Gå til innhold

Anbefaling av nytt hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stigfjel og sitt 975X :!:  Skal du komme med tale om MSI PowerUp Edition nå? :tease:

Neida, bare leste litt rundt i en av trådene om P35 korta ;)

8771091[/snapback]

Har jeg nevnt det? Nei, det var snakk om overklokking, og det er ikke der det MSI-kortet har sine største fordeler. Men det finnes sikkert andre gode kandidater av 975X baserte hovedkort.

Lenke til kommentar
MSI er totalt utelukka, så han kan sleppe å kome med tala.

Men 975X er absolutt eit alternativ.

 

Men P35 vekka mi interesse fordi det var heilt nytt.

8771144[/snapback]

 

Hvorfor er MSI totalt utelukket? (unnskyld om du har svart på det før i tråden)

Jeg ville aldri ha kjøpt p35 nå, ville ha ventet til X38. Om du MÅ ha pcen kjapt, ville jeg kjøpt et billig P965 ala P5B dlx eller plus. Der får du høye ytelser til en veldig billig penge. da kan du senere investere i et X38 når det kommer.

Lenke til kommentar
MSI er totalt utelukka, så han kan sleppe å kome med tala.

Men 975X er absolutt eit alternativ.

 

Men P35 vekka mi interesse fordi det var heilt nytt.

8771144[/snapback]

 

Hvorfor er MSI totalt utelukket? (unnskyld om du har svart på det før i tråden)

Jeg ville aldri ha kjøpt p35 nå, ville ha ventet til X38. Om du MÅ ha pcen kjapt, ville jeg kjøpt et billig P965 ala P5B dlx eller plus. Der får du høye ytelser til en veldig billig penge. da kan du senere investere i et X38 når det kommer.

8771159[/snapback]

 

Fordi eg misliker MSI sterkt. Kun personlig erfaring.

Kjem ikkje til å kjøpe X38 i nærmeste framtid da eg ikkje ser nokon grunn til å investere i DDR3.

Men på kva grunnlag meiner du at eg ikkje skal kjøpe P35?

Lenke til kommentar
Fordi eg misliker MSI sterkt. Kun personlig erfaring.

Kjem ikkje til å kjøpe X38 i nærmeste framtid da eg ikkje ser nokon grunn til å investere i DDR3.

Men på kva grunnlag meiner du at eg ikkje skal kjøpe P35?

8771173[/snapback]

Hvis valget står mellom P35 og X38 ville jeg gått for X38. Intel legger mer kvalitet i X38 enn hva som er tilfelle med P35. Dessuten vil X38 baserte hovedkort være mer gjennomførte enn P35.

Lenke til kommentar
YOU SPOKE MY MIND! :w00t:

8771228[/snapback]

Det er en grunn til at hovedkort basert på toppmodell-chipset er dyrere enn mainstream hovedkort (875P > 865, 925X > 915, 975X > 965, X38 > P35). Det har med kvalitet, stabilitet, ofte klokkevennlighet og kompabilitet å gjøre. Gikk fra et 865PE hovedkort (Asus P4P800) til et 875P hovedkort (Asus P4C800-E Deluxe), begge S478. Med toppmodellen til Asus fikk jeg den kvalitetsfølelsen jeg ikke fikk med mainstream-hovedkortet. Og etter å ha brukt et 975X hovedkort i lengre tid, ville jeg ikke hatt et 965 hovedkort om jeg så hadde fått det kastet etter meg. De beste hovedkortene jeg har vært borti, er basert på toppmodell-chipset fra Intel, uten unntak.

 

Edit:

@isaksn: fikk tak i et MSI 975X Platinum PowerUp Edition til 625 kr på demovaresalg, siden du nevnte det hovedkortet lenger oppe.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
ahh ok! Det var et virkelig kupp! :thumbup:

8771429[/snapback]

Jepp. I hvert fall siden det hovedkortet er 100% kompatibelt med både GNU/Linux. *BSD og Solaris 10. Har en BSD-boks med det hovedkortet nå, og skal bygge opp en multimediaboks (GNU/Linux) og en filserver (Solaris 10) hvor jeg skal bruke det hovedkortet. Og det er ikke akkurat noe minus at hovedkortet er dønn stabilt heller.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er helt med på argumentasjonen og skulle eg kjøpt ny rigg hadde eg heilt klart venta på X38. Men som eg har sagt tidligare så har eg DDR2 liggandes og ser ingen grunn til å bytte ut desse med DDR3.

 

Og som eg også har skrevet tidligere så er eg klar over at P35 er eit nytt chipsett, men eg er som sagt nysgjerrig. Og fordi 965 var ein bra klokker og dei 2 testane eg fann viser at p35 ligg litt over 965 syns eg dette ser spennande ut.

Uten at eg har studert andre tester nøye, så er vel ikkje forskjellen så veldig stor mellom 975X og 965.

Lenke til kommentar
Uten at eg har studert andre tester nøye, så er vel ikkje forskjellen så veldig stor mellom 975X og 965.

