Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks i Kina? Billig, fake og toll?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kusine som er i Kina i disse dager. Også er jeg på utkikk etter Speilreflekskamera. Lurer på hvordan prisene i Kina ligger i forhold til Norge? Er det mye fake ute å går også, eller er det minimalt med dettte? Har tenkt litt på Nikons D80 kamera? Hva tror dere prisen ligger på dette? Men hvis hun får kjøpt noe kamera til meg må hun sende det i posten til meg fra Kina, må jeg betale toll da? Eller slipper jeg unna dette da?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller i Norge! Prisene er stort sett lavere i Norge på speilrefleks! I tillegg blir reklamasjon og garanti mye enklere. Jeg var selv i Beijing i fjor og ble overrasket over at prisene var såpass høye. Jeg har dog hørt rykter om at prisene er lavere i andre asiatiske land...

Endret av Tjodleik
Lenke til kommentar
Hvis personen ER i Kina i disse dager og kjøper med kamera, så tror jeg man kan se langt etter m.v.a.?

8768254[/snapback]

 

 

Hvis person som er i Kina tar det med seg hjem så slipper man .mva.

Men trådstarter nevnte noe med å sende det i posten, og da kan det fort hende man må punge ut med litt penger til staten.

Lenke til kommentar
Hvis personen ER i Kina i disse dager og kjøper med kamera, så tror jeg man kan se langt etter m.v.a.?

8768254[/snapback]

 

 

Hvis person som er i Kina tar det med seg hjem så slipper man .mva.

Men trådstarter nevnte noe med å sende det i posten, og da kan det fort hende man må punge ut med litt penger til staten.

8768334[/snapback]

 

Stort sett slipper man moms i slike tilfeller. MEN du kan være uheldig og bli stoppet i tollkontroll. Du kan gjerne si at du har betalt kr. 1000,- i Kina for ditt nye 5D med en 35 L 1.4. Er tolleren blåøyd er alt flott. I motsatt fall setter tjenestemannen seg ned foran PC`en og finner ut at disse gjenstandene koster kr. 22.000,- i langtvekkistan. I tillegg kan han/hun (ja, det finnes kvinnelige tollere) sjekke dine bevegelser i forhold til pengeuttak/kjøp i utlandet (Valutaregisteret). Hvis ikke alt stemmer da, sliter du litt...

 

Eventuelle stavefeil/feilformuleriner skyldes lite søvn/høyt cognac inntak

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Stort sett slipper man moms i slike tilfeller. MEN du kan være uheldig og bli stoppet  i tollkontroll. Du kan gjerne si at du har betalt kr. 1000,- i Kina for ditt nye 5D med en 35 L 1.4. Er tolleren blåøyd er alt flott. I motsatt fall setter tjenestemannen seg ned foran PC`en og finner ut at disse gjenstandene koster kr. 22.000,- i langtvekkistan. I tillegg kan han/hun (ja, det finnes kvinnelige tollere) sjekke dine bevegelser i forhold til pengeuttak/kjøp i utlandet (Valutaregisteret). Hvis ikke alt stemmer da, sliter du litt...

Men det er ikke sikkert du har hatt utlegg i Kina, hvis det er kusinen din som har handlet. Og hvis kusinen din sender det med posten, og det blir stoppet, kan ikke du bli pålagt noe annet enn normal tollbehandling, det ville falle på sin egen urimelighet. Du kan ikke nødvendigvis vite hva andre sender til deg...
Lenke til kommentar
Men det er ikke sikkert du har hatt utlegg i Kina, hvis det er kusinen din som har handlet. Og hvis kusinen din sender det med posten, og det blir stoppet, kan ikke du bli pålagt noe annet enn normal tollbehandling, det ville falle på sin egen urimelighet. Du kan ikke nødvendigvis vite hva andre sender til deg...

 

Så sant, så sant. Det verste som kan skje med en postsending, er at du faktisk må fortolle den på vanlig måte :)

 

MEN blir du stoppet på grønn sone med fotoutstyr til mange tusen, er det DU som har dokumentasjonsplikten...

Lenke til kommentar
Så sant, så sant. Det verste som kan skje med en postsending, er at du faktisk må fortolle den på vanlig måte :)

 

MEN blir du stoppet på grønn sone med fotoutstyr til mange tusen, er det DU som har dokumentasjonsplikten...

8769835[/snapback]

Kan man ikke fortelle dem at dette er utstyr kjøpt i Norge, og medbrakt på turen når du dro ut? Det er vel helst brennevin, sigaretter, stoff og store kvanta av annet (kommer du med tre stykk identiske linser i uåpnede bokser ringer det vel noen bjeller).

 

Kan man ikke si at utstyret er kjøpt brukt fra privatpersoner, og dermed ikke har kvitteringer å oppdrive på mesteparten av utstyret ditt? Jeg kjenner en som kjøpte med seg elektriske artikler i 15 000-kronersklassen fra USA, og ble stoppet i en tollkontroll ved Gardermoen. Det gikk helt fint for henne. :) (Laptop, software, digitalkamera, minnekort og annet tilbehør.)

