LostOblivion Skrevet 27. mai 2007 Skrevet 27. mai 2007 Hei, Kjøpte meg en ny rig til rundt 17 baroner. E6600 GeForce 8800GTX OCZ 2048 MB DDRII RAM Kjøpte også FSX. Har XP og Vista. Spilt det på begge, men tror jeg har problemer fordi det lagger når jeg har på full grafikk. Er nede i så mye som 5 FPS noen ganger! Må være noe galt et sted. Er jo ikke så god grafikk, så det kan da ikke være "for god grafikk" for riggen min?
Smooth Ceiling Skrevet 27. mai 2007 Skrevet 27. mai 2007 FS X er alt annet enn optimalisert. Noen sier at kildekoden ikke har blitt oppdatert på lenge, og ellers virker det å være en del variasjon blant brukerene. Noen med mye billigere system enn ditt påstår det går helt glatt for dem, andre med de dyreste pakkene en kan få tak i gråter bitre tårer over hakking i selv middels høy oppløsning. Jeg har lyst på FS X Deluxe selv, men etter alt jeg har lest om problemer folk har med det, vurderer jeg å bare la det være inntil videre. Det er skremmende å lese om folk som bruker så mye penger på å oppgradere systemet sitt ene og alene for sin elskede Flight Simulator, for så å oppleve at det ikke engang går særlig bra Det er en del tweak tips og annen informasjon ved f.eks. Flightsim.no, så ta en titt der. Faktisk er jeg litt overrasket om du ikke allerede er medlem der Vel.. med tanke på hvor dårlig FS X fungerer for mange, må jeg nesten si: Møtes vi i det virtuelle luftfrom de neste månedene, er det enten i FS 9 eller Falcon 4: Allied Force (jeg vil sannsynligvis være gjøken som presterer å droppe bomber på allierte styrker).
LostOblivion Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Skrevet 27. mai 2007 (endret) Kødder du? Er det sånn det er? Herregud, Microsoft, enda et sugalt program... Jeg mener, jeg kjører FS9 på full grafikk med riggen min med en skyhøy FPS, og FSX på full grafikk med 5 FPS. Jeg ser forskjellene, glinsende vann, fugler, dårlig animerte klosser av noen biler, klosser av noen båter, men ellers er jo grafikken helt lik... Nei serr, skjønner ikke hva søren de har driti seg ut på der ass. Regner med service pack med støtte for DirectX 10 fikser dette? Vet du noe om det? Takk for svar. :!: Endret 27. mai 2007 av LostOblivion
Smooth Ceiling Skrevet 27. mai 2007 Skrevet 27. mai 2007 Hvis du tar en titt i denne tråden ved Flightsim.no, vil du se at fler rapporterer om en absolutt merkbark økning i FPS etter patching, så det lover godt. Det er også en der som har laget en ny tekstur for vannoverflaten, som førte til mer forbedret ytelse i FPS. Jeg har ikke sett den visuelle forskjellen før og etter, men det er visstnok bra det og. Jeg må se mer erfaringer fra folk med lignende oppsett som det jeg har før jeg eventuelt bestemmer meg for å kjøpe FS X Deluxe nå eller vente til jeg har bedre CPU og skjermkort (særlig CPU), men det høres ihvertfall bra ut.
LostOblivion Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Skrevet 28. mai 2007 Takk for den! Leste at noen mener FSX kjører bedre på Vista. Da får jeg installere Vista igjen da!
LostOblivion Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Skrevet 28. mai 2007 Herregud. Ser jo fortsatt ingen merkbar forskjell...
