Gå til innhold

Oppgradere/Bygge - Komponenter og slikt. :)


Anbefalte innlegg

Heizann.

 

Har planer om å oppgradere mitt nåværende gamer-system siden det begynner å bli litt utdatert, slik ser det ut nå:

 

Kabinett: Cooler Master Centurion

PSU: NorthQ 400

HK: MSI K8N NEO4-FI, nForce4 Ultra

CPU: AMD 64 3700+

RAM: 2x1024MB TwinMOS PC3200

GFX: Geforce 7800GT PCI-E

CD/DVD: Samsung DVD Brenner

HD: 1x250GB, 2x500GB + masse USB HDD's som jeg ikke fører opp her siden de har egen strømforsyning.

Skjerm: Samsung SyncMaster 225BW

Mus/tastatur: USB 2.0 yep. :)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg vil gjøre dette gradvis (2-3mnder) pga ett noe lavt budsjett, så jeg vil bruke flest mulig komponenter fra lista ovenfor som mulig utenom det som absolutt ''MÅ'' byttes ut for at det skal bli fremtidsrettet/oppgraderbart. Jeg ser for meg at dette systemet skal holde 2år framover når det er ferdig bygd.

 

Så.. i første omgang så blir det Kabinett, PSU, HK, CPU og muligens minne hvis det ikke er mulig å bruke DDR1 minne, komponentene bør være så billige som mulig uten at jeg ofrer oppgraderingsmuligheter.

 

 

Kabinett: Noe med god plass som er lett å jobbe i, god plass for vifter/kjøling/HDD's osv.., men det må være pent å se på.. gjerne svart. :) ett maxitower eller lignende.

 

PSU: Her har jeg absolutt ikke peiling, skal drive 5+ HDD's, DVD + det obligatoriske.

 

HK: Her har jeg heller ikke peiling.

 

CPU: No idea siden jeg ikke vet om jeg skal gå for AMD eller Intel.

 

RAM: 1-2GB av ett eller annet DDR2 minne hvis det ikke er mulig å bruke det minnet jeg allerede har selvfølgelig.

 

 

Det jeg da trenger hjelp til er anbefalinger av komponenter og diverse siden jeg har absolutt null peiling på hva som er bra for tiden, gode råd og slikt som jeg burde huske på siden dette er første gangen jeg bygger en PC fra scratch.

 

Må være veldig oppgraderbart og framtidsrettet, dette er det viktigste. :)

 

Kommer til å kjøre på med flere spørsmål etterhvert om jeg lurer på noe. :)

Endret av -Makaveli-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heizann.

 

Har planer om å oppgradere mitt nåværende gamer-system siden det begynner å bli litt utdatert, slik ser det ut nå:

 

Kabinett:  Cooler Master Centurion

PSU: NorthQ 400

HK: MSI K8N NEO4-FI, nForce4 Ultra

CPU: AMD 64 3700+

RAM: 2x1024MB TwinMOS PC3200

GFX: Geforce 7800GT PCI-E

CD/DVD:  Samsung DVD Brenner

HD: 1x250GB, 2x500GB + masse USB HDD's som jeg ikke fører opp her siden de har egen strømforsyning.

Skjerm: Samsung SyncMaster 225BW

Mus/tastatur: USB 2.0 yep. :)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg vil gjøre dette gradvis (2-3mnder) pga ett noe lavt budsjett, så jeg vil bruke flest mulig komponenter fra lista ovenfor som mulig utenom det som absolutt ''MÅ'' byttes ut for at det skal bli fremtidsrettet/oppgraderbart. Jeg ser for meg at dette systemet skal holde 2år framover når det er ferdig bygd.

 

Så.. i første omgang så blir det Kabinett, PSU, HK, CPU og muligens minne hvis det ikke er mulig å bruke DDR1 minne, komponentene bør være så billige som mulig uten at jeg ofrer oppgraderingsmuligheter.

 

 

Kabinett: Noe med god plass som er lett å jobbe i, god plass for vifter/kjøling/HDD's osv.., men det må være pent å se på.. gjerne svart. :) ett maxitower eller lignende.

 

PSU: Her har jeg absolutt ikke peiling, skal drive 5+ HDD's, DVD + det obligatoriske.

 

HK: Her har jeg heller ikke peiling.

 

CPU: No idea siden jeg ikke vet om jeg skal gå for AMD eller Intel.