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar

Jepp, mulig du må vise kvittering om du har med ekstremt seige tollere da.. men en reise til Kina er jo absolutt en av plassene man ville tatt med seg kamera...

 

Embalasje kan man vel poste til seg selv om det skulle være ett must å ha med seg :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Kan man ikke fortelle dem at dette er utstyr kjøpt i Norge, og medbrakt på turen når du dro ut?
Hvis man tar med seg dyrt utstyr på en ferietur i utlandet, så har man selv plikt til å ordne en bekreftelse fra tollvesenet på at dette faktisk ble tatt med ut av Norge. Kan man ikke vise denne bekreftelsen ved innførsel tilbake Norge, kan utstyret bli beslaglagt, og du kan risikere bøter. Du har dokumentasjonsplikt. Dette gjelder også når det gjelder priser på utstyr. Kan du ikke bevise at D80 kit'et kostet 5999 kroner, og ikke over 6000 kroner (som er grensen for innførsel ved egen reise), kan det samme skje med utstyret og deg der.
Lenke til kommentar
Hvordan foregår det i praksis? du stikker innom tollvesenet før en evt. tur, får dokumentert hva du har av utstyr og får en attest på det eller?

 

Eller må du ha med deg kopier av kvitteringer på turen?

8816653[/snapback]

Du fyller ut et (eller flere) legitimasjonsbevis, som du finner på nettisdene til toll.no og tar turen innom ditt lokale tollkontor med alt utstyret for kontroll og godkjenning. Dette beviset tar du med deg på tur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjøp heller i Norge! Prisene er stort sett lavere i Norge på speilrefleks! I tillegg blir reklamasjon og garanti mye enklere. Jeg var selv i Beijing i fjor og ble overrasket over at prisene var såpass høye. Jeg har dog hørt rykter om at prisene er lavere i andre asiatiske land...

8763331[/snapback]

 

Hvis du mener speilrefleks i Norge er billigere enn i Kina lurer jeg virkelig på hvordan butikk du sjekket prisene i. Sjekket prisen på D80, D40x og D200 i går hos autorisert nikon dealer, 5400NOK for D80, 7100NOK for D200 og 4600 for D40x med 18-135. Jeg synes dette er helt ok priser. :)

 

Vil ellers påpeke at det er mest å spare på objektiver og tillegsutstyr.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvordan er det med piratutgaver av kamera og objektiver da?

 

Har fått tilslag på kamera og objektiv fra Kina nå, men er litt usikker da jeg kan risikere å ende opp med et kamera som ikke er laget hos Canon for å si det sånn...

9050622[/snapback]

 

Aldri hørt om piratkopi av Canon kamera/optikk. Regner med du har sjekket selgers feedback, så da går det vel greit...

Lenke til kommentar
Aldri hørt om piratkopi av Canon kamera/optikk.
Men Canomatic er fine greier. Alltid like trist når en kunde kommer inn med sitt splitter nye Canomatic-kamera, kjøpt i Asia, og lurer på hvorfor det ikke fungerer. Når vi forteller at det ikke er noe feil med kameraet, fordi det ikke er noen verdens ting inne i kamera det kan være feil på, så ser de ut som spørsmålstegn. Det hender slike ting ikke inneholder noe annet enn noe for å gi "mursteinen" de har kjøpt litt tyngde.

 

Canomatic er et kjent eksempel på å lure folk til å tro at de kjøper Canon automatisk kamera. Heldigvis lenge siden vi har opplevd det nå.

 

Nå har vel det lite med diskusjonen å gjøre, men tenkte bare jeg skulle nevne det :)

Lenke til kommentar
Hei!

Har en kusine som er i Kina i disse dager. Også er jeg på utkikk etter Speilreflekskamera. Lurer på hvordan prisene i Kina ligger i forhold til Norge? Er det mye fake ute å går også, eller er det minimalt med dettte? Har tenkt litt på Nikons D80 kamera? Hva tror dere prisen ligger på dette? Men hvis hun får kjøpt noe kamera til meg må hun sende det i posten til meg fra Kina, må jeg betale toll da? Eller slipper jeg unna dette da?

 

Takker for alle svar

8763251[/snapback]

 

beste er at hun ikke sender med posten, men tar det med seg.

egentlig er grensen for medbrakt vare ca 6000,- så verdier over det skal man i utgangspunktet svare m.va for.

 

uansett så er det sjelden man blir tatt, det er hvis man har helt nye og i pakken de vil gjøre noe med det. hvis du f.eks har på deg en klokke du kjøpte i utlandet til 30000,- så vil dem sjelden si noe...men har du den i kofferten din og den blir kontrollert..så kan du være virkelig uheldig.

Lenke til kommentar
uansett så er det sjelden man blir tatt, det er hvis man har helt nye og i pakken de vil gjøre noe med det.
Men om de spør, så er det du som har dokumentasjonsplikt på at du eide tingen før du dro ut av Norge. Har du ikke det, blir utstyret konfiskert og du risikerer bot.

 

Ellers så er det ikke helt stuerent å oppfordre til ulovlige handlinger, så man bør være litt forsiktig med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...