Smooth Ceiling Skrevet 28. mai 2007 Skrevet 28. mai 2007 (endret) Ikke si det, da.. gruer meg til jeg skal innstallere det selv Det er forresten en svært utfyllende omtale av FS X ved SimHQ.com. Sjekk system specs for maskinen hans (Alienware med den gamle P4, 3.4, 2GB RAM og et 6800 skjermkort), og han fikk med litt utprøving av innstillingene i simmen ganske bra og ifølge ham selv fullt flybar FPS. Artikkelen ble skrevet i fjor, så det var lenge før denne patchen. På et annet forum sa en type dette: I play Flight Sim X Deluxe with an 8800GTX, C2D e6700, 2GB XMS2 memory, and an eVGA 680i sli motherboard. I have had no problems running that game at max everything. The only thing I have done is run nVidia's nTune utility that overclocks some stuff. I play at 1280x1024 on an 18" LCD. (link til tråden her) Jeg skjønner godt at noen river ut håret sitt på grunn av dette.. kan bare si at jeg håper det ordner seg for deg. Flight Simulator X blir kalt tidenes beste sivile flysim uansett plattforum så langt, på grunnlag av vurderinger av simmen som en komplett løsning, og det skulle bare mangle at man skal kunne ha glede av det når en har lagt ned sure penger i sitt system. Edit: FSX doesnt even take advantage of 2 cores, do not know why but it doesnt. Hopefully some patch will let it take advantage of a multicore processor. Does not even make use of SLI if you have it. Har du forsøkt å deaktivere en av kjernene i Core 2 Duo CPUen? Jeg tror du gjør det ved å høyreklikke shortcuten til FS X, skal visst være et valg i menyen der for det. Endret 29. mai 2007 av Sundiver
LostOblivion Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 (endret) Ok, det ble faktisk nesten 60-80 % bedre etter pætsjen faktisk... Men når man er nede mellom 6 og 8 FPS spiller det kanskje ikke så stor rolle... Lol... Menneh Får prøve meg på nTune kanskje. Fant ikke ut åssen skru av 2 kjerner...? Tusen takk for at du er så hjelpsom! Forresten. Her finner du en oversikt over den nye PCen min. Navn på komponenter etc. Ser jo svært likt ut det han du siterte hadde, eller? Endret 29. mai 2007 av LostOblivion
LostOblivion Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 (endret) Jeg kjørte akkurat nTune til NVIDIA. Den stod på i 20 minutter, krasjet maskinen tre ganger, men når den var ferdig, KUNNE JEG SPILLE FSX PÅ SÅ GODT SOM FULL GRAFIKK MIDT I OSLO SENTRUM MED 25-30 FPS! Må ha gjort noe med minnebrikkene mine og det stod at den økte bussfrekvensen på grafikkortet med 16 %... Jeg har ikke peiling på det der, men nå funker det bedre enn noen gang før! Men plutselig kom det opp en melding (helt ut av det blå) om at FSX hadde gått tom for tilgjengelig minne. Men dette veit jeg er en bøgg, fordi den oppstår bare når man vifter på hue (har TrackIR) og antakelig kommer når man ser i en retning og nye objekter blir generert før de andre (i retningen du ikke lenger ser) er fjernet fra minnet. Dette var en av de buggene jeg hadde håpet på hadde blitt fikset i SP1. Men neste gang antar jeg... Uansett. Jeg hadde på følgene innstillinger i FSX (vann momser tydeligvis mye FPS, så jeg skrudde den ned litt, trafikk til Minimum). GRAPHICS 1280x1024x32 Anisotropisk filtrering Anti-aliasing på Lens flare på Light bloom av (har ikke prøvd denne enda) Advanced animations på Global texture resolution: Very high AIRCRAFT Ultra High SCENERY Level of detail radius: Large Mesh complexity: 100 Mesh resolution: 1 m Texture resolution: 7 cm Water effects: Low 2.x (ser omtrent like bra ut når du er i cruisehøyde i en Boeing uansett--men MOMSER FPS, hvertfall på meg, så er ikke verdt det IMO) Land detail textures på Scenery complexity: Extremely dense Autogen density: Extremely dense Ground scenery shadows av Special effects detail: High WEATHER Medium High TRAFFIC Minimal Hvis du også har nForce chipset, kan du jo prøve om nTune gir noe bedre ytelse hos deg! =) Jeg er villig til å gå så langt som 300 % forbedring på meg ass! Håper bare ikke PCen krasjer kronisk da... Endret 29. mai 2007 av LostOblivion
LostOblivion Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg gikk all in og kjøpte mer minne. (da har jeg OCZ XTC Platinum 4x1024 MB DDR2-800 RAM) Burde fjerne feilmeldingen. Merkelig da. For 3 måneder siden kostet samme RAMtypen som jeg bestilte nå for 820 kroner 2200 kroner. Endret 30. mai 2007 av LostOblivion
LostOblivion Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Skrevet 30. mai 2007 Aaargh! Hva skjer med at jeg har en FPS på 30-50 og plutselig kommer mld... Merkelig. Må være en bug.
