Gå til innhold

Erfaringer med EOS350 og 50mm f/1.4 USM?


Anbefalte innlegg

Jeg er vel sikkert ikke den eneste som er usikker når man gjør en investering i en ny ting på et ukjent området, så jeg lurer på om noen har noen kommentarer eller synspunkter til det jeg har gjort, positive så vel som negative.

 

Jeg ville ta steget over i DSLR-verden da jeg ikke var fornøyd ned bildekvaliteten på min forrige løsning. Jeg fant ut at jeg ikke likte automatikk(da jeg føler denne stort sett feiler) og jeg benytter minimalt zoom. I den grad jeg trenger avstandsjustering til objektet kan jeg gjøre det selv. Siden jeg ikke har mye penger kan jeg heller ikke bare velge å vrake så jeg har kjøpt brukt.

 

Valget falt på Canon EOS350D hus til 3000,- akkurat, da jeg leste at denne har meget god ytelse og potensial. Jeg ville ikke kaste bort penger på å kjøpe det dårlig kit-objektivet så jeg bestilte Canon 50mm F/1.4 fra USA, i går. Altså et normalbojektiv.

Er det noen som har erfaringer med denne løsningen? Jeg vil ikke høre noen ensidig positiv kritikk fra brukere som bare vil forsvare sine valg. Men velreflekterte synspunkter.

 

De umiddelbare innvendingene mine var dårlig søker, sammenlignet med Nikon D80 og Pentax K10D(som jeg ville kjøpt om jeg hadde nok penger) og elendig grep. Dog vil jeg garantert investere i et batterigrep om relativt kort tid.

 

Jeg er litt spent nå på hvilken bildekvalitet jeg kan forvente meg.

Endret av Judas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De umiddelbare innvendingene mine var dårlig søker, sammenlignet med Nikon D80 og Pentax K10D(som jeg ville kjøpt om jeg hadde nok penger) og elendig grep. Dog vil jeg garantert investere i et batterigrep om relativt kort tid.

8760012[/snapback]

Hvorfor kjøpte du dette huset dersom kameraet ikke passet i hånden din overhodet, noe jeg fikk inntrykk av etter ordbruket ditt.

 

Personlig synes jeg EOS 400D med batterigrep er en drøm å ha i hånden, men merk deg at et batterigrep kun forlenger grepet i lengden, ikke i dybden.

Lenke til kommentar
De umiddelbare innvendingene mine var dårlig søker, sammenlignet med Nikon D80 og Pentax K10D(som jeg ville kjøpt om jeg hadde nok penger) og elendig grep. Dog vil jeg garantert investere i et batterigrep om relativt kort tid.

8760012[/snapback]

Hvorfor kjøpte du dette huset dersom kameraet ikke passet i hånden din overhodet, noe jeg fikk inntrykk av etter ordbruket ditt.

 

Personlig synes jeg EOS 400D med batterigrep er en drøm å ha i hånden, men merk deg at et batterigrep kun forlenger grepet i lengden, ikke i dybden.

8761338[/snapback]

 

Merk deg at da er også 350D med batterigrep en drøm i handen... Alt som fins til 400D og 350D kan brukes omenandre/og til andre kameraer (unntatt batterigrepet som er produsert for 350D/400D størrelse).

 

Batterigrep koster 800kr på JapanFoto.noog du kan kjøpe uorginalt batteri for 200 kroner. Du trenger 2 350D/400D batteri i batterigrepet, eller 6 AA batteri (helst oppladbart selfølgelig).

Lenke til kommentar
Merk deg at da er også 350D med batterigrep en drøm i handen... Alt som fins til 400D og 350D kan brukes omenandre/og til andre kameraer (unntatt batterigrepet som er produsert for 350D/400D størrelse).

8766618[/snapback]

Det stemmer naturligvis. Poenget var at jeg ikke kunne sammenlikne med et kamera jeg ikke har, jeg har kun 400D.

 

Uansett prøvde jeg opprinnelig å påpeke at batterigrepet ikke gjør grepet dypere. Det er dybden (samt høyden) på grepet på EOS 400D / EOS 350D som enkelte ikke liker.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Hovedankepunktet mot objektivet er at på ett dSLR så blir 50mm for langt tele. På EOS 350D tilsvarer det jo 80mm på ett fullformat. Det begrenser mulighetene endel i mange situasjoner hvor det for eksempel ikke er allverdens plass å rygge på (innendørs f.eks.) for å komme lengre unna motivet.

 

Killer objektiv, men det er bare du som kan bedømme om det faktisk vil dekke dine behov?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hovedankepunktet mot objektivet er at på ett dSLR så blir 50mm for langt tele. På EOS 350D tilsvarer det jo 80mm på ett fullformat. Det begrenser mulighetene endel i mange situasjoner hvor det for eksempel ikke er allverdens plass å rygge på (innendørs f.eks.) for å komme lengre unna motivet.

 

Killer objektiv, men det er bare du som kan bedømme om det faktisk vil dekke dine behov?

8771168[/snapback]

 

Helt enig; lånte en 50mm/f1.8 i pinsen, og det ble fort for mye tele, men allikevel ikke nok til til de protrettbildene jeg ønsket å ta. Hvis 50mm passer for deg, er en f1.4 et opplagt valg - mye bedre byggekvalitet enn f1.8 og den er også bedre optisk.

 

Blir 50mm for mye, så kan du f.eks. sjekke Sigma's 30mm/f1.4 - det finnes også 28mm/f2.8 som er noe rimeligere.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du trenger 2 350D/400D batteri i batterigrepet, eller 6 AA batteri (helst oppladbart selfølgelig).

8766618[/snapback]

 

Bare for å rette litt, så trenger man ikke 2 batterier i batterigrepet.

Men det er mulig å bruke 2 batterier på likt.

:thumbup:

8771150[/snapback]

 

Du må jo ha 2 stk "Vanlige" batterier som følger med kameraet, eller ca 6AA batterier. Enten eller.

 

Har ikke hørt at man kan bruke 1 batteri på batterigrepet. Men det må jo kunne og bare bruke 1. Tror de er parallell koblet...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 50mm med 350, og jeg synes ikke dette ikke fungerte som standardobjektv. For meg ble dette for mye tele, spesielt innendørs. Hadde en tid 28mm, og dette brukte jeg mye mer.

 

Bildekvalitet og funksjon er dog supert på 1.4, dersom du liker litt tele.

 

Batterigrep hadde jeg også, men brukte det i praksis nesten aldri. Batteriene holder i bøtter og spann uansett, og jeg synes ikke kamera ble noe bedre å holde i heller. Og så hadde det litt å gjøre med hvordan det ble oppfattet av omgivelsene. Med grep ser kamera mye større og proffere ut, og da oppfører folk seg kjapt litt anderledes.

Lenke til kommentar

Jeg har også vært borti butikkansatte som hardnakket har påstått at man MÅ ha 2 batterier for å få brukt batterigrepet, og det må naturligvis være originalbatterier kjøpt fra deres butikk med deres fantastiske pris (selvsagt overpriset til himmelen.) Bare tullprat, ett batteri fungerer naturligvis fint.

Nok om det.

 

Bildekvaliteten med 350D og 50mm blir nydelig, så sant du kan å fotografere og eksponere korrekt. Jeg syns 50mm er ypperlig til den typen portretter jeg liker å ta. Bruker den til mye forskjellig, men det er for mye tele til landskap og generell fotografering, og har for dårlig nærgrense til å brukes til nærbilder.

Til klassiske headshots er det kjekt med en 85mm istedet.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt 50mm med 350, og jeg synes ikke dette ikke fungerte som standardobjektv. For meg ble dette for mye tele, spesielt innendørs. Hadde en tid 28mm, og dette brukte jeg mye mer.

 

Bildekvalitet og funksjon er dog supert på 1.4, dersom du liker litt tele.

 

Batterigrep hadde jeg også, men brukte det i praksis nesten aldri. Batteriene holder i bøtter og spann uansett, og jeg synes ikke kamera ble noe bedre å holde i heller. Og så hadde det litt å gjøre med hvordan det ble oppfattet av omgivelsene. Med grep ser kamera mye større og proffere ut, og da oppfører folk seg kjapt litt anderledes.

8787534[/snapback]

 

Ja, 28mm blir det riktige ja. 28mm * 1,6 Crop = 44 I fullmormat.

 

Og jeg synes også faktisk at 50mm er for mye når jeg bruker mitt kitt objektiv.

 

Skal huske nestegang jeg tar bilder av ansikter og holde meg til 28mm på mitt kitt. Ikke blir de litt feite i anskitet, eller at ørene forsvinner piiitelitt.. Dere skjønner... Det merkes sikkert ikke godt men det er der..

 

EDIT: Det var 50mm (fullformat) som var i samme eh, brennevidde som øynene våre?

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Det er iallefall samme perspektiv.

 

Jeg gjorde noen høyst uvitenskapelige tester med ett filmkamera og ett 28mm objektiv, og føler at jeg ikke får like stort "synsfelt" med 28mm som med øynene, som 50mm som er trangere blir ikke det samme nei.

8816630[/snapback]

 

øynene våre har nesten 180 graders synsfelt; så det er ikke rart du synes at en 28-mm blir trangere :) perspektivet er derimot ganske likt.

Endret av Esp0r
Lenke til kommentar
Det er iallefall samme perspektiv.

 

Jeg gjorde noen høyst uvitenskapelige tester med ett filmkamera og ett 28mm objektiv, og føler at jeg ikke får like stort "synsfelt" med 28mm som med øynene, som 50mm som er trangere blir ikke det samme nei.

8816630[/snapback]

 

øynene våre har nesten 180 graders synsfelt; så det er ikke rart du synes at en 28-mm blir trangere :) perspektivet er derimot ganske likt.

8831371[/snapback]

 

Takk Takk. Prøvde og si akkurat det, men jeg var ikke sikker på hvordan jeg skulle skrive det. Så dermed avbrøt jeg replyen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...