Magnusha Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Hei! Har blitt litt interessert i speilreflekskameraer i det siste, og har sett litt på Nikons D40 kamera, fordi jeg har ikke lyst til å legge sååå veldig mye penger i det. Ser nå at Siba.no selger et D40 m/ 18-55 kit til 3995, dette er i sølvfarge, men syntes dette hørtes ut som en veldig vennelig pris. Er det noen forskjell på den sølvfargede og den sorte? Spør siden ser at Siba.no også har dette inne, men at det er priset 1000kr dyrere. Vil jeg få et greit kamera til å ta bilder med? Vil ikke bruke så veldig mye penger på det her, men har lyst på et speilreflekskamera til å begynne med, så kjøper jeg meg heller litt dyrere/bedre etterhvert. link til siba.no Takker for alle svar
MrLee Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Sølv/svart forskjellen er bare fargen på kamerahuset. 3995 er vel en fin pris. Og jeg vil tippe at hovedgrunnen til at dette er billigere enn det svarte huset er at det rett og slett er vanskeligere å selge SLR kamera i sølv (hvis det ikke er metall da).
Magnusha Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 Takker for svar! Ser også at Apple.no selger et Nikon D50 m/18-55mm kit. Er D50 bedre eller dårligere enn D40? Ser at det er 500 kr differanse.
MrLee Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Hvis jeg skulle valgt mellom D40 og D50 hadde jeg tatt D50. Ja det er eldre, men det har fokusmotor innebygget, noe som gjør at jeg kan bruke mer eldre og 3-parts objektiver uten å miste autofokus. Men det kommer helt ann på hva du skal bruke av objektiver..
asdf9321asdf1234 Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Du kommer nok til å være fornøyd med kit-objektivet og bruke det i lang tid. HVIS det skulle vise seg at du blir svært interessert i foto og føler du trenger et nytt objektiv må det være av AF-S typen. Det vil si at fokusmotoren ligger i objektivet, som nevnt over. Selv brukte jeg kit-objektivet 18-70mm i flere år til det ble utslitt (det er forøvrig AF-S) D40 er enda mindre enn D50, og er derfor (for min del) vanskelig å holde i ro. Grepet er så lite at jeg bare får to fingre på, og det kjennes ikke fast i hånden. Den kan som nevnt ikke bruke objektiv uten fokusmotor, men den har mye "bedre" behandling av bildene i kameraet. Den er beregnet for de som ikke har tenkt å legge noe tid i etterbehandling etter fotografering, og gi bilder med mye fargemetning out of the box. D40 har veldig stor skjerm, men jeg syns ikke det veier opp for alt det overnevnte. Også er jo D50 så billig også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå