Gå til innhold

Statistikker for div. religioners oppslutning?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Endte opp i en diskusjon med min troende, kristne mor idag.

 

Øker oppslutningen til religioner generellt i verden? Vil gjerne se statistikker osv på dette.

 

Ett annet spørsmål - finnes det en sammenheng mellom tro og levestandard? Jeg tenker da i de baner at tro er mer utbredt i f.eks U-land, kontra vestlige land. (sett bort ifra USA, der det virker som alle er troende kristne - obs, min oppfatning)

 

Mvh,

Edds

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedia vet alt =)

 

Oversikt over religioner i forskjellige land:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Worldreligion.png

 

Prosentantall antall kristne i hvert land:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Christianity_percentage_by_country.PNG

 

Når det gjelder hvilke religioner som "vokser" mest, er det veldig vanskelig å "måle". Da man ikke har klare linjer for hva man vil definere som troende osv. Men - denne artikkelen gjør deg kanskje noe klokere.

 

edit:

denne gir deg nok en grei oversikt over den "totale mengde" som tilhører forskjellige religiøse grupper:

Major_religions_2005_pie_small.png

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Prosentantall antall kristne i hvert land:

8686335[/snapback]

 

I Norge er rundt 85% medlem av statskirka, og ikke mellom 90 og 100, som det stod på den illustrasjonen der. Av disse er det ikke så mange som faktisk tror - i en undersøkelse gjort av Gallup International ville bare 36% kalle seg "religiøse" (spørsmålet var «uavhengig av om du deltar i religiøse møter eller ikke, hvordan vil du karakterisere deg selv i forhold til religiøsitet»).

Lenke til kommentar

Det er riktig som du påpeker, skribenten i wikipedia har tatt utgangspunkt i en analyse som er gjort for noen år siden, og siden norge har kristendom som "statsreligion" har man anslått norge som 100% kristent. Riktigheten av de andre landene kan jeg heller ikke dokumentere, men det ser ut til at de forskjellige grafene til en viss grad bekrefter hverandre. Og en viss grad av riktighet må det jo være i det i og med at det ikke har blitt redigert av andre brukere på wiki.

Lenke til kommentar
Prosentantall antall kristne i hvert land:

8686335[/snapback]

 

I Norge er rundt 85% medlem av statskirka, og ikke mellom 90 og 100, som det stod på den illustrasjonen der. Av disse er det ikke så mange som faktisk tror - i en undersøkelse gjort av Gallup International ville bare 36% kalle seg "religiøse" (spørsmålet var «uavhengig av om du deltar i religiøse møter eller ikke, hvordan vil du karakterisere deg selv i forhold til religiøsitet»).

8686701[/snapback]

Grunnen til at Norge kommer over 90 er vel div. frikirkemenigheter osv.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. :)

 

Det jeg egentlig lurte på var om oppslutningen til religionene er på vei opp eller ned, i forhold til folketall, sånn at jeg på denne måten kan danne meg et lite, vagt bilde om religionenes fremtid i verden.

 

Jeg trenger altså ikke å vite om enkelte religioners oppslutning, men heller religiøsitet som en helhet.

 

Håper dette ga noen mening, og takker for alle opplysninger. :)

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen. :)

 

Det jeg egentlig lurte på var om oppslutningen til religionene er på vei opp eller ned, i forhold til folketall, sånn at jeg på denne måten kan danne meg et lite, vagt bilde om religionenes fremtid i verden.

 

Jeg trenger altså ikke å vite om enkelte religioners oppslutning, men heller religiøsitet som en helhet.

 

Håper dette ga noen mening, og takker for alle opplysninger. :)

8692983[/snapback]

 

Det spørsmålet du stiller er det uhyre vanskelig å gi svar på (om religioner vokser eller avtar i størrelse).

 

Tilfellet er at så og si alle trosssamfunn/retninger hevder at de ekspanderer (med untak av hinduismen og budismen - som ikke har som uttalt mål og ekspandere. Ateister og human etiske samfunn hevder også at de ekspanderer). Så antagelig får du svar etter hvem du spør. Spør du en ateist / human etiker vil han si at religionen er på tilbakegang. Spør du en kristen vil han si at kristendommen er i fremgang. Spør du en muslim får du til svar at muslimene øker i antall.

 

Alle kan forsåvidt ha rett mtp. befolkningsvekst o.l men det høres ikke særlig sansynlig ut.

 

Sannheten er nok at det ateistiske syn, og en rekke nyreligiøse retninger (scientologi, new age osv) vokser mest i vesten. Jeg har intrykk av at ellers i verden er det stort sett religionene som "stjeler fra hverandre". Så om det er noen reel religiøs vekst i de områdene spørs. Da folk snarere skifter religion enn å gå fra å "ikke ha religion" til å få det. Mest sansynlig så synker den samlede masse religiøse totalt sett.

 

Norge er ett av de landene som "avkristnes" hurtigst. De siste 20 årene har antallet bekjennede kristne blitt redusert voldsom. Samtidig har vi fått flere andre religioner i landet vårt, som til en viss grad ekspanderer (islam spesiellt).

 

Å gi en tendensmåling eller ett "klart svar" er nesten umulig, da det er umulig å "måle".

Lenke til kommentar
Tilfellet er at så og si alle trosssamfunn/retninger hevder at de ekspanderer (med untak av hinduismen og budismen - som ikke har som uttalt mål og ekspandere.

8693122[/snapback]

 

Du finner heller ikke særlig mange som konverterer til jødedommen. Dette har med teologien deres å gjøre; Gud har valgt ut ett folk som skal gjøre den vanskelige jobben det er å overholde Toraen (Loven, eller Mosebøkene), og det er ganske stress. Jødene vil ikke belaste andre med det arbeidet, så misjonering finnes ikke. Det eneste er vel hvis folk skal giftes inn i en jødisk familie.

 

Men ellers er jeg helt enig! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...