Gå til innhold

Bios flash feil


Dr.lift

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et litte prob…. Jeg har flash’a med feil bios :-? (a7s266-vm)på et asus A7n266-vm hk så nå piper og uler det når jeg skrur på det..

Har tatt ut batteriet + claer cmos også men den piper enda, må jeg bytte bios brikka?

Noen her med erfaring med dette prob. Kan jeg putte den i et annet hk med same bios socet? Og flashe den da?

Med hilsen en som må lære seg å lese litt bedre.. :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man ikke swape (bytte) bios brika med et hk som funker eller vil pc krasje når man tar ut bios brika..

Virker som Boot Block ikke er enablet i Biosen din - èn mulighet er å 'hot swappe' - har aldri testa, men beskriver det kun slik jeg har oppfatta at det gjøres, og da trengs:

 

1. tilgang til en maskin med full backup, en fandenivoldsk eier og eksakt maken hovedkort

2. et lite skrujern og en smule over gjennomsnittet fingerferdighet

3. en ferdig oppstartsdiskett med rett Bios

 

Vipp ut Biosbrikka di. Ta ut powerkabelen og løsne den friske så den kan løftes med fingrene, start opp.

 

Sett Bios default med enablet Boot Block og boot til Dos-prompt ( A: ) - napp ut frisk Bios og plasser den syke lempelig nedi så alle beina har kontakt: fullfør flashen, og sett tilbake brikken permanent ( ikke bryt strømmen ).

 

Det fins flere muligheter ( kortet ditt er ikke spesielt kurant og ikke alle har nerver til den prosessen ) - bl.a.:

http://www.flashbios.org/serv01.htm

 

- mulig noen her kjenner til reprogrammering av Bioser innenlands, men kanskje butikken der du handla vet mer - mulig Komplett.no gjør sånt, spør support.

 

I allefall, lykke til og godt nytt år !

 

:D

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene men jeg lurer på om man må bruke same type hk så lenge socet'n for biosen på hk er like..

Hvis man ser det som en eprom brenner så er det socet'n du putter promen i som vil vere problemet da eller hva mener dere for alle bios oppdateringer gjøres likt på alle hk

 

Dr.Lift

Lenke til kommentar
Takk for alle svarene men jeg lurer på om man må bruke same type hk så lenge socet'n for biosen på hk er like..  

Hvis man ser det som en eprom brenner så er det socet'n du putter promen i som vil vere problemet da eller hva mener dere for alle bios oppdateringer gjøres likt på alle hk  

 

Dr.Lift

Det friske kortets CMOS bekrefter info via BIOS om bl.a. chipsett til RAM, og du befinner deg i Dos til operasjonen - derfor tror jeg kortene bør ha samme chipsett i det minste.

 

OBS! ...ikke restart den friske maskina ettter flash med den syke Biosbrikka i socketen - jeg ville også satt Bios default ved neste reboot på den friske.

 

Mener det var 'Simen1' som meldte om vellykket 'hotswap' engang - det har vært flere, men husker ikke om noen gjennomførte med forskjellige kort.

Lenke til kommentar

Men du MÅÅ enable "Shadow BIOS"-tingen slik at BIOS-koden kopieres over i RAM før du bytter BIOS-brikka. Ellers vil jo maskina tryne helt villt og fantastisk ;). Med Shadow'ing blir all koden kjørt fra RAM etter at maskina har bootet .. og BIOS'n trengs egentlig ikke før maskina skal startes på nytt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...