Gå til innhold

Oppgradering fra onboard til ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du kobler forsterkeren til den utegangen med en optisk kabel, kan lyden overføres digitalt til den. "Lyd dataene" går da som "lys-pulser" gjennom kabelen, og dekodes til analog lyd av forsterkeren. (Det er det røde lyset du har sett som skal gå gjennom kabelen frem til forsterkeren)

 

Dermed unngås den vanlige foringelsen og bakgrunns-støyen som vanligvis hører med til onboard lydkort.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Du kan få lyd ut av den ;) Du kan overføre lydsignalet optisk gjennom en optisk kabel (toslink)

Men forskjellen på onboard og dedikerte lydkortet ditt er vel ganske mye. Ditt nye lydkort støtter blant annet EAX, Dolby Digital og DTS. Derfor kjøper du en coax ledning, putter den i en 3.5mm jack på det nye lydkortet, strekker den over til NAD forsterkern din og stiller inn forsterkern på at den skal lytte på den digitale inngangen ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hifiklubben: 300kr, GOD kvalitet

Clas Ohlson: 100kr, kvalitet som følger :p

 

Gi en lyd når du får det til/ikke får det til. ;)

8883937[/snapback]

 

Helt galt,

en må tenke på at det er digitale signaler vi snakker om. Når det er digitale signaler vi snakker om har kabelen ekstremt lite og si, med mindre vi snakker kabellengder som er lengre enn det trådstarter trenger. Det er altså motsatt av analoge signaler, der kabelen kan ha mye og si.

 

Så hvilken som helst standard kabel med de riktige pluggene vil fungere utmerket, med mindre det er så råtten kabel at den burde vært kasta på dynga for flere tiår siden.

Selv pleier jeg og bruke standard billig phonokabel.

 

Så med mindre du har standard phonokabel i riktig lengde liggende ville jeg ha kjøpt det på clasen eller no sånt. For i dette tilfellet er ikke hifiklubbens kabel noe bedre.

Lenke til kommentar

Ok... hvilke lengder kommer disse på? jeg trenger 5 meter eller kanskje helst mer da jeg har forsterkeren og pcen i hver sin ende av rommet... Vil det få noe som helst spoleeffekt å legge denne kablen i en liten kveil eller går det ikke nok strøm der til det?

Lenke til kommentar
Helt galt,

en må tenke på at det er digitale signaler vi snakker om. Når det er digitale signaler vi snakker om har kabelen ekstremt lite og si, med mindre vi snakker kabellengder som er lengre enn det trådstarter trenger. Det er altså motsatt av analoge signaler, der kabelen kan ha mye og si.

 

Så hvilken som helst standard kabel med de riktige pluggene vil fungere utmerket, med mindre det er så råtten kabel at den burde vært kasta på dynga for flere tiår siden.

Selv pleier jeg og bruke standard billig phonokabel.

 

Så med mindre du har standard phonokabel i riktig lengde liggende ville jeg ha kjøpt det på clasen eller no sånt. For i dette tilfellet er ikke hifiklubbens kabel noe bedre.

 

Mitt utsagn er ikke helt galt nei. Men jeg kan være enig i at du ikke vil høre stor forskjell på Clas og hifiklubben når det kommer til digital ledning. Med mindre du kjøper en 10m lang kabel til 200kr og en til 1200 på hifiklubben.

 

Digital koaksial kabel

Den på 5m koster 400kr. Så følg pac-man sitt råd, kjøp på clas. Med mindre du er entusiast vil du ikke høre stor forskjell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Helt galt,

en må tenke på at det er digitale signaler vi snakker om. Når det er digitale signaler vi snakker om har kabelen ekstremt lite og si, med mindre vi snakker kabellengder som er lengre enn det trådstarter trenger. Det er altså motsatt av analoge signaler, der kabelen kan ha mye og si.

 

Så hvilken som helst standard kabel med de riktige pluggene vil fungere utmerket, med mindre det er så råtten kabel at den burde vært kasta på dynga for flere tiår siden.

Selv pleier jeg og bruke standard billig phonokabel.

 

Så med mindre du har standard phonokabel i riktig lengde liggende ville jeg ha kjøpt det på clasen eller no sånt. For i dette tilfellet er ikke hifiklubbens kabel noe bedre.

 

Mitt utsagn er ikke helt galt nei. Men jeg kan være enig i at du ikke vil høre stor forskjell på Clas og hifiklubben når det kommer til digital ledning. Med mindre du kjøper en 10m lang kabel til 200kr og en til 1200 på hifiklubben.

 

Digital koaksial kabel

Den på 5m koster 400kr. Så følg pac-man sitt råd, kjøp på clas. Med mindre du er entusiast vil du ikke høre stor forskjell.