 

RAM: 1-2GB av ett eller annet DDR2 minne hvis det ikke er mulig å bruke det minnet jeg allerede har selvfølgelig.

 

 

Det jeg da trenger hjelp til er anbefalinger av komponenter og diverse siden jeg har absolutt null peiling på hva som er bra for tiden, gode råd og slikt som jeg burde huske på siden dette er første gangen jeg bygger en PC fra scratch.

 

Må være veldig oppgraderbart og framtidsrettet, dette er det viktigste. :)

 

Kommer til å kjøre på med flere spørsmål etterhvert om jeg lurer på noe. :)

8805975[/snapback]

 

Hvis du vil ha en pc som "holder" i 2 år bør du oppgradere skjermkort, du bør ha et en som støtter direct10x, når det gjelder ram, minst 2 gb, her er det masse å velge i, ram brikker billig for tiden så det blir ikke noe problem, du kan jo like greit kjøpe 4 gb siden den "holder" i 2 år. Kabinett er vel ikke det jeg først og fremst ville oppgradert hvis jeg var deg men....Kanskje en E6600 C2D?

Lenke til kommentar
430w PSU blir alt for lite. DX10-kortene trekker mye strøm og med såpass mange HDD-er 'n stuff du skal ha ville jeg helst gått for 550-600++.

8809056[/snapback]

HW.no kom akkurat med en liten guide, ganske dårlig, men viser tydelig at et tilsvarende krevende system klarer seg med 400 W:

http://www.hardware.no/guider/stromforsyni...tt_er_nok/39448

 

430 W kan bli litt lite hvis det blir 8800 GTX/Ultra, 7+ disker eller noe annet strømkrevende som ikke var nevnt. Dvs. sikkerhetsmarginen kan bli bekymrende liten, men det vil antakelig fungere helt fint. Og det var bare et forslag, det finnes ingen fasit.

 

OK, la oss ta med 8800 GTX eller enda mer strømslukende skjermkort i beregningen. For å være på den sikre siden bør vi da opp til en god 500 W med minst 400 W samlet 12V output. Det kan være Antec EarthWatts, Corsair (begge bygget av Seasonic), Mist eller Fortron/Source.

Lenke til kommentar
Den holder i hauger og lass, i bøtter og spann, og lengre enn langt. ;)

 

Vel, en er aldri 100% sikker. Enhver PSU vil feile før eller senere, kan være fra første øyeblikk eller etter 20 år.

8810436[/snapback]

 

Takk for svar. ;)

 

bare sånn i tilfelle Mist psu'n skulle overskride budsjettet mitt, har jeg da noe annet rimeligere alternativ på microplex?

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet fram til ett lite oppsett, hva synes folket om dette? alt dette burde vel passe sammen?

 

Kabinett: Chieftec Bigtower Mesh

PSU: Mist 500w

HK: Gigabyte GA-P35-DS3R

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

RAM: 2x TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5 ((Kommer til å gå for 2x2048 brikker hvis det er på lager når jeg bestiller))

Vifter: 1x120mm, 3x92mm

 

 

Er det noe annet jeg trenger for å få dette til å kjøre? trenger jeg kjølepasta eller noe annet småtteri?

 

Hvis dere har noen gode råd/forslag eller generelle tips til en førstegangs-bygger, så kom gjerne med dem nå. :)

Endret av -Makaveli-
Lenke til kommentar
Hei og takk for svar, Gode råd. :)

 

Glemte forresten å nevne at systemet ikke skal overklokkes.

 

Kabinettet er det viktigste for min del siden det jeg har nå er altfor trangt og knotete å holde på i. :)

8806095[/snapback]

Intet dårlig valg det der, (Misten er helt suveren på stabilitet.)

MEN, mitt tips: ta noen usle minutter og les litt om overklokking og finn ut hvor sinnsykt enkelt det er.. 12 tastetrykk, så hadde jeg sprita opp E6600 til 3,2ghz.... Skal myyye lengre når Termalright extreme kommer :cool:

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. :)

 

Synes overklokking høres litt risky ut, man må vel skifte til heftigere CPU vifte, klisse på kjølepasta og greier.. er vel fort gjort å fucke opp ett eller annet når man ikke har gjort det før.

 

1.Men, hva med resten av oppsettet som jeg kom fram til ovenfor her, er det greit nok.. alt passer sammen og slikt?

 

2. Er det noe jeg har oversett eller glemt av?

Endret av -Makaveli-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...