Gå til innhold

Microsoft Surface - Dette gleder vi oss til.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen bak "virtuelle skrivebord/bord" er faktisk relativt gammel. Mener å huske at Xerox Labs presenterte konseptet i en studie alt på 80-tallet (men kan huske feil). Problemet tidligere er at skjermteknologi med mer ikke har vært god nok for en slik ide.

 

Surface vil heller aldri bli en full erstatning for tradisjonelle tastatur og andre inputenheter, men et komplement som i visse sammenhenger er bedre. Tenker særlig på innen underholdning, butikker, informasjonssentraler etc.

Lenke til kommentar
Surface vil heller aldri bli en full erstatning for tradisjonelle tastatur og andre inputenheter, men et komplement som i visse sammenhenger er bedre. Tenker særlig på innen underholdning, butikker, informasjonssentraler etc.
Med Surface-teknologi kan jo du få opp et fullverdig virtuelt tastatur du kan bruke?
Lenke til kommentar
Surface vil heller aldri bli en full erstatning for tradisjonelle tastatur og andre inputenheter, men et komplement som i visse sammenhenger er bedre. Tenker særlig på innen underholdning, butikker, informasjonssentraler etc.
Med Surface-teknologi kan jo du få opp et fullverdig virtuelt tastatur du kan bruke?

8737868[/snapback]

 

Stemmer det. Men tester/vurderinger av denne type utstyr viser at det har klart lavere produktivitet i tradisjonelle oppgaver, f.eks. vanlig skriving, programmering etc. Selv har jeg prøvd virtuelt tastatur på Wacom sine tegneskjermer (trykkfølsomme), og det var langt dårligere å skrive på (nesten håpløst). Men de var bra å tegne på. Posisjoneringen gjør også at det er betydelig dårligere ergonomisk. Nå er det faktisk slim at desto mer ekstreme GUI blir i forhold til slike oppgaver, desto mindre effektivt blir de utført.

 

Men f.eks et 12-15'' plate som erstatning for mus/tegneplate og med en del av funksjonaliteten, vil garantert være et godt supplement.

 

Også videoen fra Perspective Pixel viser tydelig begrensingene. Det vises mye vedrørende presentasjon, sortering av bilder, bla på kart, etc. Men det vises intet omtrent av behandling av tekstmengder, tall, regnskap, analyser, beregninger etc. Som faktisk er og vil være hovedelen av databehandling i lang tid framover. Videoen viser også de ergonomiske ulempene, stå blir vanlig, og størrelsen på informasjonsområdet blir større enn vi egentlig klarer å håndtere visuelt.

 

Men konseptene er interessante i forhold til muligheter i spesielle anvendelser.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Må si jeg føler meg som en bikkjepikk midt i en multiorgasme når jeg tenker på denne teknologien og mulighetene det gir. Det er jo ikke multitouch som er revolusjonerende her. Det som er det store for meg er at dette er en platform som det satses på av et stort firma. Det vil si at det er en fighting chance for at dette står i stua mi om noen år.

 

Jeg husker jeg gikk og fabla om helt nye konsepter innenfor spill for et års tid siden da det var snakk om Entertable (eller hvordan det nå ble skrevet). Det er jo et kjempepotensiale i tangeringspunktet mellom brettspill og taktiske PC-spill. Tenk å spille Warhammer 40K eller noe tilsvarende på en slik skjerm. Eller lage en dungeon crawler med figurer og terninger, men med varierende brett og episk historie som utvikler seg over tid. Turn based Diablo med terninger og tinnfigurer. :dribble:

 

Her er forresten en annen demonstrajon av Surface:

http://on10.net/Blogs/larry/first-look-mic...cing-computing/

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...