Gå til innhold

Ny spill-PC maks 9000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal kjøpe ny PC som kommer for det meste til å bli brukt til spilling (wow, bf2, fsX, etc). Trenger ikke mus, tastatur, skjerm, dvd-drev, lydkort (har Creative Audigy 2) og harddisk. Kabinettet som er valgt skal brukes til de gamle delene.

Har 9000,- til rådighet, og er ute etter ett oppsett som gir god verdi for pengene. Så langt har det ikke vært mulig å rettferdiggjøre et oppsett på mer enn rundt 7000,-

Følgende ting er viktig med oppsettet:

-Stillegående

-Nvidia skjermkort

-Verdi for pengene/optimal ytelse

-Overklokking er ikke aktuelt

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+

Kabinett: Antec SLK3000B

Skjermkort: Asus GeForce 8800 GTS 320 MB

Hovedkort: Asus M2N-SLI Deluxe

RAM: Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB (2x1024)

Strømforsyning: SMIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

CPU-kjøler: Zalman CNPS9500 AM2

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=48623

Kom gjerne med kommentarer, forslag til forbedringer eller endringer.

Endret av Svennings
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vil forresten en 400w PSU var nok til dette systemet?

8819992[/snapback]

Sats på en strømforsyning som er 500W eller mer.... som jeg har skrebet i andre innlegg krever skjermkortet mye strøm.

Skrevet (endret)

Selv om det er lett å si at overklokking ikke er aktuelt, bør du virkelig invistere litt tid i lære deg litt om det. Med overklokking kan du lett få mye, mye mer ut av sytemet ditt uten å måtte bruke én krone ekstra.

Fordelene gjevner ut ulempene med god margin, og dersom du satser på Core 2 Duo, fks. E6320, kan du lett øke prosessorens effektivitet med 50%

På samme måte kan du også enkelt gi et nVidia 8800GTS samme kraft som et 8800GTX. Sammenlikner du disse gratis ytelsesøkningene med å kjøpe tilsvarende produkter til full pris, sparer du mange tusen kroner, og du vil ha lenger og større glede av oppsettet særlig med tanke på spill- og applikasjonsytelse...

I den anledning har jeg selv valgt meg ut et oppsett til en HTPC som jeg skal klokke og tweake så mye som mulig, men til lavest mulig pris og støy.

Det som er spesielt med mitt oppsett, som du selvfølgelig må se bort ifra, er kabinettet og skjermkortet (du trenger ikke mer enn 320MB på lave oppløsninger, type vanlig LCD-skjerm). Jeg har også byttet ut den vifta jeg egentlig hadde valgt ut, med en Thermaltake Big Typhoon (smaksak).

post-48420-1181407535_thumb.png

Endret av ADT
Skrevet (endret)
Vil forresten en 400w PSU var nok til dette systemet?

8819992[/snapback]

Sats på en strømforsyning som er 500W eller mer.... som jeg har skrebet i andre innlegg krever skjermkortet mye strøm.

8820349[/snapback]

:nei: Ignorer denne anbefalingen.

Ikke tenk så mye på Watt-verdien som det reklameres med. Det viktigste er å finne en PSU med nok kraft og stabilitet på 12V. Omtrent 312 W (26 A) samlet 12V output skal være nok.

Mist har fått gode kritikker og er kjent for å levere stabil strøm, så den bør være et godt valg. Men jeg ville satset på en Seasonic S12 430 for å spare litt (og fortsatt ha ypperste kvalitet), eller en Corsair HX520 for å kunne ha SLI eller en haug HDD.

Endret av EasyRaider
Skrevet (endret)
På samme måte kan du også enkelt gi et nVidia 8800GTS samme kraft som et 8800GTX.

8820404[/snapback]

:ermm: Enkelt? Må vel ha ekstrem kjøling.

Er ikke bare frekvens som skiller her. GTS er grovt sett bare 3/4 av GTX.

Endret av EasyRaider
Skrevet

Med standard kjøler vil man som regel kunne klokke GTS'en opp til GTX-hastigheter, den lille RAM-mengden ekstra, og litt ekstra båndbredde ser man nok ikke rare forskjellen på...

Ingen ektremkjøling nødvendig.

Skrevet
Med standard kjøler vil man som regel kunne klokke GTS'en opp til GTX-hastigheter, den lille RAM-mengden ekstra, og litt ekstra båndbredde ser man nok ikke rare forskjellen på...

8820594[/snapback]

Nei, men ved samme frekvens har GTS fortsatt bare 3/4 så mange stream-prosessorer og teksturenheter, og de gjør de mesteparten av jobben. Så en ser stor forskjell.

Skrevet (endret)

Av testene jeg har lest er det kun ved veldig høye oppløsninger (les: 1600x1200 og høyere) man ser særlig forskjell på GTS og GTX

Når GTS i tillegg er klokket til GTX hastigheter, synes jeg ikke prisforskjellen kan forsvares...

Endret av ADT
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Det er lenge siden vi begge hadde samme innsikt inn hardwaremarkedet som mange her har. Glad for at vi fortsatt har dere på forumet til hjelp.

Nå skal det sies at vi er to stykker som skal kjøpe samme PC. Tanken om å sette opp et Intel-system falt i god jord og jeg har dermed satt opp et slikt system. Det viser seg jo og å være ganske fristende med litt overklokking. Dermed legger vi noen ekstra kroner i rammen.

Hvordan synes dere dette oppsettet ser ut?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=48677

Skrevet
Forresten, for en stille PC bør du velge CPU som bruker lite strøm (og dermed utvikler lite varme). Det betyr i dag Core2 Duo.

8820718[/snapback]

:ermm: Core2Duo utvikler jo mye varme, gjør den ikke?

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Setter veldig stor pris på det. Dette førte til at vi innså at et Intel-basert system kanskje er veien å gå. Vi har også byttet ut strømforsyningen med den som ble anbefalt.

Kfinn sin post forklarer det hele.

Igjen takk for hjelpen.

Skrevet
Hvordan synes dere dette oppsettet ser ut?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=48677

Greit nok dette, selv ville jeg investert i et litt dyrere kabinett, for eksempel Lian Li. Fordelen med et slikt kabinett er at du slipper å bytte det ut på mange år, veldig høy kvalitet og dritlekkert å se på, og gir PC'en den lille prikken over i'en

Fks. Lian Li, 900,-

I tillegg er jeg skeptisk til RAM'en du har valgt. Ingen vits i å gå fra pc5300 til pc6400 selv om du skal overklokke. Det er strengt tatt ikke mye å hente i RAM når det gjelder ytelse, men skal du absolutt ha noe raskere ville jeg anbefale den som jeg har valgt, den ser du litt lenger oppe i denne tråden (PC8500)...

Skrevet

Jeg planlegger også å kjøpe ny maskin, tror kanskje det jeg har kommet fram til vil kunne være noe for deg også (med noen forandringer kanskje...)

Handlekurv

Jeg kjøper alt igjennom jobben, derfor vil det trolig være litt penger å spare hvis du bytter ut noen av delene, eks skjermkortet i et annet merke.

- Håper det hjelper litt :)

(btw, jeg hadde også planer å kjøre AMD oppsett, men ble anbefalt Intel)

Skrevet

Jeg har selv Antec 3000B og har ingenting viktig å utsette på det. Men i dag ville jeg kjøpt Antec Solo pga. dempede paneler og strikkoppheng for harddisker. Lian Li er jeg skeptisk til med tanke på støy (lett aluminiumkabinett, ikke så bra).

Hvis det skal overklokkes, er det vel like greit å kjøpe E6420.

Skrevet

Beklager at det kanskje ikke kom litt klarere frem i starten, men tanken var å kjøpe et billig kabinett til å ha de gamle delene i. Jeg har i dag et Chieftec-kabinett, som har fungert strålende, og jeg tenkte å bruke det videre.

Grunnen til at jeg ønsker meg en ny strømforsyning er at den jeg har i dag rett og slett bråker for mye.

bIsk0p: Av en eller annen grunn så fikk jeg bare opp denne meldingen da jeg trykket på linken din: "Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen".

Takker igjen for all hjelp.

Skrevet

NorthQ Giant UFO 120mm kommer sikkert ikkje til å passe til did Asus hovedkort. (Med mindre du henter en hammer og moster noen kjøleribber)

Noctua kjølere har fått veldig bra kritikk så du bør kansje vurdere dei.

Eg venter på NZXT Hush til å dukke opp i norske nettbutikker.

http://www.nzxt.com/products/hush/

Veldig stilig og bør vere stille ^.^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...