Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor mye tjener ungd.skole lærere?


Anbefalte innlegg

Har et skoleprosjekt som går ut på å sette opp et budsjett for hvordan livet mitt vil være (økonomisk) om ti år. Jeg ser da for meg selv som en lærer, egentlig ikke, men jeg valgte og ta det som utgangspunkt.

 

Da har vi fått beskjed om og ta med litt om studielån, hvor vi bor, gift/ugift, bil osv.

 

Så da lurer jeg på, hvor mye sånn ca. tjener en ungdomsskolelærer per år, hvor lang utdanning skal til for å få den lønna og da eventuelt hvor mye som må bli dekket av studielån.

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adjunktutdannelse tar 4 år. Mange tar 1 år ekstra og får tittelen "Adjunkt med opprykk"

Det er vel et mål at lærere i gjennomsnitt skal tjene like mye som en gjennomsnittlig industriarbeider, så om du har tenkt å bli rik er ikke lærer tingen akkurat... Siden en industriarbeider ikke har studielån blir nok sluttsummen høyere...

 

"Tall fra Utdanningsforbundet viser at minstelønn for en nyutdannet lærer er 278.500 kroner i året. Minstelønnen stiger med ansiennitet, til den når 349.400 kroner etter 16 år. For adjunkter er de tilsvarende tallene 295.500 til 365.800 kroner, og for lektorer 308.900 til 401.200 kroner."

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=365311

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Ang lærerlønn på ungdomsskolen avhenger dette av utdannelse og ansiennitet.

Antar lønna varierer grovt mellom 250 kkr og 400 kkr. F.eks. vil en adjunkt med lang fartstid tjene rundt 400kkr. Også en med lektorkompetanse (uten for mye erfaring) vil havne der, evt litt høyere.

Mens "vanlig" lærerutdanna uten erfaring vil nok havne omkring 250 - (300) kkr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...