Gå til innhold

Bruk av LCD ved fotografering, 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kontrollere f.eks dybdeskarhet vil være komplett umulig på den skjermen...

Du mener det er så mye lettere å kontrollere dybdeskarpheten i den lille søkeren?

 

Selv kunne jeg godt tenkt meg muligheten til å bruke lcd-skjermen som søker, og det finnes jo pr i dag et par speilreflekskameraer som tilbyr dette, men det finnes mange andre egenskaper som er viktigere ved valg av kamera. Den store ulempen ved å bruke lcd-skjermen som søker er at strømbruken øker drastisk siden dagens store skjermer trekker veldig mye strøm.

Lenke til kommentar

LCD`n som søker funker ikke på 350D (eller andre billigmodeller) nei, men man kan jo kjøpe en ekstern LCD om man virkelig ønsker det. Finnes ikke det da? En grei LCD som man fester til søkeren for å viase det søkeren ser, på en måte... =)

 

Mener på jeg har sett det før, men det vil jo kreve mer strøm som nevnt, og sikkert bli ganske klumpete, osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Kontrollere f.eks dybdeskarhet vil være komplett umulig på den skjermen...

Du mener det er så mye lettere å kontrollere dybdeskarpheten i den lille søkeren?

 

Ja, såfremt ikke LCD skjermen har 4000x3000 pixels oppløsning.

 

Med et speilreflekskamera så må man bare brenne av i blinde og håpe det beste

 

? - Veit ikke hvilke kamera du har vært borti, men jeg får det jeg trenger av info gjennom søkeren, det lille hullet som viser deg lyset som kommer gjennom objektivet...

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det er enklere å se om noe er i fokus gjennom søkeren enn på en lcd skjerm, søkeren er også overlegen ute i sollys og gir stort sett den informasjon man trenger.

 

For min del syntes jeg det ikke passer med folk som holder dslr som et kompaktkamera og bruker skjermen - syntes faktisk det ser litt korny ut:P

Dessuten er det mye enklere å holde det rolig når man holder det inntil øyet.

 

Men det er vel stort sett Olympus som har modeller med live view, E-410 kommer vel med det nå.

Lenke til kommentar

Olympus-modellene som har den samme funksjonen er imidlertid litt billigere. Canon EOS 1D Mark III er nok litt i overkant av Gissans budsjett, tror jeg. Dessuten har han sikkert annet å bruke pengene sine på fremover enn å kjøpe nye speilreflekshus og -systemer. ;)

Lenke til kommentar
? - Veit ikke hvilke kamera du har vært borti, men jeg får det jeg trenger av info gjennom søkeren, det lille hullet som viser deg lyset som kommer gjennom objektivet...
Jeg ser du har like store evner innen humor som innen fotografi.

 

Prøv å holde kameraet over hodet eller på strak arm og se hvor mye du kan se igjennom søkeren.

 

Her er et bilde som er tatt på strak arm fordi at hvis man tar et skritt fram så ramler man 20 meter loddrett ned.

post-13911-1181014416_thumb.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Olympus-modellene som har den samme funksjonen er imidlertid litt billigere. Canon EOS 1D Mark III er nok litt i overkant av Gissans budsjett, tror jeg. Dessuten har han sikkert annet å bruke pengene sine på fremover enn å kjøpe nye speilreflekshus og -systemer. ;)

8784546[/snapback]

 

 

om jeg ikke tar helt feil, så funker kun sjermen til mark III ved manuell fokus?

eller er det bare rykter?

det problemet har i alle fall ikke olympus...

Lenke til kommentar

1D mark III må du fokusere manuelt med når du bruker skjermen ja. Det har noe med at speilet går opp, og da funker ikke autofokusmotoren som sitter oppe ved søkeren.

Olympus bruker et slags gjennomsiktig speil har jeg hørt. Det svekker visst kvaliteten på ett eller annet, men jeg vet ikke om det var på skjermen eller på bildet.

Lenke til kommentar
1D mark III må du fokusere manuelt med når du bruker skjermen ja. Det har noe med at speilet går opp, og da funker ikke autofokusmotoren som sitter oppe ved søkeren.

Olympus bruker et slags gjennomsiktig speil har jeg hørt. Det svekker visst kvaliteten på ett eller annet, men jeg vet ikke om det var på skjermen eller på bildet.

Søkerbildet blir mye mørkere, og mer ubehagelig å bruke... Bildekvaliteten på bildene blir like bra.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg ser du har like store evner innen humor som innen fotografi.

Takk, takk. Dette var jo en ytterst profesjonell kommentar, den fikk deg virkelig til å virke som en bra fotograf med skikkelig peiling.

Prøv å holde kameraet over hodet eller på strak arm og se hvor mye du kan se igjennom søkeren.

Jaha, så med kameraet på strake armer (enten over hodet, fremover eller til siden) så mener du at en 2" ell. 3" LCD bak på kameraet hadde vært veldig grei å bruke?

Du hadde sett motivet skikkelig i den?

Greit å sjekke fokus og lysforhold i?

Blender og lukkertid vil enkelt la seg avlese?

 

Hmmm, du får løpe å kjøpe Olympus...

Lenke til kommentar

Jeg har flere kamera som kan bruke LCD (et av dem er av merket Olympus) til å komponere bildet så jeg vet at det fungerer helt fint. Man kan se motivet mye bedre på en LCD-skjerm enn igjennom søkeren når man befinner seg en viss avstand fra kameraet. Det kommer av at LCD skjermen er mye større enn søkeren.

 

På noen kamera kan man vinkle LCD-skjermen sånn at man relativt greit kan ta bilder med kameraet over hodet eller hvis man må senke kameraet ned. Det erstatter ikke søkeren, men i de tilfellene når søkeren er 100% ubrukelig så er det til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...