Gå til innhold

Skifte kameravinkel midt i en prat


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser mange ganger på TV at en person er filmet fra flere vinkler samtidig, og at de skifter kameravinkel mens personen prater! Hvordan i granskauen får de til dette?

 

Hvis jeg vil gjøre det samme... vil jo bare stemmen hakke akkurat når jeg klipper (med mindre jeg sitter noen par timer og prøver å få kuttet så nøyaktig som mulig) og det vil virke veldig amatørmessig. Ikke at det er amatørmessig ifra før :p

 

Hvis jeg forklarte meg dårlig, så prøver jeg igjen:

 

Filmer samtidig med to kameraer fra to forskjellige vinkler, mens en person prater. Så skifte fra den ene vinkelen til den andre vinkelen, mens personen har en monolog/dialog uten at stemmen kuttes.

 

Andak :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg ser mange ganger på TV at en person er filmet fra flere vinkler samtidig, og at de skifter kameravinkel mens personen prater! Hvordan i granskauen får de til dette?

 

Hvis jeg vil gjøre det samme... vil jo bare stemmen hakke akkurat når jeg klipper (med mindre jeg sitter noen par timer og prøver å få kuttet så nøyaktig som mulig) og det vil virke veldig amatørmessig. Ikke at det er amatørmessig ifra før  :p

 

Hvis jeg forklarte meg dårlig, så prøver jeg igjen:

 

Filmer samtidig med to kameraer fra to forskjellige vinkler, mens en person prater. Så skifte fra den ene vinkelen til den andre vinkelen, mens personen har en monolog/dialog uten at stemmen kuttes.

 

Andak :)

8747497[/snapback]

 

Da bruker du bare lydsporet fra det ene kameraet (og "mute'er" det andre), så kan du hoppe mellom videosporene. Bare sørg for å få videosporene ganske bra i synk, sånn at lyd og bevegelse stemmer (gjelder videosporet fra det kameraet du ikke bruker lyden fra).

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Så det er rett og slett bare sykt god synkronisering?

8751919[/snapback]

 

Ja, er vel det :)

 

EDIT: det er jo der de "klapperne" (kule, svaret/hvite greiene) kommer inn i filmhistorien, og du kan jo bruke noe liknende her. de synkroniserer. Da er det helt stille, så kommer *SMACK* og du ser det på lydsporet ditt. når du plasserer lydsporene over hverandre (vegas?) ser du at lydbølgene stemmer i *SMACK*'et, og da er de synkroniserte...

Endret av kr0401
Lenke til kommentar
Så det er rett og slett bare sykt god synkronisering?

Ikke alltid.. Her på vestlandet brukes ofte bare et kamera, som tilsynelatende filmer hele intervjuvet. I forkant har intervjuobjektet og reporteren snakket sammen om emnene, og da har fotografen vimset omkring og laget småbiter som han "swapper" til under intervjuet. Til tider er det vel synlig, siden "lipsync'en" er totalt "off" i forhold til hva som blir sagt.

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Så det er rett og slett bare sykt god synkronisering?

8751919[/snapback]

 

Ja, er vel det :)

 

EDIT: det er jo der de "klapperne" (kule, svaret/hvite greiene) kommer inn i filmhistorien, og du kan jo bruke noe liknende her. de synkroniserer. Da er det helt stille, så kommer *SMACK* og du ser det på lydsporet ditt. når du plasserer lydsporene over hverandre (vegas?) ser du at lydbølgene stemmer i *SMACK*'et, og da er de synkroniserte...

8752142[/snapback]

 

Er dette bare i Vegas? Tror jeg skal bryne meg på Premiere Pro, er det noe lignendes der?

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Så det er rett og slett bare sykt god synkronisering?

8751919[/snapback]

Ikke bare, nei. De filmer gjerne med en rekke ulike kameraer samtidig, også sitter det en person ved en bildemikser som velger hvilket kamera som skal brukes etter beskjed fra produsenten. Det er i hvert fall slik de gjør det i debattprogrammer, talkshow og de aller fleste andre profesjonelle studiproduksjoner.

 

Edit: Hvis du skal prøve å få til det samme må du nok satse på ett lydspor, og klippe etter dette, men det skal godt gjøres å få det til å bli bra og se naturlig ut.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Takk for svar :)

 

Så det er rett og slett bare sykt god synkronisering?

8751919[/snapback]

Ikke bare, nei. De filmer gjerne med en rekke ulike kameraer samtidig, også sitter det en person ved en bildemikser som velger hvilket kamera som skal brukes etter beskjed fra produsenten. Det er i hvert fall slik de gjør det i debattprogrammer, talkshow og de aller fleste andre profesjonelle studiproduksjoner.

 

Edit: Hvis du skal prøve å få til det samme må du nok satse på ett lydspor, og klippe etter dette, men det skal godt gjøres å få det til å bli bra og se naturlig ut.

8754370[/snapback]

Stemmer det ja. Det blir nok utenfor rekkevidde for trådstarter, da miksingen faktisk foregår i real time. Han/hun som sitter ved bildemikseren bestemmer hvilke kameraer som skal på når. Alle kjører på samme lydspor, et ekstern lydspor, derfor er alt helt perfekt i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Er dette bare i Vegas? Tror jeg skal bryne meg på Premiere Pro, er det noe lignendes der?8754352[/snapback]
Du har mogelegheit for å sjå korleis lyden er i PPro ogso ja. Trykk på den vetle pila ved sida av namnet på lydsporet for å ekspandere det, då ser du «waveformen».

8756702[/snapback]

 

 

Takk for svar :)

 

Så det er rett og slett bare sykt god synkronisering?

8751919[/snapback]

 

Ja, er vel det :)

 

EDIT: det er jo der de "klapperne" (kule, svaret/hvite greiene) kommer inn i filmhistorien, og du kan jo bruke noe liknende her. de synkroniserer. Da er det helt stille, så kommer *SMACK* og du ser det på lydsporet ditt. når du plasserer lydsporene over hverandre (vegas?) ser du at lydbølgene stemmer i *SMACK*'et, og da er de synkroniserte...

8752142[/snapback]

 

Var vel noe sånt som "klappere" jeg mente men :) Noe lignendes i PPro?

Lenke til kommentar

Klapparane har ingenting med redigeringsprogrammet å gjere, det er noko du bruker medan du filmer. Dette er det han meiner. Ved å «klappe» med den i byrjinga av opptaket får ein ein veldig tydeleg lyd, og den kan ein bruke til å synkronisere klippa i redigeringsprogrammet. Har du ikkje ein slik kan du klappe med hendene, eller noko anna som lager ein kort, høg, distinkt lyd.

Lenke til kommentar
Klapparane har ingenting med redigeringsprogrammet å gjere, det er noko du bruker medan du filmer. Dette er det han meiner. Ved å «klappe» med den i byrjinga av opptaket får ein ein veldig tydeleg lyd, og den kan ein bruke til å synkronisere klippa i redigeringsprogrammet. Har du ikkje ein slik kan du klappe med hendene, eller noko anna som lager ein kort, høg, distinkt lyd.

8762018[/snapback]

OBSOBSOBS! Pass på at klapperen også er med i bildet.

I proffere setting er det vanlig at lyden tas opp på en egen enhet, og da er det viktig å kunne identifisere og synkronisere alle lyd- og bildespor.

Man skriver scene og tagning på klapperen, slik at man ser det i bildesporene, og man sier det slik at man hører det i lydsporene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...