Gå til innhold

Medias bruk av utrykket "Kvinner og barn..."


Anbefalte innlegg

Eksempel fra Aftenposten

 

Er det blitt sånn at det må være kvinner og barn i faresonen for at folk skal bry seg om kriminalitet/katastrofer? Eller er det bare media som prøver å skvise ut litt ekstra oppmerksomhet rundt en trist hendelse? Det er selvfølgelig ekstra synd hvis uskyldige kvinner og barn opplever slikt, men står vi ikke i fare for å gjøre "kvinner og barn" til en utvannet klisjé?

Endret av Milorg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstår artikkelen er det jo faktisk kvinner og barn han har truet. Da blir det vil ikke unaturlig å skrive at han truet kvinner og barn?

8683149[/snapback]

Du har forsåvidt rett, og når jeg leser mitt eget innlegg ser jeg at det også lett kan misforstås. Moderator må gjerne stenge tråden for min del.
Lenke til kommentar
Slik jeg forstår artikkelen er det jo faktisk kvinner og barn han har truet. Da blir det vil ikke unaturlig å skrive at han truet kvinner og barn?

8683149[/snapback]

Du har forsåvidt rett, og når jeg leser mitt eget innlegg ser jeg at det også lett kan misforstås. Moderator må gjerne stenge tråden for min del.

8683229[/snapback]

 

Du er bare offer for journalisters elendige språkbruk og grammatikk! Jeg er ikke feilfri selv, men jeg finner daglig feil i aviser og på nett. Men det verste er dog at journalister (med vilje eller ikke) forvrenger artikkelen med en tittel som overhode ikke samsvarer med innholdet :hmm:

 

Slik det står skrevet i hovedtittelen i Aftenposten : ”Mann med kniv truet

kvinner og barn i Oslo”, så sier denne at bare kvinner og barn ble truet av en mann med kniv. Mens i selve artikkelen så står det at” truet tilfeldige forbipasserende”, som betyr at tilfeldige forbipasserende ble truet, ikke spesifikt bare kvinner og barn slik som tittelen tilsier.

Nå kan det jo være slik at det bare var kvinner og barn som ble truet, hvis det tilfeldigvis ikke gikk noen av hankjønn forbi, eller at det bare var disse to kvinnene og det ene barnet som ble truet. Men her lukter jeg at dette er typisk for dagens journalister, nemlig stilen med å bruke krigstyper for en hver sak som det skrives om. Og der tittelen ofte er overdramatisert for å skape blikkfang.

Lenke til kommentar
Slik det står skrevet i hovedtittelen i Aftenposten : ”Mann med kniv truet

kvinner og barn i Oslo”, så sier denne at bare kvinner og barn ble truet av en mann med kniv. Mens i selve artikkelen så står det at” truet tilfeldige forbipasserende”, som betyr at tilfeldige forbipasserende ble truet, ikke spesifikt bare kvinner og barn slik som tittelen tilsier.

Nå kan det jo være slik at det bare var kvinner og barn som ble truet, hvis det tilfeldigvis ikke gikk noen av hankjønn forbi, eller at det bare var disse to kvinnene og det ene barnet som ble truet. Men her lukter jeg at dette er typisk for dagens journalister, nemlig stilen med å bruke krigstyper for en hver sak som det skrives om. Og der tittelen ofte er overdramatisert for å skape blikkfang.

8683416[/snapback]

Ja det var dette jeg tenkte på. Da jeg så overskriften tenkte jeg først at en gal mann hadde selektivt truet noen kvinner og barn på gaten. Det var snarere snakk om en mann som truet tilfeldig med kniv på gaten og at det da tilfeldig var kvinner og barn i nærheten. Jeg følte meg litt unødig skremt opp av journalisten om du vil, og reagerte noe impulsivt med å lage denne tråden. Men men, i ettertid angrer jeg vel litt på denne tråden :blush:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...