Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem etter viftehavari på skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg har en Medion PC fra Coop med et MSI 6610XL skjermkort der viften på skjermkortet skar seg. Jeg tok ut kortet, demonterte viften og satte kortet inn igjen. Nå ser det ut som om skjermkortet er helt dødt. Burde ikke det gå an å få noe frem på skjermen selv om viften mangler? En annen ting er at selv om jeg starter PC'en, ser det ikke ut som om routeren har kontakt med den. Kan dette ha noen sammenheng? Jeg bestilte ny kjøler til skjermkortet da viften skar seg. Er det stor sjanse for at det er helt andre ting som trengs?

 

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skjermkortet har kjørt en stund uten kjøling, kan det jo hende at det er blitt skadet og derfor ikke vil virke. Da hjelper det også lite med ny kjøler. Når du har fått montert på den nye vifta, og du ikke får bilde da heller, kan du evt prøve skjermkortet i en annen PC. Gjerne også prøve et annet skjermkort i din PC.

 

Er routeren koblet direkte til din PC, eller bruker du en switch i mellom?

Lenke til kommentar
Hvis skjermkortet har kjørt en stund uten kjøling, kan det jo hende at det er blitt skadet og derfor ikke vil virke. Da hjelper det også lite med ny kjøler. Når du har fått montert på den nye vifta, og du ikke får bilde da heller, kan du evt prøve skjermkortet i en annen PC. Gjerne også prøve et annet skjermkort i din PC.

 

Er routeren koblet direkte til din PC, eller bruker du en switch i mellom?

8811149[/snapback]

 

Ok, jeg får vente på kjøleren. Koblingen mellom PC og router er trådløs.

 

Frode

Lenke til kommentar

Da var kjøler byttet, uten at det hjalp noe. PC'en starter, men ingenting skjer på skjermen. Etter en stund øker CPU-viften hastigheten, akkurat som om PC'en venter på en respons fra meg. Slik jeg ser det har jeg da to alternativ:

 

-kjøpe nytt skjermkort og ta sjansen på at HK er i orden

 

-kjøpe nytt HK med innebygd VGA

 

Hva er det mest fornuftige å satse på?

 

EDIT: PC'en kommer hovedsaklig til å brukes som musikkserver heretter, og har vel derfor ikke behov for noe særlig grafikkytelse.

 

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

De integrerte skjermkortene yter MYE mindre enn ett dedikert skjermkort. Skal du bruke maskinen kun til å se film, lese web eller skrive docs i Word etc, kan du klare deg med integrert grafikk. Skal du spille bør du velge dedikert skjermkort. Hvis du vil ha rår om hvilket, spør i "Hjelp til kjøp og salg"-kategorien.

 

Husk at dersom du bestiller skjermkort via internet, har du 14 dagers angrefrist. Dermed kan du teste kortet, og dersom det viser seg at det er hovedkortet kan du returnere skjermkortet innenfor angrefristen (bare ikke "mekk" med det). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...