8771668[/snapback]

Hvis du legger rene benchmark-tester til grunn er det ikke så stor forskjell mellom 975X og 965. Men 975X hovedkort holder generelt høyere kvalitet, og er mer modnet enn hva som er tilfelle med 965. Også dette er ting som teller. Dessuten, 975X har også en "Workstation"-klassifisering fra Intel, som igjen stiller krav til kvalitet og ytelse. 975X er også ment for et profesjonelt marked i tillegg til high-end forbruker-marked. Dette er ikke tilfelle med 965.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Uten at eg har studert andre tester nøye, så er vel ikkje forskjellen så veldig stor mellom 975X og 965.

8771668[/snapback]

Hvis du legger rene benchmark-tester til grunn er det ikke så stor forskjell mellom 975X og 965. Men 975X hovedkort holder generelt høyere kvalitet, og er mer modnet enn hva som er tilfelle med 965. Også dette er ting som teller. Dessuten, 975X har også en "Workstation"-klassifisering fra Intel, som igjen stiller krav til kvalitet og ytelse. 975X er også ment for et profesjonelt marked i tillegg til high-end forbruker-marked. Dette er ikke tilfelle med 965.

8771725[/snapback]

 

Med tester tenkte eg då kor godt dei klokkar og yt i benchmark.

Som med det meste anna så får man det man betaler for.

975X og X38 kostar og kjem til å koste meir enn småbrødrene sine.

Lenke til kommentar
Med tester tenkte eg då kor godt dei klokkar og yt i benchmark.

Som med det meste anna så får man det man betaler for.

975X og X38 kostar og kjem til å koste meir enn småbrødrene sine.

8771777[/snapback]

Ja, jeg skrev jo det. Og jeg har da aldri påstått noe annet heller. Men jeg har en følelse av at forskjellen mellom P35 og X38 vil bli større enn hva som er tilfelle med 975X og P965. Jeg vet hva du mener med tester, jeg skrev det i posten over. Når man skal kjøpe et hovedkort holder det ikke å bare se på benchmarks og klokkeevne. Man er nødt til å vurdere de andre aspektene også, som kvalitet, stabilitet og kompabilitet. Der har det vist seg for min del at mainstream-hovedkortene faller igjennom, og jeg står igjen med hovedkort basert på chipset som f.eks. 975X.

Lenke til kommentar
Med tester tenkte eg då kor godt dei klokkar og yt i benchmark.

Som med det meste anna så får man det man betaler for.

975X og X38 kostar og kjem til å koste meir enn småbrødrene sine.

8771777[/snapback]

Ja, jeg skrev jo det. Og jeg har da aldri påstått noe annet heller. Men jeg har en følelse av at forskjellen mellom P35 og X38 vil bli større enn hva som er tilfelle med 975X og P965. Jeg vet hva du mener med tester, jeg skrev det i posten over. Når man skal kjøpe et hovedkort holder det ikke å bare se på benchmarks og klokkeevne. Man er nødt til å vurdere de andre aspektene også, som kvalitet, stabilitet og kompabilitet. Der har det vist seg for min del at mainstream-hovedkortene faller igjennom, og jeg står igjen med hovedkort basert på chipset som f.eks. 975X.

8771805[/snapback]

 

eg er fortsatt ikkje uenig i det du skriv.

Men ser man f.eks på 680i som er toppmodellen til nvidia så framstår ikkje den akurat som det.

Men sjølv om ein modell er mainstream så vil ikkje dette sei at den er dårleg, men at den f.eks er strippa for fordyrande komponentar og at det kanskje har blitt brukt billigare råmateriale.

 

Det som eg ser på som spennande med dette Gigabytekortet er kjølesystemet for SB og NB. Eg personleg syns dette ser mykje bedre ut enn på mange andre kort og chipset, også på dei dyre highendkorta med 975X.

I tillegg er P35 ein ny generasjons kort med ulike oppgraderinger som ikkje er å finne på 965/975.

Lenke til kommentar
eg er fortsatt ikkje uenig i det du skriv.

Men ser man f.eks på  680i som er toppmodellen til nvidia så framstår ikkje den akurat som det.

Men sjølv om ein modell er mainstream så vil ikkje dette sei at den er dårleg, men at den f.eks er strippa for fordyrande komponentar og at det kanskje har blitt brukt billigare råmateriale.

Er det noe Intel er gode på, så er det chipset. De ligger foran de fleste på det området. nVIDIA er bedre på skjermkort enn chipset, det er helt sikkert. Så jeg er overhodet ikke uenig i det du sier. Nå er det slik at gode komponenter koster mer enn billige. Det er gode komponenter jeg vil ha, vil at hovedkortet skal bruke gode råmateriale, er ganske kresen når det kommer til hardware. Og da velger jeg hovedkort basert på toppmodell-chipset fra Intel, fordi det er slike hovedkort jeg er mest fornøyd med.

Det som eg ser på som spennande med dette Gigabytekortet er kjølesystemet for SB og NB. Eg personleg syns dette ser mykje bedre ut enn på mange andre kort og chipset, også på dei dyre highendkorta med 975X.

