Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Farlig å åpne port 3784?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å lage min egen server på Ventrilo, men må først åpne port 3784 etter det jeg har hørt.. Probleme mitt er at jeg forsatt bor hjemme og min high teck far mener at det ikke er lurt å åpne porter i ruteren..

 

Kan dere fortelle meg om jeg blir mer utsatt for virus og slik når jeg åpner den porten?

 

Må finne en måte å overvise min far om at må åpne den porten for meg ^^,

 

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg holder på å lage min egen server på Ventrilo, men må først åpne port 3784 etter det jeg har hørt.. Probleme mitt er at jeg forsatt bor hjemme og min high teck far mener at det ikke er lurt å åpne porter i ruteren..

 

Kan dere fortelle meg om jeg blir mer utsatt for virus og slik når jeg åpner den porten?

 

Må finne en måte å overvise min far om at må åpne den porten for meg ^^,

 

Mvh Chris

8775433[/snapback]

 

 

Ingen som vet?

Lenke til kommentar
Om du må åpne den så gjør du det :)

Det er sånn ca ufarlig.

 

Google ditt router navn + port så får du sikkert en fin åpne port guide

8775775[/snapback]

 

 

Jeg vet fint hvordan jeg gjør det, men må vite hva risken er når jeg åpner den..

Lenke til kommentar

Hvis du forwarder porten direkte til serveren din ser jeg ikke akkurat helt problemet. Eneste som da skjer er at akkurat den porten gir tilgang til serveren din. Men er ikke akkurat noen krise å ha en port åpen. Hvertfall ikke så lenge du har en god brannmur. Dessuten går det ikke ut over din far om du forwarder den til serveren din, så lenge det kun er du som har noe på den. Er vel heller få hackere som vet hvilken port du har oppe heller. Kan jo for så vidt prøve uten å åpne porten først, fungerer det da er det ikke noen vits i å åpne den.

Lenke til kommentar
Forward betyr sende videre. Altså at trafikken gjennom porten går rett til serveren din.

 

Hvordan du forwarder en port finner du på www.google.com.

8775946[/snapback]

 

Eller gå inn på www.portforward.com

Der finner du en oversikt over de fleste routere på markedet, samt guider for åpning av porter på disse..

Lenke til kommentar

Port 3784 er jo ikke farligere enn port 5000 for å si det sånn. Faren ligger i det at

1) En hacker kan utnytte eventuelle sikkerhetfeil i ventrilo softwaren.

2) En hacker kan utnytte eventuelle feil i OS'et, ved å bombe PC'en med spesielle pakker som får OS'et til å crashe.

 

Sistnevnte fare er vel strengt tatt mest teoretisk, enn problem i praksis.

 

Noen reel fare er det ikke uansett så lenge du har kontroll over hvilke software som svarer på port 3784, og sørger for å stille dette inn på en sikker måte.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Port 3784 er jo ikke farligere enn port 5000 for å si det sånn. Faren ligger i det at

1) En hacker kan utnytte eventuelle sikkerhetfeil i ventrilo softwaren.

2) En hacker kan utnytte eventuelle feil i OS'et, ved å bombe PC'en med spesielle pakker som får OS'et til å crashe.

 

Sistnevnte fare er vel strengt tatt mest teoretisk, enn problem i praksis.

 

Noen reel fare er det ikke uansett så lenge du har kontroll over hvilke software som svarer på port 3784, og sørger for å stille dette inn på en sikker måte.

8776205[/snapback]

 

Tusen takk for svar alle, men jeg lurer på en ting. venner av meg som kjører server, trenger ikke å åpne porter, de kan være laste ned software og starte.. og det gjeder alle vennene mine. Jeg er den eneste som må åpne porter.. Har det med at det er forskjellige innstillinger på ruterne, altså det kommer ann på hvilket merke du har?

Lenke til kommentar

Det kan hende at vennene dine ikke har noen ruter mellom seg og internett. Har man en IP fra ISP trenger man ikke å åpne porter, da alt i teorien skal være åpent. Har man derimot en ruter evt. rutermodem, må man åpne porter for å slippe trafikken igjenom.

Lenke til kommentar

Det kan også hende at de har aktivert upnp (auto portåpning). Det er en høyere sikkerhetsrisiko enn åpning av en port.

 

Det er hva som står i enden av den åpne porten som bestemmer om det er 'farlig' eller ikke. Det eneste jeg finner om sikkerhetstrussel for Ventrilo er pre 2005 og innebar at programmet selv kunne krasje ved angrep. Men man får jo ikke engang infisert noe ved en slik bug. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...