Gå til innhold

Bruk av polafilter på vidvinkelobjektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Effekten av polariseringen virker jo (som kjent) forskjellig alt etter hvilken vinkel det innkommende lyset har i forhold til filteret. Max effekt av polariseringen får du om du står 90 grader på sola.

Du ser også hvordan dette endrer seg når du vrir på filteret for å finne optimal polariseringsgrad.

 

Med ekstrem vidvinkel 'ser' objektivet så vidt at det vil dekke over flere slike soner. Dermed vil du kunne få en litt merkelig effekt hvor den blir nærmest gradert, med max effekt i midten av ramma (om du er stillt riktig)

 

Fant ett bilde som viser dette godt og et annet som viser at det ikke alltid trenger å skape denne effekten (selv om den syns på dette bildet også). Når det er sagt skaper det jo en visuell effekt som like godt kan være kreativ/spennende som et 'problem'...

Begge på 10mm (1.6x).

 

Hvem som er hvem ser du vel?

 

:)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Ragamuffin:

 

Takker for en meget godt svar med gode eksempler!

 

Jeg syns denne effekten vises relativt godt på begge bildene, syns den er mest "skadelig" på det nederste bildet. Var ute og tok bilder med polafilter for første gang med Sigma 10-20 mm og flere av bildene ble som de du har lagt ut, noen mer fremtredende enn andre.

 

Vil kvaliteten av polafilteret ha en vesentlig innvirkning på dette? Blir denne bi-effekten mindre synlig ved bruk av en multicoated filter?

Lenke til kommentar

Dette er litt utenfor det opprinnelige spørsmålet, men jeg tar meg friheten ettersom det fortsatt har med polariseringsfilter: Er det noen som har gode sammenlikningsbilder som viser effekten med og uten polariseringsfilter? Jeg vet om effektene beskrevet i ord, men jeg vil ha en nøyaktig sammenlikning for å se det selv med egne øyne.

Lenke til kommentar
Dette er litt utenfor det opprinnelige spørsmålet, men jeg tar meg friheten ettersom det fortsatt har med polariseringsfilter: Er det noen som har gode sammenlikningsbilder som viser effekten med og uten polariseringsfilter? Jeg vet om effektene beskrevet i ord, men jeg vil ha en nøyaktig sammenlikning for å se det selv med egne øyne.

8715155[/snapback]

 

Effekten på skyer (økte kontraster) ser du egentlig på bildet lenger oppe her. Fant ikke noen 'himmelbilder' som viser nøyaktig samme motiv med/uten filter, men har et par andre bilder som i grunne er minst like fine for å vise effekten.

 

Som kjent fjerner et riktig innstillt pola-filter reflekser, samt at de da som beskrevet øker kontraster og gir mer saturerte farger.

 

Uten filter:

 

 

Filtrert:

 

 

Kvalieten på filteret påvirker ikke dette som vist lenger oppe, Autoaxave. Det som skiller er nok primært kvaliteten på glasset (coating for fjerning av refleksjon/flare) og ikke minst tykkelsen. De flate filterene som ikke gir vignettering på ekstreme vidvinkler koster mer flesk enn de som ikke må designes slik.

Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt polafilter i går og har bare såvidt rukket å prøve det ut. Veldig morro!

 

Spesielt når jeg testa på en snegle i hagen som hadde veldig blankt skall med mye reflekser i. Uten polafilter ser jeg nesten ikke fargen på skallet og heller ikke detaljene - mens med polafilter kommer tydelig de fine fargene og detaljene i skallet frem. Jeg er helt amatør og ble veldig overrasket over den enorme effekten! =)

Lenke til kommentar
Jeg har skjønt at man ikke kan kombinere pola og uv filter, men kan kam kombinere pola og gråfilter?

Generelt bør man ikke bruke flere filtre, fordi det kan redusere kvaliteten betraktelig. Flere glass => mulighet for flere optiske feil. Nå reduserer også pola-filter lysinngangen, fordi den fjerner jo rundt 50% av lyset, men må man bruke gråfilter for å oppnå det man ønsker, så må man... Men det er jo typisk i veldig sterkt sollys, så da er faren for optiske feil også stor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...