Gå til innhold

Ris og ros mellom to linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe canon 400D.

Lurer på hvilken objektiv jeg skal velge og om det sistnevnte er verdt pengene i forhold til det førstnevnte..

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

Har to linser fra min eos 300.

Det er Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM

og 28-80 mm til canon

Noen synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig ettersom det er ganske stor prisforskjell på dei.

Fordelar med 17-85 må jo være at du har bedre rekkevidde. Litt meir i tele-enden, men det spørs kor nødvendig det er når du har 28-80mm frå før. (Kva type er det forresten? Det gamle Sigma kit-objektivet?))

Den har IS som ser ut til å fungere bra etter dei erfaringane eg har lese.

I tillegg er det vel litt bedre både fokus og zoomring.

Kan jo sjekke her kva andre som har brukt det syns

Trur du kan være både heldig og uheldig med begge objektiva. Virkar ikkje som at alle har like god kvalitet sjølv om at det skal være samme objektiv

Skrevet

Ville ALDRi kjøpt 17-85IS objektivet. Det er rett og slett for lite for pengene etter min mening! Den optiske ytelsen er ikke imponerende, og byggekvaliteten er ikke super. Greit, den har IS som er et stort pluss, men det hjelper lite når objektivet trenger å steppe opp til F8 ca for at det skal bli skarpt å fint!

Ta heller Tamron 17-50F2.8. Det er skarpt fra første blender, og sylskarpt noen stops opp! Du vil ikke angre tror jeg, og når det i tilleg er skarpere vil du ha mulighet til å kunne croppe litt mer, til tilsvarende de mm ekstra du ikke får med dette objektivet kontra Canon 17-85!

Skrevet

Du får 1200,- i cashback på 17-85mm objektivet til canon hvis du kjøper det nå i juni. (Er vel det objektivet med størst prosentvis cachback på...) Da blir det jo ikke så ille pris. Har en kollega og en svoger med dette objektivet og begge er veldig fornøyd.

Selv endte jeg opp med et Sigma 18-50mm 2.8 EX-objektiv når jeg kjøpte D400 rett før jul, og er ganske så fornøyd med det.

-Vegar

Skrevet

Det gamle objektivet er Canon EF 28-80mm 1:3,5-5,6

Litt vanskelig ettersom det er ganske stor prisforskjell på dei.

Fordelar med 17-85 må jo være at du har bedre rekkevidde. Litt meir i tele-enden, men det spørs kor nødvendig det er når du har 28-80mm frå før. (Kva type er det forresten? Det gamle Sigma kit-objektivet?))

Skrevet

Takk for svarene! Jeg har tenkt å kjøpe hele greia i Hongkong. Der er det billigere. Prisen betyr derfor ikke allverden så lenge en ligger på omtrent samme nivå som den canon 17-85.

Vil ha en som er lyssterk da jeg skjelver ørlite på hendene av og til.

Ville ALDRi kjøpt 17-85IS objektivet. Det er rett og slett for lite for pengene etter min mening! Den optiske ytelsen er ikke imponerende, og byggekvaliteten er ikke super. Greit, den har IS som er et stort pluss, men det hjelper lite når objektivet trenger å steppe opp til F8 ca for at det skal bli skarpt å fint!

Skrevet
Takk for svarene! Jeg har tenkt å kjøpe hele greia i Hongkong. Der er det billigere. Prisen betyr derfor ikke allverden så lenge en ligger på omtrent samme nivå som den canon 17-85.

Vil ha en som er lyssterk da jeg skjelver ørlite på hendene av og til.

17-85 er alt annet enn lyssterk, men den har IS, det var kanskje det du tenkte på.

Men som det sies, den er ikke spesiellt bra optisk. At noen du kjenner har den og er fornøyd sier lite og ingenting uten at du vet hvilke krav de stiller og hvordan du står i forhold til dette.

Det burde vært en mulighet for å lagre navnet på objektivet jeg anbefaler i stedet, på en knapp her i innleggsidene på Akam...Så ofte blir det nenvt (og så pokkers langt navn har det)

Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [iF]

Skrevet

Helt enig med siste innlegg. Ikke kjøp Canon 17-85. Kjøpte selv et slikt som kit med 30D og hadde det bare 1 uke før jeg kvittet meg med det til fordel for en Canon 17-55 IS - supert objektiv. Hvis økonomien ikke tillater 17-55 ville jeg valgt en Tamron 17-50, selv om jeg synes det er litt plastic. Den bedre lysstyrken veier opp for manglende IS hos Tamron.

Skrevet (endret)

Skjønner jeg går litt i mot strømmen nå, men vil på det sterkeste anbefale deg 17-85 IS. Et argument er USM som er svært nøyaktig og hurtig.

Har dette objektivet selv, og har et svært skarpt eksemplar. Er veldig fornøyd med dette! Har også EF 17-40mm f/4 L (som er over norm skarpt), og i forhold til pris yter faktisk 17-85mm bedre enn 17-40mm(nedblendet f/6.3 på 17mm).

