enkeltleder og jord da? Da blir det vel kun monooverføring eller? eller finnes det dual coax eller noe kanskje??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er fantastisk fornøyd med forsterkeren, ja, men skulle gjerne fått høyttalere litt lengre fra hverandre... Jeg har dessverre ikke plass til det, så de står på hver sin side av tven min... (stort skap på hver side) så jeg får dessverre ikke alt ut av stereoeffekten...

 

Men er ikke coax kun en enkeltleder og jord da? Da blir det vel kun monooverføring eller? eller finnes det dual coax eller noe kanskje??

8883067[/snapback]

 

coax har kun en enkeltleder og jord ja.

 

Men det blir ikke mono overføring av den grunn, siden signalet som sendes gjennom den kabelen består utelukkende av firkantpulser. Stereosignalet

(eller surround for den saks skyld) er "bakt" inn i det pulstoget som sendes gjennom kabelen. Det pulstoget dekodes i forsterkeren til normal stereo igjen.

 

Fordelen med coax og digital overføring generelt er at du ikke trenger og uroe deg for støy som gjerne kommer når kabelen plasseres nært utstyr som gir elektromagnetisk stråling. Det skal ekstremt mye støy til for at det digitale signalet skal ødelegges.

 

Men på en annen side så vil det alltid være tap i dekoderen som sitter i forsterkeren.

(Når en kjører fra lydkort i pc så er det ingen tap i dekoderen der siden signalet ikke går gjennom noen dekoder, siden lyden er digital inne i pcen).

 

Men dekodere i dag er såpass bra at lyden vil være veldig bra, til tross for at den har tapt seg noe i dekoderen.

 

Har du muligheten for og kjøre digitalt ville jeg gjort det, siden jeg vil tro at dekoderen som sitter i forsterkeren er av bedre kvalitet enn den du har på lydkortet, selv om dekoderen du har på lydkortet er av god kvalitet den også.

Lenke til kommentar

ok.. Da er vi enige om at jeg kjøper en coax kabel og kobler den fra minijack(? eller egen coax-utgang? EDIT: eller kanskje den digitale utgangen ^^) på lydkortet i pcen min til coax inngangen på forsterkeren min, og stiller forsterkeren på hva? coax-inngang?

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Kanskje alt du trengte var en kabel, dersom hovekortet ditt har Toslink eller Coax utgang.

 

Det ofte veldig stor forskjell på lydkvaliteten mellom onboard og dedikert lydkort dersom man kjører analogt. Men dersom man bruker digital utgang, er vel forskjellene heller minimale (?)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...