simenss Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Hvor mange års reklamasjonstid er det på skjermkort? Mitt ca. 3 år gamle skjermkort fra Komplett har nok en gang begynt å vise hundrevis av grønne og lilla striper. Kan jeg "kreve" å få rettet failen?
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Et skjermkort er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og man har følgelig 5 års reklamasjonsrett som forbruker. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#27
Simen1 Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Jepp, de er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har dermed 5 års reklamasjon. Om du vil få dekket feilen avhenger av om det kan bevises at skjermkortet er behandlet feil og en del andre faktorer. Linken til lovdata oppklarer det meste. Paragraf 27, 29 og 30 er de mest sentrale i denne sammenhengen.
nabbskall Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Har du overklokket? I så fall har du ingenting du skulle ha sagt.
simenss Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Skrevet 3. juni 2007 Har du overklokket? I så fall har du ingenting du skulle ha sagt. 8773330[/snapback] Har aldri overklokket, men maskinen er selvbygget.
NevroMance Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Så lenge det da ikke er mulig å finne bevis på at du har gjort noe annet feil er dette noe du kan ta på reklamasjonen.
Amriden Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Bare vær klar over at det er du som på reklamasjoner må sannsynliggjøre at det er produksjonsfeil på kortet.
ronron25 Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Har du overklokket? I så fall har du ingenting du skulle ha sagt. 8773330[/snapback] Har aldri overklokket, men maskinen er selvbygget. 8774742[/snapback] At pcen er selvbygget har ingen betydning, det skal være en garanti på "alle" delene. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16
NevroMance Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Bare vær klar over at det er du som på reklamasjoner må sannsynliggjøre at det er produksjonsfeil på kortet. 8774899[/snapback] Ved tvil er det produsentens ansvar å bevise at det er brukerfeil, ikke brukerens ansvar å motbevise brukerfeil.
Amriden Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Bare vær klar over at det er du som på reklamasjoner må sannsynliggjøre at det er produksjonsfeil på kortet. 8774899[/snapback] Ved tvil er det produsentens ansvar å bevise at det er brukerfeil, ikke brukerens ansvar å motbevise brukerfeil. 8774936[/snapback] Ved garanti ja. Men ikke ved reklamasjon.
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Ved garanti ja. Men ikke ved reklamasjon. 8796731[/snapback] Vel. 6 mnd. etter kjøpet er det i teorien er kunden som har "bevisbyrden" etter fkjl. I praksis forutsettes det ikke at kunden skal gjøre annet enn å vise til at produktet er mangelfullt; med mindre selger kan bevise at feilen ikke skyldes en latent mangel vil kunden ha sine mangelskrav i behold.
PerB Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Hvor mange års reklamasjonstid er det på skjermkort? Mitt ca. 3 år gamle skjermkort fra Komplett .....8771435[/snapback] På tre år kan det samle seg mye støv på GPU.
Sinseven Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 (endret) Hva om en nuub innen bruk av bærbar pc opplevde at skjermkortet ble litt vel varmt. Og en aner at skjermkortet har tatt kvelden, med artifacts og nydelige stæsj. Og da det i bunn og grunn egentlig skyldes støv på kjøleribbene. Må brukern legge ut cash ved en reklamasjon? Vil forbrukern være ansvarlig for å ha herpa sin egen pc og dermed ikke få erstatning? Endret 13. desember 2007 av Sinseven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå