Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen henger seg opp i spill


Anbefalte innlegg

Har lagd post om dette et par ganger før men har ikke fått fikset det, så prøver igjen siden det holder på å gjøre meg gal :(

 

Problemet er at maskinen henger seg opp i spill, i noen spill skjer det mer enn andre, installerte Stronghold 2 idag for å prøve det, og her skjer det ca. hvert 20. minutt.

 

Det som skjer:

 

- Begynner med at lyden looper seg og skjermbildet fryser seg

- Så beveger skjermbildet seg litt og lyden fortsetter som normalt

- Skjermbildet fryser seg igjen og alt av interface("trykkbare ting") er vekk, noen ganger er også noen av fargene rare. Etter hvert henger også lyden seg opp igjen.

- Så må jeg enter restarte maskinen, eller, i kanskje 80% av tilfellene, kan jeg alt+tab, alt+f4 eller ctrl+alt+del meg tilbake i windows, der funker alt som vanlig, men hvis jeg prøver å starte spillet igjen henger det seg med en gang.

 

CPU: C2D E6600

GPU: XFX 8800 GTX

Hovedkort: Asus P5B-E plus

Minne: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Channel(er ikke helt sikker :p)

 

Fjernet alle gamle drivere, brukte Drivercleaner og CCleaner, og reinstallerte alle drivere på nytt idag uten hell.

 

Håper at noen kan hjelpe meg, for dette begynner virkelig å gå meg på nervene.

 

Edit: Temperaturer:

- ca 15 min etter maskinen ble slått på: CPU - 37°C

Hovedkort - 33°C

GPU - 65°C

- Etter 10 min med scan for artifacts med ATItool+media player+internett vindu åpent:(hadde ikke noen bedre måte å teste på :p) CPU - 47°C

Hovedkort - 35°C

GPU - 88°C

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikke påstå at jeg har så fryktelig peiling, men kan det være minne?

Jeg sliter med det samme problemet og fikk i dag beskjed om å kjøre memtest86.

Som jeg nå snart skal. :-)

 

Googlet meg frem til denne: http://216.239.59.104/search?q=cache:DvuRa...l=no&lr=lang_no

8736180[/snapback]

 

Skal prøve... har tenkt på å gjøre det en stund men glemmer det alltid

 

hvilken PSU har du ??

 

Hiper Type-R 580w

Lenke til kommentar

sjekk spenningene på den..har også hørt om en del trøbbel med den der..søk litt på forumet her så ser du..den kan være helt ok,men sjekk for å utelukke den som problemkilde.(88 grader på gpu begynner å bli mye,hvordan er luftflyten i kabbet ditt ?)

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar
sjekk spenningene på den..har også hørt om en del trøbbel med den der..søk litt på forumet her så ser du..den kan være helt ok,men sjekk for å utelukke den som problemkilde.(88 grader på gpu begynner å bli mye,hvordan er luftflyten i kabbet ditt ?)

8740328[/snapback]

 

Hvordan kan jeg sjekke spenningene?

 

Luftflyten er god, har dette kabinettet med begge viftene nesten på fullt.

 

Nettopp ferdig med å kjøre memtest86, ingen errors.

Lenke til kommentar

Spenninger kan leses av ved å gå inn i bios. Det finnes også div,programvare til det.Skal du ha nøyaktige målinger under belastning trenger du et måleapparat,(heter vel multimeter).Start med det enkle..altså inn i bios.Veldig greit hvis du hadde fått lånt en bra PSU og testa med hvis målinger eller annet gir grunn til å mistenke PSU som "synderen".(husk at 8800gtx trenger en kraftig PSU).Problemet ditt kan seff skyldes noe annet men PSU bør alltid sjekkes for feil i slike tilfeller.Du bør også muligens formatere og legge inn windows på nytt for å utelukke gamle driverfeil mm.(og du har seff plugget i begge strømkontakter på GTX.?)

Lenke til kommentar
Spenninger kan leses av ved å gå inn i bios. Det finnes også div,programvare til det.Skal du ha nøyaktige målinger under belastning trenger du et måleapparat,(heter vel multimeter).Start med det enkle..altså inn i bios.Veldig greit hvis du hadde fått lånt en bra PSU og testa med hvis målinger eller annet gir grunn til å mistenke PSU som "synderen".(husk at 8800gtx trenger en kraftig PSU).Problemet ditt kan seff skyldes noe annet men PSU bør alltid sjekkes for feil i slike tilfeller.Du bør også muligens formatere og legge inn windows på nytt for å utelukke gamle driverfeil mm.(og du har seff plugget i begge strømkontakter på GTX.?)

