Gå til innhold

Hva slags hardware trenger en tv-stasjon?


Anbefalte innlegg

Hei er veldig nysgjerrig på dette og har alltid blitt fascinert av broadcasting og slike ting.

 

Lurer derfor litt på og spør litt teknisk om hva man egentlig trenger av utstyr for å faktisk drive en tv-stasjon.

 

Jeg tenker da ikke på lisenser rettigheter osv men f.eks type kameraer, andre elektriske apparater osv. Hva slags teknologier og gjerne med hva formål de har?

 

Hva slags formater benyttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei er veldig nysgjerrig på dette og har alltid blitt fascinert av broadcasting og slike ting.

 

Lurer derfor litt på og spør litt teknisk om hva man egentlig trenger av utstyr for å faktisk drive en tv-stasjon.

 

Jeg tenker da ikke på lisenser rettigheter osv men f.eks type kameraer, andre elektriske apparater osv. Hva slags teknologier og gjerne med hva formål de har?

 

Hva slags formater benyttes?

8726180[/snapback]

 

Som produsent i lokal-tv kan jeg fortelle at man benytter en haug med forskjellig hardware, både for opptak, sending og samarbeid med andre stasjoner.

 

Et studio er ganske essensielt. Vi bruker et Sony studiokamera (jeg kommer ikke til å skrive ned merker og andre detaljer om utstyret vårt, det er for mye til at jeg gidder å sjekke ut...), det vil si et kamera uten kassett-/opptakssystem, med påbygd prompter, monitor, og ekstern zoom/fokus-kontroll, montert på et stativ med hjul. Vi bruker også green screen, men dette er strengt tatt ikke nødvendig, da det ser mye bedre ut med en fin ekte bakgrunn.

 

Mikrofon sier seg selv.

 

Lyskastere er viktig. Man trenger minst fire stk, dandert i en slags hestesko for optimal lyssetting (dette er et tema for seg selv), med et frostfilter i midten. Alle er rigget opp til et lysbord. Lysbordet er ikke nødvendig, men gjør ting ganske mye lettere.

 

Så trenger man X antall innspillingsmaskiner, hvor det vanligste er DVCam-formatet, men det er lurt å ha andre også (Beta og DVCPro). Avhengig av om sendinga skal kjøres live eller som ferdig opptak trenger man opptil flere spillere.

Videre trenger du en solid lydmikser, bildemikser, intercom for kommunikasjon mellom studio og regirom, analog/digital router for å ha kontroll over hvor forskjellige signaler går, analog redigeringsplanke er lurt for å raskt kunne spille av og redigere rett på tape, monitorer (en for hver kilde).

 

Du vil nok også trenge enkodere og dekodere, og digital/analog patcher.

 

Dette ble veldig raskt og dårlig forklart, for jeg har ikke tid til å forklare noe dypere akkurat nå, men send meg gjerne en PM med mer detaljerte spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan;)

 

Edit: Vi bruker Sony PD 170 når vi er ute på sak. Helt greie kameraer til en ikke så altfor dyr penge (det er derfor vi bruker det).

Alle sakene vi lager lagres på DVCam mastertaper.

Endret av Kimbara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...