Gå til innhold

Fujifil vs. Canon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du finner utstyr til Fujifilm fra både Raynox.com: http://raynox.co.jp/english/digital/s9000/index.htm

og Photofilter.com: http://www.photofilter.com/

som passer, men faktisk er det enda enklere. Alt med standard 58mm filterfatning vil kunne skrues fast, men pass på så du ikke overbelaster objektivet. Du kan også benytte gammeldags snorutløser og blits (bare den ikke gir mer enn 300V) om du får lyst. Fujifilm er ganske generøse i fht. konkurentene egentlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker jeg går for Fujifilm FinePix S9600 m/ wide-converter. Så for jeg prøve å få tak i en macro- og tele- converter i senere tid.

Hva slags blitzer kan jeg bruke til dette kameraet?

Det står ingenting på hjemesiden

Jeg kan benytte CF (Compact Flash?), og da tenkte jeg på Sandisk Extreme III 16GB, Er det bra?

Vil det fungere? altså, vil jeg kunne få utnyttet alle 16GB?

Endret av Yawa
Skrevet

Stort sett kan du benytte hva som helst av blits utstyr så lenge strøm til kamera via kobling ikke overstiger 300V. Søk litt i Fujifilm forum på dpreview.com så finner du kanskje noe... http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=23005330

Vedrørende størrelse på minnekort leste jeg et sted at øvre begrensning er 6GB. Hvorfor ikke heller kjøpe flere på 2 eller 4GB så har du back-up? Jeg synes selv CF er mest praktisk, men siden Fujifilm sammen med Olympus utviklet XD er det desverre dette som er det raskeste kortet. Litt mindre, litt mere utsatt, men ellers helt OK.

Macro-converter trenger du ikke! Nærgrensen er ikke mer enn et par cm. Kjøp i stedet noen Close-ups forsatser fra f.eks. Hoya så kan du lettere utnytte lys og evt. blits.

Til sist;

Har du trening med SLR/avanserte (system)kamera fra før kan du få til fantastiske resultat med S9600 målt opp mot pris, MEN!

S6500fd er enklere å bli god på uten så mye praksis og trening. Objektivet er det samme, men automatikken litt bedre tilpasset en person med litt mindre erfaring. Har du derimot seriøse ambisjoner og ønsker en brattere lærekurve med litt mer slit og periodevis frustrasjon kan jeg virkelig anbefale S9600...

Skrevet (endret)

Jeg har erfaring med SLR, men vil ikke ta skrittet "opp" dit enda.

Har sett på denne macro saken tidligere: RAYNOX DCR-150 Macro/Close-Up lens. Er dette en Close-Up forsats eller en Marcro linse?

Anyway, jeg fant denne siden: THK Photo Products, der fant jeg Hoya Close-Up No.3, er det en sånn jeg bør invistere i fremfor den førstnevnte?

Og kan noen hjelpe meg med valg av Vidvinkel- og Tele- convertere her: Kenko

Først Vidvinkel:

Hva bør jeg velge, Standard eller Pro?

Det sier seg kansje selv, men jeg som er intressert i mest mulig vidvinkel ser at KNW-38 under "Standard Wide" gir meg den største vidvinkelen (28mm * 0,38x = 10,64mm Vv). Men vil denne passe til mitt valgte kamera, Fujifilm S9600 m/58mm (Ø) på objektivet?

Eller må jeg gå for en KRW-065 PRO-DX som ligger under "Pro Wide" for at det skal passe?

Med tanke på "Mount Thread" (norsk oversettelse?)

Så Tele:

Her finner jeg bare en converter som har 58mm "Mount Thread", og det er KRT-20 PRO som ligger under "Pro Tele".

Jeg er mer inntressert i KUT-300 Hi (under Pro Tele), som gir 3x Tele. Eller KUT-500 (under Standar Tele), som gir 5x Tele.

Eller har ikke såkalt "Mount Thread" noe å si, bare man får en monteringsring fra x mm til 58mm?

Uansett om Konverteren er mindre eller større i diameter enn objektivet det skal monteres på.

Og et siste spørsmål, vil verken Vidvinkel- og/eller Tele- Konverterene som jeg har nevn sålangt fungere med kameraet mitt i det heletatt (S9600)?

Beklager, dette ble mye å lese, men måtte bare få det ut.

Endret av Yawa
Skrevet
Jeg har erfaring med SLR, men vil ikke ta skrittet "opp" dit enda.

Har sett på denne macro saken tidligere: RAYNOX DCR-150 Macro/Close-Up lens. Er dette en Close-Up forsats eller en Marcro linse?

Anyway, jeg fant denne siden: THK Photo Products, der fant jeg Hoya Close-Up No.3, er det en sånn jeg bør invistere i fremfor den førstnevnte?

Og kan noen hjelpe meg med valg av Vidvinkel- og Tele- convertere her: Kenko

Først Vidvinkel:

Hva bør jeg velge, Standard eller Pro?

Det sier seg kansje selv, men jeg som er intressert i mest mulig vidvinkel ser at KNW-38 under "Standard Wide" gir meg den største vidvinkelen (28mm * 0,38x = 10,64mm Vv). Men vil denne passe til mitt valgte kamera, Fujifilm S9600 m/58mm (Ø) på objektivet?

Eller må jeg gå for en KRW-065 PRO-DX som ligger under "Pro Wide" for at det skal passe?

Med tanke på "Mount Thread" (norsk oversettelse?)

Så Tele:

Her finner jeg bare en converter som har 58mm "Mount Thread", og det er KRT-20 PRO som ligger under "Pro Tele".

Jeg er mer inntressert i KUT-300 Hi (under Pro Tele), som gir 3x Tele. Eller  KUT-500 (under Standar Tele), som gir 5x Tele.