Smooth Ceiling Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Minneprisene er per i dag lavere enn noensinne, og/men de vil gå opp igjen mot slutten av sommeren, så det er bare bra at du oppgraderte nå. Jeg fikk 4GB selv for bare litt over 1.200,-. Fler produsenter taper faktisk penger på den situasjonen i disse dager, men vi gråter vel ikke Track IR ser fantastisk ut in action, det er noe jeg uten tvil vil skaffe meg etterhvert. Videoer tatt opp ved bruk av Track IR viser veldig godt hvor mye mer realistisk det blir. Det å f.eks. kunne se over dashbordet ved landing, og full oversikt i en VC uten å måtte bruke tastekombinasjoner for å se rundt, virker som rene himmelen for en cyberpilot (særlig med tanke på at VC's i sim fly blir stadig bedre, og instrumentene blir mer lettleste). For de som måtte lure på hva Track IR er for noe, se her og her (produktets hjemmeside). Det koster rundt 1.400,- her i Norge, og fungerer like bra i flysimmer som bilsimmer og diverse FPS spill, bl.a. Armed Assault. Angående tweaks, er det mye på nettet. Et par links her: FS X Tweak Guide (PDF) FS X Performance Tweaks Forumtråd ved Flightsim World om FS X tweaks Med tanke på de varierte tilbakemeldingene etter SP 1 patchen, har jeg inntrykk av at FS X fremdeles er ganske ustabilt på den fronten, dog. Ting som f.eks. veldig mange trær på bakken (autogen) trekker en del FPS, og er noe en kan justere ned en del uten å miste noe av realismen vil jeg tro. Jeg fant en tråd om å aktivere / deaktivere en CPU core om du har fler kjerner, du finner den her. Selv har jeg en 3.0Ghz av den gamle P4 typen, og skal overklokke den til kanskje 3.5 når jeg begynner å bruke FS X, for å se hvordan det går. Må jo ha Core 2 Duo (og nytt hovedkort) etterhvert uansett, men jeg utsetter det gjerne om jeg kan. Har du forresten Active Sky for FS X, eller skal du kjøpe det? Det ser vidunderlig pent ut ..
LostOblivion Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Skrevet 31. mai 2007 (endret) Faktisk, TrackIR funker ikke like bra i alle spill. Fra best til dårligs av de spillene jeg har prøvd, så er det Il2, FSX, ArmA, GTR2, EVE Online. Il2 støtter bare 2DOF, men jeg pleier ikke ha mer enn 3DOF i alle spill fordi det er så utrolig irriterende å ikke kunne bevege seg rundt i stolen foran PCen uten at det skjer noe i spillet. Veldig stressende for nakken, så jeg pleier som sagt bare å ha 3DOF i FSX også da... Uansett. Hva er Active Sky X? Edit: Nvm fant det ut. Endret 2. juni 2007 av LostOblivion
LostOblivion Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Skrevet 4. juni 2007 Jau. Overklokka prosessor fra 2400 Mhz til 3420 MHz og nå går FSX som en drømmm! Får fortsatt meldingen om for lite RAM. Jeg sa jeg hadde bestilt mer RAM. Seff sendte NetShop.no 4-5-4-15 i stedet for 4-4-4-15 som jeg har. Så må sende tilbake og kjøpe på nytt...
LostOblivion Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Skrevet 14. juni 2007 Oookey. Fikk det nye minnet for en drøy uke siden. Hadde litt probs med å få til 4 DIMMs med dette HK og OC, men nå funker det med 3400 MHz og 4 GB minne... Uansett, jeg får fortsatt meldingen om lite minne. Da må det være en klar feil i FSX... Kjører generelt raskere med mer minne da, så absolutt, kjøp mer minne når du spiller FSX!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå