Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forkjølelse med trykk i hodet


RogueAlien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en gang jeg også hadde det slikt, trodde det lå en bolle i hue som heva seg, var helt jævlig. Sjuk som et øsekar var jeg , gikk tur i skogen med kompiser, blødde veldig, veldig mye ut av nese og munn og plutselig kom det en laaaaang og tykk snørr klump, såvidt den kom ut av neseboret, rundt 20cm lang. Etter det klarnet det helt opp, var en helt utrolig følelse da jeg merker den kom fra pannen og nedover.

Lenke til kommentar

Symptomer på bihulebetennelse (sinusitt):

- Smerter/trykk i over øynene eller på kinnene ved nesa

- Tett nese, forandringer i stemmen

- Smertene blir verre når du bøyer hodet framover

- I noen tilfeller kan det renne ut tykt, illeluktende snørr ut fra nesa.

 

Behandling:

- Bruk slimhinneavsvellende nesespray som du får kjøpt reseptfritt på apoteket (kontakt lege hvis det ikke bedrer seg etter 7 dg.)

- Ligg med hodet høyt når du sover

- Skyll nesa med saltvann 1-2 ganger dgl.

Lenke til kommentar

Legger en liten ting til i listen din. Legen kan skrive ut resept på et medikament som fjærner den *trykkfølelsen*. Jeg var hos legen i dag, men forstod ikke helt hva han mente at den gjorde.

 

Uansett så var det halsbetennelse jeg kom med, men jeg knasker nå på disse andre pillene også da for å være sikker. Har nemlig eksamen igjen på mandag.

Lenke til kommentar

akutt bihulebetennelse - http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321018

 

sitat

 

Sykdomstegn

Akutt bihulebetennelse forårsaket av bakterier: Plagene sitter vanligvis på den ene siden. Diagnosen er sannsynlig hvis du har minst tre av disse fire symptomene:

 

- Snørr som inneholder gult eller grønt slim (verk eller puss).

- Smerter i kjeven, spesielt når du tygger.

- Forverring av smertene når du bøyer deg forover og når du går.

- Smerter over den betente bihulen.

 

Hvis du bare har to av disse symptomene, er det usikkert om bihulebetennelsen skyldes bakterier. Med bare ett symptom til stede er bakteriell bihulebetennelse usannsynlig.

 

Akutt bihulebetennelse forårsaket av virus: Plagene varer kortere enn ved en bakterieinfeksjon, og det kommer ikke samme mengder gult eller grønt snørr ut av nesen.

 

Behandling

Omtrent 80% av dem som får bihulebetennelse blir bra av seg selv, uten behandling. Bedring kommer i løpet av en uke, og etter 10 dager er 2/3 bra. Etter 4 uker er nesten alle friske. Som regel er antibiotikabehandling unødvendig. I stedet er det nyttig å behandle de mest plagsomme symptomene.

 

Symptombehandling:

Ligg med hodet høyt om natten. Det fører til mindre hevelse i kanalene til bihulene.

Nesedråper (Iliadin, Rhinox, Naso, Nazaren, Otrivin, Xolin, Zymelin) kan også åpne kanalene til bihulene. Det lønner seg å ligge på ryggen med hodet godt bakoverbøyd når du drypper deg. Bli liggende slik i 2-3 minutter før du står opp igjen. Gravide bør være tilbakeholdende med slike nesedråper. Det finnes også slimhinneavsvellende tabletter (Rinexin). Disse kan ikke brukes hvis du er gravid eller har høyt blodtrykk, og ved visse andre sykdommer. Rinexin er på resept.

Smertestillende tabletter, for eksempel paracetamol.

 

Antibiotika:

Antibiotisk behandling kan være aktuelt hvis det kommer tykt, gul-grønt snørr fra nesen, ved høy feber, kraftige smerter, langvarig sykdom eller redusert allmenntilstand. I praksis er det stort sett slik at antibiotika først er aktuelt hvis du ikke er blitt bedre etter en uke med symptombehandling.

 

Førstevalgsbehandlingen er penicillin i forhøyet dosering (1,3 gram 3 ganger daglig til voksne) i 10 dager.

 

Ved penicillinallergi finnes andre former for antibiotika som kan brukes.

 

Hvis du ikke blir bedre, selv etter antibiotikabehandling, er det nødvendig med flere undersøkelser. Det er vanlig å ta dyrkningsprøver fra nesen eller svelget for å påvise bakterien som gir deg plagene, og dessuten å undersøke bihulene radiologisk, for eksempel med (lavdose-)CT. Videre behandling kan bli aktuelt hos øre-nese-halslege.

 

edit. enda en side - http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/b...ebetennelse.php

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Mabluz_*
Nei hos meg er trykket mere i bakhodet og toppen samtidig som jeg er stiv og anspent i nakken. Så det er sikkert noe muskelgreier..

8753482[/snapback]

Jeg har faktisk akkurat det samme...

Startet for 2 dager siden ca. Er et konstant trykk som sitter i hodet, som ikke forsvinner. Spesielt i bakhodet, men også litt på sidene og i panneluggen. Har også stiv nakke...

Men jeg har ikke vært forkjøla da. Helt frisk og oppegående.

Lenke til kommentar

Det kalles Stress.

 

Det er nakke musklene som ifølge min lege og "hals, øre nese" lege her i byen som er spent for mye som følge av stress , også går det videre til hode, man føler et press mot hode, bak i hode og i front og man får mye , mye, mye vondt i hode.

 

Jeg har dette konstant ,da det er kronisk i familien, så er bare til å leve med :p

Prøv å stress ned litt :)

Lenke til kommentar

Nå en kveld da jeg satt på do og la en kabel så fikk jeg vibrering i øret! Det venstre øret. Liksom inni øret egentlig. Veldig rare greier. Jeg er redd for at det kan være noe skikkelig galt med meg. Jeg vet faren min har en rar muskel sykdom og kanskje jeg har arvet noe etter han. Tror det er noe som heter ticks eller noe sånt.

 

Det liksom begynte veldig kraftigt også dempet det seg gradvis. Som en lang fis.

Har aldri hørt om at folk kan fise ut øret så jeg er litt skremt nå. Lurer på om jeg tok for mye dop når jeg var yngre..

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Nei hos meg er trykket mere i bakhodet og toppen samtidig som jeg er stiv og anspent i nakken. Så det er sikkert noe muskelgreier..

8753482[/snapback]

Har no lignende selv innimellom. Får det innimellom, Begynner alltid når jeg står opp og kommer og går utover dagen. Hvis jeg sitter å ser på tv elns kjenner jeg det veldig godt hvis jeg reiser meg opp. Og det blir nesten aldri bra før dagen etter, eller at jeg sover litt.

 

Tror ikke det kommer av stress, for jeg er ikke akkurat no stress person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...