Gå til innhold

Bilferie i Europa med telt


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med ovenstående tema? aktuelle land er frankrike, tyskland og italia. har søkt litt på camping men finner mest campinghytter, er det det mulighet for telt på alle de stedene. bør man ha et opplegg klart eller er det bare å kjøre på "måfå", og svinge innom en camping om man ser en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vurderer ca det samme, bare litt lengre...

 

jeg vil tippe det er lurt å ha ett ca opplegg klart, kanskje ikke hvor man stopper og slikt, men hvor man skal kjøre, samt ha helst en GPS som gjør at du finner veien, evt kart.

 

 

btw, velkommen til forumet :)

Lenke til kommentar
jeg vurderer ca det samme, bare litt lengre...

 

jeg vil tippe det er lurt å ha ett ca opplegg klart, kanskje ikke hvor man stopper og slikt, men hvor man skal kjøre, samt ha helst en GPS som gjør at du finner veien, evt kart.

 

 

btw, velkommen til forumet :)

8778451[/snapback]

 

takk, jo har nok gps, kart og en noenlunde tenkt reiserute klar(t) ja :)

det jeg lurer litt på er nok hyppigheten av campingplasser, skjønner jo at dette varierer, kan jo og ta inn på pensjonat ol. men å ligge på rasteplasser er nok uaktuelt.

Lenke til kommentar

Har campet i Frankrike uten problemer. Det er mange plasser med forskjellig nivå på infrastruktur å velge mellom.

 

Å kunne sette opp telt hvor som helst i utmark er imidlertid et særnorskt fenomen som ikke er å anbefale. Om dere prøver på det må dere forvente besøk, og om dere er heldige er det jordeier eller politi som kommer...

Lenke til kommentar
Har campet i Frankrike uten problemer. Det er mange plasser med forskjellig nivå på infrastruktur å velge mellom.

 

8781850[/snapback]

 

Takk, flott å høre at mange plasser, har høye forventninger til Frankrike :)

Lenke til kommentar
Takk, flott å høre at mange plasser, har høye forventninger til Frankrike :)
Men du er nødt til å planlegge litt. De kan være godt plassert, men ikke nødvendigvis så lett å se om du kjører på en hovedvei. Det skal uansett være godt over 10.000 campingplasser i Frankrike.

 

I Juli/august kan også reservasjon være lurt. Prisene dobles gjerne også de to måndene. For da skal alt av franskmenn ha ferie og det gjør de i alle prisklasser...

 

Har allerede hatt 2 ferieturer til Frankrike i år og tar gjerne en til. :-)

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hei.

 

Vi har vært innom noen få plasser i Frankrike, med Telt.

 

1994

 

Denne Campingplassen her, var vi på i 1994. : Omaha Beach : http://www.camping-portland.com/web/index.php

 

Veldig mye historie, kort vei til sentrum, ryddig og greit. Toalettene stengte kl 2100-2200 og åpnet ikke før klokken 0500-0600. :hrm: Har kanskje endret seg nå. Engelsk talende stod det på dørene, men det eneste Engelsk de kunne der, var begrenset til ord og utrykk som ikke passer inn her.

 

1997

 

I sør Frankrike var vi etter råd innom en by som heter Menton, og der skulle det ligge en pen og flott campingplass. Men nei, der var det trangt, skittent og ikke flott. (Toalettene rant over av dritt, Teltene stod i terrasse nivåèr og liten parkeringsplass).

 

Så vi fant en flott, oppegående campingplass, her : http://www.vieilleferme.com/

 

Trivelig betjening, ryddig, de vasket toalettene flere ganger til dagen. Gode dusjanlegg, kort vei til stort handlesenter og kort vei til stranden. Og ikke minst, hyggelig betjening som kunne og ville snakke engelsk.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Som sagt så varierer pris og spesielt infrastruktur veldig. Litt research lønner seg.

 

Menton er helt øst mot grensen til Italia og der rivieraen er på det bratteste/smaleste. Kan ikke skjønne at noen har fått klemt inn en campingplass der.

 

Antibes er det lengste øst på rivieraen jeg har campet. Det var et helt greit sted, men det er mange år siden så jeg husker ikke hva det het.

Lenke til kommentar
Lurer da på hvordan mulighetene for telting og slikt nedover er.

Går det og campe på slike rasteplasser, eller blir man rundstjelt da?

Om du sover på rasteplass eller i utmark så er du fritt vilt sørover i Europa.

8781883[/snapback]

Nja, f.eks. på rasteplasser langs Autobahn i Tyskland er det relativt trygt. Det er ganske mange campingbiler, campingvogner og lastebiler som overnatter slike steder.

