Gå til innhold

Anbefaling av nytt hovedkort


Anbefalte innlegg

Er spent på å se hva du velger Mr Montana :)

 

Selv har jeg jo akkurat kjøpt P5K Deluxe, men skal ikke anbefale det siden jeg ikke har testet det enda. Men som nevnt i en annen tråd, jeg tenker i alle fall at valget mellom P35 og 965 (eller 975 da) akkurat nå handler litt om hva slags bruker du er. Hvis man vil gjøre det tryggeste og samtidig kanskje spare noen kroner er det vel lurest å gå for et av de gjennomprøvde og modne chipset før P35.

Er man derimot litt mer eksperimentell og liker både nye ting, og kanskje noen utfordringer er P35 mer riktig. Og vente på X38 er jo ikke aktuelt for din del, selv om det antagelig er det mest fornuftig på litt lenger sikt.

Vel, det er mine tanker om dette, opplevelsen foran skjermen er vel neppe mye anderledes samme hva du velger, siden ytelsen i alle fall så langt ser ut til å være nogenlunde innenfor samme område pluss/minus litt.

 

Lykke til med valget ;)

8773991[/snapback]

 

Eg har kikka på det Asuskortet ikveld og med tanke på anandtech sin test og fekk litt lyst på det også. Bakdelen er at det kostar litt meir enn gigabytekortet og manglar i tillegg 1 ps/2-port.

Eg er av den eksperimentelle typen og testar gjerne noko nytt.

Ein bakdel med asuskortet er at det ikkje er så mange butikkar som har det inne.

Eg er veldig usikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel 975X ble lansert før P965, men denne gangen velger Intel å lansere mainstream før high-end/workstation brikkesett. Snodig valg. SÅ da vil jeg tro P35 vil modnes før X38 (da basert på at det ene vil ha vært lenger på markedet før det andre).

 

Nå er jo alt gammelt billigere enn enn det nye i de fleste tilfeller bortsett fra tilfellet med Socket 939 og AMD Athlon 64 X2 eller Opteron 100 serien.

 

Selv har jeg bestilt et Foxconn FOX+ P35A-S hovedkort.

Lenke til kommentar
Intel 975X ble lansert før P965, men denne gangen velger Intel å lansere mainstream før high-end/workstation brikkesett. Snodig valg. SÅ da vil jeg tro P35 vil modnes før X38 (da basert på at det ene vil ha vært lenger på markedet før det andre).

8780048[/snapback]

X38 har den fordelen av at sørsiden vil bli modnet når hovedkort basert på X38 kommer på markedet. Og modningsprosessen for X38 har jeg tro på vil gå fortere, i og med at X38 vil bli mer prioritert enn hva som er tilfelle med P35. X38 vil få workstation-klassifisering i likhet med forgjengerne 975X, 925X osv, og det stiller høyere krav til stabilitet enn P35 og G33. Det er klokt av Intel å slippe P35 først, det vil antakelig fungere som en testbenk for X38. 975X var et chipset som egentlig ikke var tiltenkt Core2, men Pentium D, det var en forbedring og modning av 955X. Men Intel fant antakelig ut at 975X var godt nok også til Core2, derfor valgte Intel å beholde 975X (antar jeg). Og signaler jeg har fått fra MSI tyder på at MSI kommer til å introdusere Penryn-støtte for sitt 975X hovedkort, venter på å få dette bekreftet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
saivert Postet i dag, 16:09

Intel 975X ble lansert før P965, men denne gangen velger Intel å lansere mainstream før high-end/workstation brikkesett. Snodig valg. SÅ da vil jeg tro P35 vil modnes før X38 (da basert på at det ene vil ha vært lenger på markedet før det andre).

Ja, det er kanskje et snodig valg ifht hva som er normalen, og kanskje også litt med tanke på at potensielle entusiast- kunder ikke gidder vente og heller kjøper de som er nå. Men teknisk sett er det vel som både du og Stigfjel er inne på sannsynligvis et veldig klokt valg. De kan jo lære masse om hva som er bra og hva som bør endres, og dermed komme med noe enda bedre, og kanskje uten masse barnesykdommer og uregelmessigheter. Ettersom jeg har forstått blir det tross alt ikke mer forskjellig enn at det kan dra god nytte av modningsprosessen til P35.

 

Bare ren synsing for diskusjonens skyld fra min side, bør jeg kanskje legge til ;)

For trådstarter er det jo ikke aktuelt å vente uansett.

Lenke til kommentar

X38 vil introdusere et par ting man ikke vil finne på et P35 hovedkort, f.eks. PCI-E 2.0. Da er det viktig at de tingene som X38 har til felles med P35 blir forbedret og modnet i mellomtiden. Jeg anser det som et helt riktig valg av Intel. Og kresne entusiaster venter gjerne på X38 fremfor å kjøpe en mellomløsning de uansett vil bytte ut. Da beholder de heller det gamle entusiast-oppsettet litt lenger. Dette gir en fin kombinasjon av nyvinning kombinert med at de elementære tingene er blitt modnet og forbedret. Fra et Linux/UNIX-perspektiv er jeg ganske sikker på at når X38-baserte hovedkort når markedet, vil støtte for ICH9 allerede være på plass, og man vil enkelt kunne installere Linux/UNIX på et X38-basert hovedkort. Dette er ikke mulig med et P35-kort i dag, da sørsiden er alt for fersk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...