Gå til innhold

VB.NET/ASP.NET-bok for viderekomne


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en god bok som tar for seg VB.NET og ASP.NET. Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en bok som er praktisk rettet, gjerne med mange og gode eksempler.

 

Jeg har kodet en del tidligere i ulike språk (blant annet Java, PHP og Visual Basic), og jeg er godt kjent med webutvikling. SQL mestrer jeg også godt.

 

Jeg hadde vært fint om boken tok for seg noen avanserte emner som f.eks. køer (gjerne MSMQ) eller serialisering. Jeg trenger primært en bok jeg kan bruke for å lære meg språket, og i mindre grad en referansebok/oppslagsverk.

 

En innføring i Visual Studio hadde også vært en fordel. Jeg bruker Visual Studio 2005.

 

Noen som har noen gode forslag?

 

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Det virket som en interessant bok, det der. Jeg må kikke litt nærmere på eksempel-kapitlene som ligger ute, men inntrykket til nå var at det er noe sånt jeg er ute etter.

 

C# er ikke et alternativ, i denne omgang er det ikke jeg som velger språk. Hadde jeg valgt språk selv er det liten tvil om at C# hadde blitt valgt til fordel for VB.NET.

Lenke til kommentar
Ikke bry deg om Manfred. Han kan ikke noe for det, han er bare slik. ;)

8775516[/snapback]

 

Hehe, jeg har lest noen av trådene her og er klar over hva han mener. :)

 

Men kan noen si litt om forskjellene mellom å bruke VB.NET og C#? Jeg tenker ikke på de rent syntaktiske, men heller om det er ulike muligheter i .NET hvis man bruker det ene av de to språkene fremfor det andre.

 

Eller la meg spørre på en annen måte: Har Manfred noen god grunn for at han anbefaler C# til alle, eller er det kun en smaksak?

Lenke til kommentar

For å være litt pirketet så var jo VB språket det ble satset på i Office-pakken det mest fornufige språket å lære menigmannsen den gangen. C# fantes jo ikke da...

 

 

 

Kan vi ikke droppe denne fordømte debatten? Gå for VB hvis du kan det. Skal du lære fra begynnelsen av likevel, kan du likså greit bruke C#.

Lenke til kommentar
falle bak?  Hevder du at VB ikke er et satsningsområde fra M$ sin side?  Det ville iallefall overrasket meg veldig, spesiellt siden vb på mange måter er M$ sitt valg både som script språg for makroer etc. og også at VB er hovedspråget for hele office pakka.  Men jeg har tatt feil før, og kommer sikkert til å ta feil igjen på andre punkter - ja, kansje t.o.m. dette :-D

8776935[/snapback]

 

Jepp. Den gangen hadde man valget mellom C++ eller VBScript som makrospråk i produktene sine. Ikke så vanskelig valg da :) Men nyere versjoner av Office vil .Net bli brukt til makroer, og man kan da velge mellom C# og VB.Net.

 

Samme med Windows Scripting Host (".VBS filer"). Her tar PowerShell over og komponentene man bruker er .Net.

Lenke til kommentar

jeg har slettet endel innlegg som har gått på person og krangling på hva som er best av VB.NEt og C#. trådstarter er ute etter en bok og ikke en krangel. det er forskjeller på språk og det må folket leve med. hva forskjellige programmerere foretrekker er individuelt og i lar det bli med det.

 

jeg vil kun se on topic herfra gutter og jenter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte boken som ble anbefalt av alftore, og har lest de første 5-6 kapitlene i den. Dersom andre er på jakt etter en slik bok kan den absolutt anbefales. All kode er skrevet både i VB.NET og C#, uten at dette på noen måte går ut over lesbarheten.

 

Takk så mye for tipset. :)

Lenke til kommentar
Selve MAKROENE er vel fremdeles i VB ("for applications"). Trodde jeg.

 

Men det er jo ikke problem å bruke et annet .NET språk, men det blir jo et eksternt program. ;)

8892540[/snapback]

 

Nei, "programmet" ditt ligger inne i Office filen på samme måte som en makro. Men måtte bruke Visual Studio for dette, og dette er litt mer tungvindt enn gamlemåten siden det blir vanskeligere å gjøre endringer i "makroen".

 

btw; man trenger vel VS.Net Professional for å gjøre dette (ihvertfall på en "enkel" måte) siden denne versjonen har templates for Office utvikling.

 

Og uansett så tror jeg nesten at jeg takker for meg i denne tråden nå. Det er leeenge siden jeg gjorde dette, og da bare for å gjøre en liten test. Husker fint lite detaljer nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...