I tillegg er P35 ein ny generasjons kort med ulike oppgraderinger som ikkje er å finne på 965/975.

8771926[/snapback]

Jeg gir blanke i hvordan kjøleløsningen ser ut, bare kjøleløsningen er effektiv, støyfri og ikke tar opp mer plass enn hva som strengt tatt er nødvendig. Kjøleløsningen i mitt 975X hovedkort er av den typen jeg foretrekker. Ingen vits i å gjøre det overfancy. Synes Gigabyte har tatt litt vel hardt i her. Man kan spørre seg om det egentlig er nødvendig. Hvilke oppgraderinger mener du P35 har som man ikke finner på 965/975X?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Med tanke på at chipsettet fort blir veldig varmt er det viktig å få ledet denne varmen effektivt ut. Så eg ser ingen grunn til at man ikkje skal kan lage for stor kjøling, så lenge den ikkje kjem i veien for cpukjøleren.

Og såvidt eg ser er det ingen vifter på denne kjøleløysinga, ergo ingen vifter.

 

Men eg ser ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen med deg da det verkar som om vi har heilt andre forutsetningar for valg av hovedkort.

Har man nok penger kjøper man selvfølgelig det dyaraste og beste, men har man begrensa budsjett, må man gjere eit valg.

Eg er rimeleg sikker på at eg kjem til å bli like fornøgd med mitt valg av hovedkort som du er av ditt 975X.

 

Men du kan no ikkje vere så veldig kresen når hovedmaskina di er ei gammal P4 med i875P( eg kommenterer dette sjølv om eg observerer at du har ein firewall med C2D og 875X)

Lenke til kommentar
Men du kan no ikkje vere så veldig kresen når hovedmaskina di er ei gammal P4 med i875P( eg kommenterer dette sjølv om eg observerer at du har ein firewall med C2D og 975X)

8772088[/snapback]

Hovedmaskinen jeg har nå fungerer både som en filserver og multimediamaskin. Denne kommer jeg til å splitte opp i en ren filserver og en dedikert multimedia-maskin. Multimedia-maskinen blir bygget opp fra grunnen, hovedmaskinen går over til å bli en filserver og blir oppgradert til Core2 i samme slengen. Det "gamle P4-systemet med 875P" har faktisk holdt meget høy kvalitet. Hovedkortet har i den tiden jeg har hatt det i drift gitt meg lite hodebry, og maskinen har vært i drift i lang tid nå. Jeg byttet fra et 865PE hovedkort til et 875P hovedkort i 2004. Hvorfor? Fordi jeg vil ha kvalitet, og er kresen. Bruker GNU/Linux på hovedmaskinen, og systemet er raskt, responsivt og gjør jobben. Men jeg vil ha en ren filserver og en ren multimediaboks. Jeg driver ikke med overklokking, kjører maskinene på standard hastighet fordi jeg setter stabilitet høyere enn ytelse. Du har selv nevnt at du skal klokke, så derfor vil jeg ikke bastant anbefale det 975X hovedkortet fra MSI. Kjøpte ikke hovedkortet på grunn av klokkeegenskapene, noe jeg også har sagt tidligere. Og skal du klokke, er jeg enig i at en overdimensjonert kjøleløsning kan ha noe for seg. Men for oss som ikke klokker har kjøleløsningen mindre å si, så lenge kjøleløsningen er effektiv, tar opp minst mulig plass og at den er støyfri.

 

Edit:

Har man nok penger kjøper man selvfølgelig det dyaraste og beste, men har man begrensa budsjett, må man gjere eit valg.

Jeg har også et begrenset budsjett, men det jeg gjør er å lete etter det beste kjøpet. Da kan jeg sikre meg ekte kvalitet til budsjettpris, noe jeg da også har gjort. Kjøpte 2 stk. 975X hovedkort fra MSI til 750 (med kabler) og 625 (uten kabler). Det er så vidt jeg vet billigere enn de fleste økonomi-hovedkort som finnes der ute. Da kan jeg være kresen og samtidig spare penger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er spent på å se hva du velger Mr Montana :)

 

Selv har jeg jo akkurat kjøpt P5K Deluxe, men skal ikke anbefale det siden jeg ikke har testet det enda. Men som nevnt i en annen tråd, jeg tenker i alle fall at valget mellom P35 og 965 (eller 975 da) akkurat nå handler litt om hva slags bruker du er. Hvis man vil gjøre det tryggeste og samtidig kanskje spare noen kroner er det vel lurest å gå for et av de gjennomprøvde og modne chipset før P35.

Er man derimot litt mer eksperimentell og liker både nye ting, og kanskje noen utfordringer er P35 mer riktig. Og vente på X38 er jo ikke aktuelt for din del, selv om det antagelig er det mest fornuftig på litt lenger sikt.

Vel, det er mine tanker om dette, opplevelsen foran skjermen er vel neppe mye anderledes samme hva du velger, siden ytelsen i alle fall så langt ser ut til å være nogenlunde innenfor samme område pluss/minus litt.

 

Lykke til med valget ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...