8742059[/snapback]

 

Gjetter at det er dette:

 

VCORE: 1.272V

+3.3V: 3.328V

+5V: 5.171

+12V: 12.196V

 

 

Tror det kan bli vanskelig å få lånt en psu for å teste, men kan jo prøve.

Har plukket i begge kontaktene til 8800GTX ja, men måtte bruke en overgang fra 2x 4-pin til 6-pin pci-e. Men den mangler en av de pin i midten, kanskje denne vakre tegningen kan forklare post-118784-1180561898_thumb.jpg

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar
den gule er 12v og det er den skjermkortet bruker..kjenner ikke til disse overgangene du har brukt men synes det hørtes rart ut at en gul mangler,mulig den har med problemet å gjøre.

8745967[/snapback]

 

Overgangen fulgte med PSU'en, stusset litt over det når jeg fikk den men tenkte det skulle være sånn.

 

Hadde samme problem etter jeg installerte drivere som fulgte med soundblaster lyd-kort. Men dette er sikkert 4-5 år siden nå. Er sikkert ikke det (Det ordnet seg om jeg brukte xp-driverene).

 

Bruker ikke noe lydkort, men bruker SoundMAX som fulgte med hovedkortet.

Lenke til kommentar
I følge denne infosiden om kabler skal den overgangen kobles til HVER sin kabelutgang fra PSU da den har 2 kontakter på.Altså skal de ikke kobles på samme PSU kabel.Har du gjort det?

http://www.hardware.no/guider/stromforsyni...ntakter/39078/5

At den gule i midten mangler er vel fordi overgangen har 2 kontakter til inntak og derfor virker på en litt annen måte.

8757136[/snapback]

 

Kabelen fulgte med PSU'en, og den er koblet til 2 forskjellige PSU kabler.

 

Lurer på om det kan være noe feil med skjermkortet, temperaturen er mistenkelig høy synes jeg, ligger nå på 71 grader og jeg har bare oppe et internett vindu.

Lenke til kommentar

Kikk litt på trådene om 8800GTX og tempraturer.Vet at de tåler mye varme men ikke hvor mye.Enig i at 70+ idle høres mye ut.Se hva det kommer opp i etter et krevende spill.Har selv et 8800GTS og det ligger på ca,58 idle og rundt 70 på full peis men det er jo et mindre strømkrevende kort.

Lenke til kommentar

Kjøpte LOTRO idag og testet det og her henger det seg opp etter 10-15 min. Virker som om det henger seg opp oftere hvis spillet er mer krevende eller noe sånt.

 

Temperaturen på 8800GTX var 65 idle med en 25cm vifte som blåser mer eller mindre rett på det, og 71 idle uten 25cm vifte. skal se om jeg får sjekket tempen i LOTRO, siden det henger seg så ofte der.

 

EDIT: kan nå så vidt starte spillet før det henger seg opp :(

 

slik ser det ut når det henger seg i "character selection"

post-118784-1181047587_thumb.jpg

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar

kjøre torture test med prime95 i natt, ingen errors...

 

EDIT: fant dette i DxDiag

 

Driver Name: nv4_disp.dll

Driver Version: 6.14.0011.5822 (English)

DDI Version: 9 (or higher)

Driver Attributes: Final Retail

Driver Date/Size: 4/20/2007 06:05:00, 5434880 bytes

WHQL Logo'd: No

WHQL Date Stamp: None

VDD: i/t

Mini VDD: nv4_mini.sys

Mini VDD Date: 4/20/2007 06:05:00, 6739168 bytes

 

Står der at jeg har driver 6.14.0011.5822 fra 20 april 2007, men jeg lastet ned den nye 158.22 for ikke så mange dager siden og installerte den, og den kom 17 mai 2007. Så er 6.14.0011.5822 egentlig 158.22 og at datoen er litt på tur, eller er det 2 forskjellige drivere?

Endret av tonecyh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...