 

Skal man på campingferie i Tyskland er det forresten et viktig poeng å holde seg unna Autobahn. Campingplasser flest finner man via andre veier. Det er såpass vanlig med camping i Tyskland at det byr sjelden på problemer å finne steder å overnatte.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Det du trenger er et Europakart og en campingguide. Begge deler finner du i NAFs nettbutikk. Du kjører så lenge du gidder, og når du mener det er på tide å slå leir for natten er det bare å ta fram campingguiden å finne nærmeste campingplass. Du kan også plukke deg ut fine campingplasser fra campingguiden på forhånd. Har feriert på denne måten flere ganger i Europa uten problemer.

Lenke til kommentar
Det du trenger er et Europakart og en campingguide. Begge deler finner du i NAFs nettbutikk. Du kjører så lenge du gidder, og når du mener det er på tide å slå leir for natten er det bare å ta fram campingguiden å finne nærmeste campingplass. Du kan også plukke deg ut fine campingplasser fra campingguiden på forhånd. Har feriert på denne måten flere ganger i Europa uten problemer.

8791224[/snapback]

 

ja men da har jeg snart alt jeg trenger da. Men er det langt fra campingene til evt byen, sånn at det er greit å ha med sykkel?

og hva er "must see" av steder og ting og tang?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Vi har vært innom noen få plasser i Frankrike, med Telt.

 

1994

 

Denne Campingplassen her, var vi på i 1994. : Omaha Beach : http://www.camping-portland.com/web/index.php 

 

Veldig mye historie, kort vei til sentrum, ryddig og greit. Toalettene stengte kl 2100-2200 og åpnet ikke før klokken 0500-0600.  :hrm:  Har kanskje endret seg nå. Engelsk talende stod det på dørene, men det eneste Engelsk de kunne der, var begrenset til ord og utrykk som ikke passer inn her.

 

1997

 

I sør Frankrike var vi etter råd innom en by som heter Menton, og der skulle det ligge en pen og flott campingplass. Men nei, der var det trangt, skittent og ikke flott. (Toalettene rant over av dritt, Teltene stod i terrasse nivåèr og liten parkeringsplass).

 

Så vi fant en flott, oppegående campingplass, her : http://www.vieilleferme.com/

 

Trivelig betjening, ryddig, de vasket toalettene flere ganger til dagen. Gode dusjanlegg, kort vei til stort handlesenter og kort vei til stranden. Og ikke minst, hyggelig betjening som kunne og ville snakke engelsk.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

8787623[/snapback]

 

hmm har kikka litt på vieilleferme og "minimum stay is one week", er det sånn ovrealt eller? har jo bare tenkt å bli en natt eller to på hvert sted...

Lenke til kommentar
hmm har kikka litt på vieilleferme og "minimum stay is one week", er det sånn ovrealt eller? har jo bare tenkt å bli en natt eller to på hvert sted...
Det varierer fra sted til sted, noen steder må du være et visst antall dager, noen steder må du være medlem i ett eller annet, noen steder må du ha en viss alder, noen steder kan du ikke bruke klær... research, research!
Lenke til kommentar
Men er det langt fra campingene til evt byen, sånn at det er greit å ha med sykkel?

8797833[/snapback]

Campingplassene ligger jo som regel et stykke fra byen. Alikevel har jo campingplassen både restaurant, bar, butikk, osv... Så man finner det beste på campingplassen. Skal man en tur til byen en kveld kan man enten ta bilen, eller leie sykkel på campingplassen dersom det er mulig. Trenger nødvendigvis ikke ha med sykkel.
Lenke til kommentar

Sørg for å ha med deg en oversikt over campingplasser! Om du velger å kjøre på motorvei kan du ikke vente å finne noen skilting til campingplasser, og det å leite etter en campingplass kan ofte være en morsom fornøyelse, da ikke alle motorveiavkjøringer har en campingplass i umiddelbar nærhet....

Lenke til kommentar
hmm har kikka litt på vieilleferme og "minimum stay is one week", er det sånn ovrealt eller? har jo bare tenkt å bli en natt eller to på hvert sted...

8797884[/snapback]

 

Ja, De sier noe der. Jeg kan ikke huske de detaljer der, men De kan sende mail ned og "snakke" med dem der nede.

 

Tror ikke det skal være store problemer med det.

 

Når det gjelder overnatting på / med rasteplasse ved Autobahn, så er det mange plasser en oppfordrer en ikke til å gjøre det.

 

Men De kan få kjøpt billige og oppegående narkosealarmer nå. Sjekk litt rundt på diverse campingvogn forhandlere.

 

Men at De sover trygt på rasteplass i Tyskland, ja, i forhold til Danmark / Sverige.

 

Har De noe spesielle "ønsker" om hva De vil se ?

 

Har vært i Europa med bil siden jeg var 2 år gammel, og har selvfølgelig reist nedover selv med bil så snart jeg fikk lappen.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...