Så, jeg hadde ikke vært i tvil, med tanke på pris!

Legger du litt mer penger i det vil jo 17-40 L være et bedre valg, med tanke på byggkvalitet og at det er et rent EF-objetkiv, men med tanke på pris ville jeg gått for 17-85mm.

Uansett hva du velger, prøv de først. Hvor skarpt objektivet er varierer fra eksemplar til eksemplar.

Mvh

Aker

Endret av lma
Skrevet
Skjønner jeg går litt i mot strømmen nå, men vil på det sterkeste anbefale deg 17-85 IS. Et argument er USM som er svært nøyaktig og hurtig.

Har dette objektivet selv, og har et svært skarpt eksemplar. Er veldig fornøyd med dette! Har også EF 17-40mm f/4 L (som er over norm skarpt), og i forhold til pris yter faktisk 17-85mm bedre enn 17-40mm(nedblendet f/6.3 på 17mm).

Så, jeg hadde ikke vært i tvil, med tanke på pris!

Sånn bortsett fra at det er ren bingo å kjøpe 17-85, da du ikke aner om butikken har et godt eksemplar (har de tre inne, er det slett ikke sikkert noen av dem er gode).

Jeg slenger meg på og anbefaler Tamron 17-50 f/2.8. Da får du en svært skarp normalzoom, nokså rimelig. Det er litt produktvariasjon her også, men det har virket som det er mindre enn 17-85 til Canon i hvert fall. De andre Canon-objektivene er vanligvis mer stabile i produksjonsseriene, kanskje med unntak av 18-55.

Ellers bør du vurdere Canon 17-55 f/2.8IS også, i hvert fall sjekke prisen på den i Hong Kong. Den er på god vei nedover i pris i Norge (7300 på det rimeligste nå, mulig det er noe cashback på den også), og burde være mulig å få enda litt rimeligere i det fjerne Østen... (Regner med du er klar over hva slags ulemper det innebærer i forhold til reklamasjonsrett etc. ved å kjøpe i utlandet.)

Skrevet

Ja har kjøpt videokamera fra Hong kong i 2003, og ett canon eos 300 i australia for 10 år siden og har ikke hatt problem med noen av de. Men selvfølgelig får en ett mandagskamera så slite en jo i forh til reklamsjon..

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC for Canon

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Canon

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Hvilken av disse 3 hadde dere gått for hvis en ser bort fra pris?

Og hvilken av Sigma og Tamron er best?

Er ikke helt kjent med Sigma annen enn som blitz, eller Tamron.

Vet ikke helt hva EX DC - står det for noen spesielt hos Sigma?

Eller Forkortelsene hos Tamron. Tenkte å få meg noen brosjyrer men er litt opptatt med å tømme ett barnerom for fulgeloppe.. usj.. har derfor ikke komt til brosjyrene for annet enn Canon enda

Er så mange proffe her at det hjelper enda bedre..

Skrevet
Vet ikke helt hva EX DC - står det for noen spesielt hos Sigma?

8818598[/snapback]

EX = "The excellent features of these Sigma lenses, such as new optical and mechanical design concept, superior performance, perfect handling, ultra compact design, durability etc., are symbolized by the EX mark."

DC = The high quality lens series of Sigma. DC (Digital Camera) Lenses

sigma-photo.co.jp

-Vegar

Skrevet
Ellers bør du vurdere Canon 17-55 f/2.8IS også, i hvert fall sjekke prisen på den i Hong Kong. Den er på god vei nedover i pris i Norge (7300 på det rimeligste nå, mulig det er noe cashback på den også)

8810877[/snapback]

Er det mulig å kjøpe det for den prisen da? Prisen er betydelig lavere enn hos den nest billigste butikken. Det virker litt suspekt når de ikke har den på lager.

Jeg vil tro at 8700 er prisen på en ny Canon 17-55mm her til lands.

(Man får 400 kr cashback ved kjøp av det objektivet i Norge.)

Skrevet
Ellers bør du vurdere Canon 17-55 f/2.8IS også, i hvert fall sjekke prisen på den i Hong Kong. Den er på god vei nedover i pris i Norge (7300 på det rimeligste nå, mulig det er noe cashback på den også)

8810877[/snapback]

Er det mulig å kjøpe det for den prisen da? Prisen er betydelig lavere enn hos den nest billigste butikken. Det virker litt suspekt når de ikke har den på lager.

Jeg vil tro at 8700 er prisen på en ny Canon 17-55mm her til lands.

(Man får 400 kr cashback ved kjøp av det objektivet i Norge.)

8829049[/snapback]

Og plutselig var prisen oppe på 8200,-....... Hvis du følger med på foto.no dukker det en og annen opp for salg. Jeg fikk kjøpt en 1 mnd gammel 17-55 med solskjerm og filter for 7000,- . Ikke mulig å se at den var brukt :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...