8884420[/snapback]

 

Selv på 10m vil jeg påstå at du ikke vil høre forskjell, du må nok opp på flere hundre meter før det og ha kvalitetskabel vil ha noe for seg.

 

Dessuten ville jeg ikke valgt coaxkabelen de har på clasen, selv ville jeg ha valgt helt standard phonokabel... Men muligens det bare er meg ;)

Lenke til kommentar

Fornøyd blir du nok ja ;) Men spørsmålet er vel heller om du blir like fornøyd med en fra Clasen. Tror forskjellen vil være marginal. Men hifiklubben sine kabler er gullbelagte og dobbelt skjermet da.

 

Og digitale/optiske kabler med lengder på over 10 meter skal du lete lenge etter, finnes det? trodde ikke teknologien tillot det en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fornøyd blir du nok ja ;) Men spørsmålet er vel heller om du blir like fornøyd med en fra Clasen. Tror forskjellen vil være marginal. Men hifiklubben sine kabler er gullbelagte og dobbelt skjermet da.

 

Og digitale/optiske kabler med lengder på over 10 meter skal du lete lenge etter, finnes det? trodde ikke teknologien tillot det en gang.

8888565[/snapback]

 

Litt ot her nå, men det er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor i all verden bruker de gull på kontaktflaten? I min mening ville sølv være det beste siden det har lavest motstand.

Eventuelt ville kobber være et godt valg, siden det er billigere og har lavere resistans...

 

For de som ikke måtte tro meg, her er resistansen til gull, sølv, kobber:

 

(tallene er oppgitt i hvor stor motstand en ledning på 1 kvadratmillimeters areal og 1 meters lengde ville hatt hvis ledningen holdt en temperatur på 20°C)

 

Sølv: 0,0159 Ω

Kobber: 0,0178 Ω

Gull 0,0244 Ω

 

Som dere ser så er faktisk ikke gull et så godt valg, spesielt med tanke på at kobber er en bedre leder, og at jeg vil tro at prisen på kobber er billigere enn gull...

 

 

Men det kan godt hende det bare er jeg som misser noe grunnleggende... ;)

 

 

Dessuten ville dobbel skjerming ha lite og si, det er tross alt firkantpulser som går i disse coax kablene, og det skal være noe helt sinnsykt med elektromagnetisk støy for at den skjerminga skal ha noe og si...

 

 

 

Men på en annen side, jeg ville nok ha valgt de kablene fra hifi klubben selv.

Selv om at jeg vet at en billigere kabel på clasen ville vært vel så god ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
"Gull" blir brukt pga. korrosjonsmotstanden, sølv og kobber korroderer raskere og vil da gi dårligere vilkår for signala som skal gjennom kontakten.

8889449[/snapback]

 

Takk, da har jeg endelig fått et vettugt svar på det...

Lenke til kommentar

takk for mange svar samt nyttig!! info ;)

 

Da var hifiklubbenkablen og bananplugger (så jeg slipper å skru rett i terminalene, samt lettere montering/demontering) bestilt... Gleder meg utrolig til å få lydkort+kabler nå altså. Regner med en ganske ok ytelsesøkning hva lydkvalitet angår :)

 

Men finnes det forskjell på mediaspillere på pcen? (lydkvalitet)

 

nå bruker jeg Winamp(gratis) og er fornøyd med det, men vil jeg få bedre lyd med en annen mediaplayer??

Lenke til kommentar
takk for mange svar samt nyttig!! info ;)

 

Da var hifiklubbenkablen og bananplugger (så jeg slipper å skru rett i terminalene, samt lettere montering/demontering) bestilt... Gleder meg utrolig til å få lydkort+kabler nå altså. Regner med en ganske ok ytelsesøkning hva lydkvalitet angår :)

 

Men finnes det forskjell på mediaspillere på pcen? (lydkvalitet)

 

nå bruker jeg Winamp(gratis) og er fornøyd med det, men vil jeg få bedre lyd med en annen mediaplayer??

8891903[/snapback]

 

Det er ganske viktig å stille inn equalizeren riktig. Dette er kun deg selv som kan gjøre, finn noen forhåndsinstillinger og "fiks" litt på dem. ;) Angående lydkvlitet på programmene er det ikke så stor forskjell ute å gå, så lenge eq er stilt inn riktig.

Lenke til kommentar

Ok.. Høres bra ut.. De innstillingene jeg bruker nå ser ut (høres ut) til å funke bra. ca. pluss 3dB på bass, -2dB på mellomtone og ca. +4dB på diskant.... Diskant er fint :D også bruker jeg veldig "pene" overganger mellom frekvensene og har laget en slags "bue". Høres rett og slett ikke galt ut

 

hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...