Eller har ikke såkalt "Mount Thread" noe å si, bare man får en monteringsring fra x mm til 58mm?

Uansett om Konverteren er mindre eller større i diameter enn objektivet det skal monteres på.

Og et siste spørsmål, vil verken Vidvinkel- og/eller Tele- Konverterene som jeg har nevn sålangt fungere med kameraet mitt i det heletatt (S9600)?

Beklager, dette ble mye å lese, men måtte bare få det ut.

8848093[/snapback]

Tror nok at vidvinkel og telekonverterene du viser til her er mest egnet for videokamera, og vil gi dårlig bildekvalitet på digitalkamera.

Skrevet

Jeg støtter deg i valget med å vente litt før du går til anskaffelse av DSLR. Mye skjer fortsatt i utviklingen av kamerahusene og prisene blir stadig bedre. Men fortsatt er det ingen som tilbyr alle de beste kvalitetene i ett og samme hus (værbestandighet, Live-View, fargegjengivelse, tone-/dynamiskomfang, fokussystem, lysfølsomhet, full frame med presisjon som 4/3 systemet, etc.). Prisen på god kvalitetsoptikk er også fortsatt høy så prisen på en god zoom for 28-300mm fra for eksempel Nikon eller Canon med IS kan komme på det dobbelte av hva prisen på S9600 kommer på. I tillegg til dette kommer ekstra kostnader for clos-up. Jeg bare nevner det…

Så litt om forsatsutstyr: Som oftest får du best resultat om du benytter originalt fra produsent, altså Fujifilm i ditt tilfelle. Dette vil være tilpasset de krav objektivet stiller (innfallsvinkel på lys, spredning, linjeoppløsning etc.) Raynox leverer også grei kvalitet, men ikke nødvendigvis billigere. Vidvinkel er vanskelig å få bra til med andre. Minimum må disse væretilpasset 28mm objektiv med 58 mm filterfatning ("Mount Thread") . Tele derimot er enklere siden lyset fanges inn fra en mye spissere vinkel. Med en adapter (step ring) kan også teleforsatser fra for eksempel Olympus eller Sony brukes i tillegg til Fuji og Raynox, men det er ikke sikkert det er stort å hente på dette økonomisk. Jeg kan heller ikke si noe om evt. fortegning.

Enda en ting om tele. Objektivet til S9600 går til 300mm. Du har også mulighet for 2x digital zoom hvilket gir deg samlet 600mm. (dog redusert til 4,5MP grunnet interpolering). Trenger du enda mer tele? Det vil bli veldig vanskelig å få skarpe bilder uten høy iso, stor blender og skikkelig støtte (dyrt stativ).

Vedrørende close-ups og makro fotografering anbefaler jeg fortsatt Hoya: http://www.warehousephoto.com/hoya_cu.htm

Skrevet
Jeg støtter deg i valget med å vente litt før du går til anskaffelse av DSLR. Mye skjer fortsatt i utviklingen av kamerahusene og prisene blir stadig bedre. Men fortsatt er det ingen som tilbyr alle de beste kvalitetene i ett og samme hus (værbestandighet, Live-View, fargegjengivelse, tone-/dynamiskomfang, fokussystem, lysfølsomhet, full frame med presisjon som 4/3 systemet, etc.).

Men Canon 1D Mark III er sannelig ikke langt unna! Det eneste du ikke får der, er autofokus på liveview (og bildestabilisator i huset, men det har med Canons filosofi å gjøre, at de heller vil ha det i optikken)...
Skrevet
Jeg støtter deg i valget med å vente litt før du går til anskaffelse av DSLR. Mye skjer fortsatt i utviklingen av kamerahusene og prisene blir stadig bedre. Men fortsatt er det ingen som tilbyr alle de beste kvalitetene i ett og samme hus (værbestandighet, Live-View, fargegjengivelse, tone-/dynamiskomfang, fokussystem, lysfølsomhet, full frame med presisjon som 4/3 systemet, etc.).

Men Canon 1D Mark III er sannelig ikke langt unna! Det eneste du ikke får der, er autofokus på liveview (og bildestabilisator i huset, men det har med Canons filosofi å gjøre, at de heller vil ha det i optikken)...

8849453[/snapback]

Helt enig. Canon 1D Mark III er veldig fristende. Håper 5D også kommer med en liten oppdatering, dog skal det mye ferie- og skattepenger (tilbake) til for å rettferdiggjøre kjøpet sånn privat (ikke minst med tanke på go`optikk)... ;-)

Skrevet

søren da, tele er ok på kameraet, men jeg bare må ha bedre vidvinkel. Så da er det best å gå for Fujifilm sin. sant?

Skrevet
søren da, tele er ok på kameraet, men  jeg bare må ha bedre vidvinkel. Så da er det best å gå for Fujifilm sin. sant?

8864748[/snapback]

Det er slik jeg tenker, så for meg er Fujifilm det beste valget. Den har mer enn nok zoom for de fleste.

Tom

Skrevet
søren da, tele er ok på kameraet, men  jeg bare må ha bedre vidvinkel. Så da er det best å gå for Fujifilm sin. sant?

8864748[/snapback]

Det er slik jeg tenker, så for meg er Fujifilm det beste valget. Den har mer enn nok zoom for de fleste.

Tom

8864799[/snapback]

Ja, tror du gjør et klokt valg med Fujifilm.

Lykke til!

Skrevet (endret)

jepp, da blir det nok fujifilm. Må bare finne en rimelig plass å handle begge deler;)

EDIT!: Forresten, noen som kan gi meg en side hvor jeg kan se på Forsatser som passer til mitt kamera, Fujifilm S9600?

Tenker på Vidvinkel, Tele, Close-Ups, div. filter etc.

Endret av Yawa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...