Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen henger seg opp i spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dvd,en din har ikke fjuska under innstall av spill osv så vi får gå ut i fra at den er ok.Da synes jeg tiden er inne for å prøve en annen PSU.

Et annet skjermkort hadde jo også kunnet være en ide men rart at det skulle kunne herpe seg opp tidlig i win,innstallen.Rammen testet ok i memtest86 så da får vi tro på den(bomsikker på at de står i riktige spor,?)

Hjelper ikke ny PSU så sitter vi igjen med CPU/hovedkort.

Lenke til kommentar
.Rammen testet ok i memtest86 så da får vi tro på den(bomsikker på at de står i riktige spor,?)

8790774[/snapback]

 

har spor noe å si? hvilke er i så fall "best"?

 

eneste strømforsyningen jeg har i nærheten er en 250w som sitte på den andre pc'en.. og den har ikke noen pci-e kabel.

Har hele ikke noe skjermkort jeg kunne teste med.

 

Lurte rett og slett om jeg bare skulle slå til å kjøpe vista, og hvis da ikke det funker teste med en annen psu/skjermkort. Eneste problemet er at hvis jeg da må bytte hk må jeg ha ny vista, siden jeg kommer til å gå for OEM :hmm:

 

EDIT:Kan dra til min far og se om han har noe... han har alltid en haug med pc'er liggende :p

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar

1.Finn ALDRI på og teste det systemet ditt med en 250W PSU.Du trenger sikkert minimum 500W og en PSU av god kvalitet som klarer 30Amper på 12V rail.

2.Sjekk i manualen til hovedkortet hvor rambrikkene skal stå.Dette kan være meget viktig.

Ser du noe tekst på skjermen om dual channel mode like etter du trykker på startknappen ?

På mange hovedkort er dette avgjørende både for ytelse og stabilitet.

3.GLEM VISTA før du har fått systemet stabilt med XP.!!

Risiko for drivertrøbbel mm er betydelig større med Vista.

Bruk heller de pengene på en slik PSU. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327672 (jeg venter spent på en slik da min 500W Mist nylig gikk føyka.)

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar
1.Finn ALDRI på og teste det systemet ditt med en 250W PSU.Du trenger sikkert minimum 500W og en PSU av god kvalitet som klarer 30Amper på 12V rail.

 

Hadde ikke tenkt til det heller :)

Min hiper har 18A på 12V1 og 20A på 12V2, burde ikke det være nok?

 

2.Sjekk i manualen til hovedkortet hvor rambrikkene skal stå.Dette kan være meget viktig.

Ser du noe tekst på skjermen om dual channel mode like etter du trykker på startknappen ?

På mange hovedkort er dette avgjørende både for ytelse og stabilitet.

 

Har ikke sett noe om duel channel når jeg starter.

Står i manualen at i Channel A skal DIMM_A1 og DIMM_A2

Channel B skal DIMM_A1 og DIMM_A2

Hva betyr egentlig Dual channel da? at det skal en i hver?

3.GLEM VISTA før du har fått systemet stabilt med XP.!!

Risiko for drivertrøbbel mm er betydelig større med Vista.

Bruk heller de pengene på en slik PSU. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327672 (jeg venter spent på en slik da min 500W Mist nylig gikk føyka.)

8792866[/snapback]

 

Greit.

Men har ikke så lyst til å bruke så mye penger på en PSU før jeg er sikker på at jeg må ha ny. Skal se om jeg kanskje kan få lånt en av en i klassen for å teste :)

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar

Kortet ditt har 2 sorte og 2 gule spor til rammen.Skulle tro at de skal stå i spor med samme farge,altså sannsyligvis de gule.Hvis manualen sier at de gule er channel A.Dual channel er enkelt sagt at du utnytter båndbredden max "hver vei".Har ikke tid å gå i detaljer på det nå,men se om ikke de gule slottene er Chanel A merket A1 og A2.Har du en i gul og en i svart er det sannsynligvis feil.(begynner å bli trøtt nå så forbehold om feil :) .Du skal ihvert fall ha dual channel ser jeg.Amperen på Hiperen skulle holde ja men det forutsetter at den er i orden.

I prisguiden finner du den PSU,en jeg linka til hos shg til en drøy tusing skulle det bli aktuelt.

Lenke til kommentar

Gjorde et lite eksperiment nettopp :p

 

Spilte LOTRO ca 10 min til spillet hang seg opp og skjermbildet frøys, så alt+tab/ctrl+alt+del tilbake til windows, sjekka tempen på 8800GTX som var på 74 grader, og så avslutta LOTRO.

Nå fungerer internett og alt sånt fint, men hvis jeg prøver å starte spillet igjen så fryser det med en gang.

 

Så jeg prøvde å scanne for artifacts med ATItool(som er ganske krevende for skjermkortet, ihvertfall temperaturmessig), og alt hakket veldig, kan sammenlignes med 0,00000000001 FPS i windows :p, klarte ikke engang å få avsluttet ATItool, så måtte restarte. Spenningen på 12V railen hadde steget til 12.52V ifølge Everest, syntes kanskje det var litt mye.

 

Så det virker som at etter et spill har hengt seg opp så kan jeg ikke bruke noen "programmer" som krever litt "innsats" av skjermkortet. Kan jo tyde på at det har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Det høres veldig ut som om dette skyldes PSU-en etter min mening. Jeg fikk i hvert fall samme problem da jeg måtte bytte tilbake til en gammel 350W PSU på systemet mitt. Den enste forskjellen er vel at systemet mitt henger seg totalt, slik at jeg ikke får brukt alt+tab. Når jeg da kjenner på skjermkortet, går ikke viften i det hele tatt, og det gir heller ikke noe ut-signal - det har rett og slett skrudde seg selv av, noe jeg tolker som en reaksjon for å unngå at det blir alt for varmt.

Lenke til kommentar

prøv en annen strømforsyning, 600w eller noe sånt. Seasonic er et veldig godt merke, forholdsvis rimelig og en av de aller stilleste forsyningene som er å få tak i (med vifte..)

 

en annen ting, en runde i memtest86 er for lite. la memtest86 få kjøre over natten så minnebrikkene får virkelig kjørt seg, ofte så viser ikke problemer seg før brikkene har kjørt lenge i memtest86. om man virkelig skal kunne si at brikkene er feilfrie så må dem ha kjørt i minst 24 timer i memtest86 uten feil, men 12 timer burde være nok til å si at det er ikke dem som lager problemer for deg.

 

når det gjelder grafikkortet ditt, så kan jeg ikke si jeg liker temperaturen på det. kortet ditt blir veldig varmt, 88 grader celsius er veldig mye, for mye etter min mening. har du prøvt å sette en vifte over kortet som blåser kald luft over kortet? prøv å få senket temperaturen på grafikkortet så mye som du kan og prøv igjen å kjøre de spillene du har problemer med.

 

last ned en kopi av Prime95, det programmet fungerer glimrende til å stressteste cpu og ram. la den få kjøre i flere timer på "tortur test -> blend" mens du følger med på prosessor temperaturen.

Lenke til kommentar
jupp..og det kan tyde på Psu trøbbel men ikke sikkert.Ikke rør rammen din enda,har kikket litt i manualen og fant den litt forvirrende nå i natta..får se nærmere på den i morra.Ikke alle kort som skal ha lik farge for å få dualchannel.Hvordan står brikkene nå ??

8793879[/snapback]

 

De siste 2 ukene har jeg hatt 1 i channel A og 1 i Channel B, men hadde før begge i Channel A. Har ikke egentlig merket noe forskjell

 

prøv en annen strømforsyning, 600w eller noe sånt. Seasonic er et veldig godt merke, forholdsvis rimelig og en av de aller stilleste forsyningene som er å få tak i (med vifte..)

 

en annen ting, en runde i memtest86 er for lite. la memtest86 få kjøre over natten så minnebrikkene får virkelig kjørt seg, ofte så viser ikke problemer seg før brikkene har kjørt lenge i memtest86. om man virkelig skal kunne si at brikkene er feilfrie så må dem ha kjørt i minst 24 timer i memtest86 uten feil, men 12 timer burde være nok til å si at det er ikke dem som lager problemer for deg.

8793879[/snapback]

 

 

Skal sette på memtest i natt da, så kan den få stå i 12+ timer.

 

når det gjelder grafikkortet ditt, så kan jeg ikke si jeg liker temperaturen på det. kortet ditt blir veldig varmt, 88 grader celsius er veldig mye, for mye etter min mening. har du prøvt å sette en vifte over kortet som blåser kald luft over kortet? prøv å få senket temperaturen på grafikkortet så mye som du kan og prøv igjen å kjøre de spillene du har problemer med.

 

Har allerede en 25cm vifte på full speed som blåser over det meste av kortet, men har bestillt ei ny vifte i går så kan teste når jeg får den.

 

last ned en kopi av Prime95, det programmet fungerer glimrende til å stressteste cpu og ram. la den få kjøre i flere timer på "tortur test -> blend" mens du følger med på prosessor temperaturen.

 

Lastet det ned for et par dager siden og kjørte tortur test hele natten, men det var ikke med "blend", prossesor temperaturen var på 52 grader, men tror det skyldes at jeg har tatt av kjøleren en gang og ikke smørt på ny kjøle pasta :p

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar

Vel... Det skal være sagt at om jeg opplever selv noen ganger at et spill henger seg, men fortsatt kan avsluttes vha Alt+F4 evt. task manager, så er det noen ganger ikke maskinvare, men programvarefeil. Om det har vært maskinvarefeil, så har maskinen låst seg tvert, uten noen annen utvei enn å bruke resetknappen.

 

Edit: Det er selvfølgelig mistenkelig at alt du har henger seg, og at maskinen ser ut til å henge seg når du skal installere Windows på nytt, så kan det tyde på at noe er feil med maskinvaren allikevel.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Edit: Det er selvfølgelig mistenkelig at alt du har henger seg, og at maskinen ser ut til å henge seg når du skal installere Windows på nytt, så kan det tyde på at noe er feil med maskinvaren allikevel.

8803851[/snapback]

 

Står bare "Kontrollerer maskinvarekonfigurasjon" i ca 5 sek. og så restarter maskinen seg.

Lenke til kommentar

Satt meg ned for å prøve å spille LOTRO igjen idag, men det frøys etter 10 min :(

Så tenkte jeg skulle prøve å sette ned grafikkinnstillingen fra Ultra High til Very Low, og oppløsningen fra 1280x1024 til 1024x768, jeg gjorde det og nå fikk jeg spilt i ca. 2 timer før det hang seg. Så jo mer krevende spillet er, jo fortere henger det seg.

 

EDIT: prøvde i vindowet mode slik at jeg kunne følge med på temperaturene samtidig.

 

GPU temp:

Ultra High, 1280x1024, ca 85 grader hele tia til det hang seg

Very Low, 1024x768, 80-81 grader, fikk ikke sett når det hang.

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...