Gå til innhold

Hudflettet religion i norsk-stil. Fikk 3-


Anbefalte innlegg

Da har jeg fått tilbake vårens siste stiloppgave i norsk. Det var en relativt fri oppgave hvor tema var terrorisme. Jeg valgte å fokusere på at religionen har mye av skylda for det selvmordsbombere gjør, og at uten religion ville disse menneskene vært langt mindre farlige. Jeg kritiserte religion ganske kraftig, brukte mange av de samme argumentene som Dawkins.

 

Læreren min sier at det blir helt feil at jeg fokuserer så mye på religion, og at jeg heller burde hatt fokus på andre ting. Hun sier at religion i seg selv ikke dreper, og ga meg kraftig trekk. Normalt får jeg 5 og 5+ på norsk-stiler.

 

Har jeg grunn til å klage?

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra måten du presenterer det på, høres det ut som om læreren trekker deg fordi du er negativ mot religion, noe som er helt feil. Det er språklig korrekthet, sjanger, og struktur hun skal vurdere, i tillegg til om du besvarte oppgaven på tilfredsstillende vis.

 

På den annen side får man kun din versjon av saken her, og ganske lite informasjon.

Er dette grunnskolen eller videregående? Hvilken sjanger skrev du i? Var du god nok til å knytte religionskritikken opp mot emnet (terrorisme)? Skrev du deg "ut", slik at fokuset i teksten bikket over og den røde tråden ble vanskeligere å finne?

 

Det læreren sier om at det blir helt feil å fokusere så mye på religion kan være et resultat av det siste. Det hun sier om at religion i seg selv ikke dreper kan ha vært en kommentar i form av hennes personlige mening om emnet, og ikke ha så mye med selve karakteren å gjøre. På den annen side, det kan være at du røsket opp i de inngrodde forestillingene hennes så mye at hun trakk deg for det. Det skal hun ikke gjøre, hun får ikke betalt for å stille spørsmålstegn ved meningene, livssynet og moralen til elevene, der finnes det ingen fasit på hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar

Det spørs. Om læreren din trakk deg ned bare fordi hun ikke er enig med det du skrev om religion, ja da mener jeg du har klar rett til å klage. Derimot om hun trakk deg ned fordi teksten din ble voldsomt ensidig, så vil jeg tro hun er i sin fulle rett til å sette den karakteren hun satte.

 

Jeg er forøvrig selv ateist, og motstander av religion, men jeg ville også tatt med saker som forholdene i landene der terroristene ofte stammer ifra, og kanskje litt om hjernevaskingen som foregår. Det er strengt tatt de som hjernevasker mennesker som er farlige da de kan få mennesker til å ha vilje til å ofre sitt eget liv. De bruker religion som et middel i den sammenheng, men hvem vet, om det ikke fantes religion i verden, kanskje de hadde brukt andre midler for å hjernevaske folk? Det vet vi ikke.

Lenke til kommentar
Da har jeg fått tilbake vårens siste stiloppgave i norsk. Det var en relativt fri oppgave hvor tema var terrorisme. Jeg valgte å fokusere på at religionen har mye av skylda for det selvmordsbombere gjør, og at uten religion ville disse menneskene vært langt mindre farlige. Jeg kritiserte religion ganske kraftig, brukte mange av de samme argumentene som Dawkins.

 

Læreren min sier at det blir helt feil at jeg fokuserer så mye på religion, og at jeg heller burde hatt fokus på andre ting. Hun sier at religion i seg selv ikke dreper, og ga meg kraftig trekk. Normalt får jeg 5 og 5+ på norsk-stiler.

 

Har jeg grunn til å klage?

8813812[/snapback]

Vanskelig å si uten at vi vet hva du skrev. Lærere bør og skal ikke trekke for meninger de er uenige i om de er godt begrunnet og saklige, men det er vel dette og kanskje spesielt det siste som vi ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Læreren min sier at det blir helt feil at jeg fokuserer så mye på religion, og at jeg heller burde hatt fokus på andre ting. Hun sier at religion i seg selv ikke dreper, og ga meg kraftig trekk. Normalt får jeg 5 og 5+ på norsk-stiler.

8813812[/snapback]

 

Hva var oppgaveteksten? Hvilke momenter hadde du med? Var lærerens ord akkurat at fokuset på religion var grunnen til trekk, eller var det snakk om lite variert og ensrettet argumentasjon i stilen din?

 

Å skrive stil er to ting: Håndtverk og mening. Du skal skrive en sammenhengende tekst med fungerende retorikk, og du skal gi teksten mening. Dersom meningen er "det jeg fremstiller har bare én årsak og ett resultat", bør du vente med å skrive til du har så frie rammer som Dawkins har. Du, som skoleelev, bør tenke mer i retning av hvem som skal lese teksten enn hva du egentlig ønsker å si. Det vil si at du kanskje bør unngå tema du brenner veldig for, hvis det er slik at du er ute av stand til å se noen argumenter som går mot det du selv mener. Skolestil og blogginnlegg er ikke det samme … ;)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Andre året på videregående. Skrev et essay, som jeg alltid gjør. Jeg tok utgangspunkt i terrorisme, og påsto ganske tidlig at media konsekvent later som om religion er uskyldig. Resten av teksten brukte jeg til å argumentere for hvorfor religion er farlig, og hvorfor blind tro på religiøse dogmer er hovedårsaken til terrorisme. Siden oppgaven var såpass fri. Jeg mener at religion er den desidert viktigste årsaken til terror og annen faenskap i verden. Bør jeg trekkes for mine politiske meninger?

 

Læreren min er kristen, det burde jeg kanskje ta med.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Hvis jeg var sterk ateist og en av mine elever begynte å skrive om Gud og Jesus i et saklig essay, ville jeg garantert trukket ned pga uvitenskapelig argumentering. Så sånn sett skjønner jeg den kristne læreren. Hun er jo blind på religiøse dogmer. Har henne i Religion også. Kjører gjennom hinduismen, buddhismen, jødedommen og islam på et par uker. Resten er satt av til kristendom.

Lenke til kommentar
Hvis jeg var sterk ateist og en av mine elever begynte å skrive om Gud og Jesus i et saklig essay, ville jeg garantert trukket ned pga uvitenskapelig argumentering. Så sånn sett skjønner jeg den kristne læreren. Hun er jo blind på religiøse dogmer. Har henne i Religion også. Kjører gjennom hinduismen, buddhismen, jødedommen og islam på et par uker. Resten er satt av til kristendom.

8816388[/snapback]

Det kan ha noe med pensum å gjøre. Det er ganske forskrudd, egentlig, fordi selv om majoriteten i Norge er "kristne", så er medlemmer av andre religioner nesten i flertall når det gjelder å faktisk bry seg om religionen sin.

Lenke til kommentar
Andre året på videregående. Skrev et essay, som jeg alltid gjør. Jeg tok utgangspunkt i terrorisme, og påsto ganske tidlig at media konsekvent later som om religion er uskyldig. Resten av teksten brukte jeg til å argumentere for hvorfor religion er farlig, og hvorfor blind tro på religiøse dogmer er hovedårsaken til terrorisme. Siden oppgaven var såpass fri. Jeg mener at religion er den desidert viktigste årsaken til terror og annen faenskap i verden. Bør jeg trekkes for mine politiske meninger?

 

Læreren min er kristen, det burde jeg kanskje ta med.

8816232[/snapback]

 

Etter det du sier her synes jeg det virker som du fokuserte for mye på at religion arter terrorisme/krig/vold/brutalitet. Med tanke på at du fortsatt går skole skal du trekke frem flere sider av saken og begrunne disse godt. Kan hende begrunnelsene dine ble noe ensidige også. Men kan derimot ikke si at noe av det jeg her har sagt er sant heller, uten å faktisk få lese stilen din.

 

Det du kan er å sette deg ned med læreren og få en skikkelig redegjørelse for hvorfor hu trakk ned, hva du burde hatt med med av, hva du burde hatt mindre av osv. og ut i fra dette bestemme deg for om du vil klage eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...