Gå til innhold

Web UI design spørreundersøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, driver med en rapport angående user-interface design for nettsteder. En problemstilling jeg ikke har funnet noe rapporter om er bruk av flagg som portaler til andre språk versjoner av siden. Fleste design guidelines sier at man ikke skal bruke slike bilder som linker, men jeg syntes at flagg er et unntak. Folk assosierer det med skift av språk begrunnet at en hel rekke sider har allerede gjort det slik.

Det jeg er etter er rett og slett hva andre syntes, og om dem automatisk assosierer flagg med skift av språk i en context som en meny.

Takk for tiden, og unnskyld hvis det er litt feil plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ser ett lite flagg, så ja, da tror jeg de mener bytting av språk. Jeg ville vell skrevet languages: <så bildene> kanskje noe lettere da...

Skrevet

Jeg har lest litt om denne problemstillingen tidligere, og ville kort oppsummert ha unngått å bruke flagg. Dette siden det ikke alltid er en direkte kobling mellom land og språk.

Skrevet

Jeg synes det er lurt a bruke flagg. Men plasseringen er ogsa viktig. Jeg hadde ikke skjont det hvis flagget var plassert midt i venstremenyen uten noen som helst form for merking (emd tekst)

Skrevet

Et flagg eller to oppe i høyre hjørne er for meg logisk. Selv om man snakker engelsk flere plasser enn i USA/Storbritania er det logisk for meg med the Stars and Stripes eller Union Jack som flagg. Lignende med det spanske flagget for spania.

Skrevet

Var faktisk i høyre hjørnet først. Men iforhold til hvordan folk flest skanner en side kan det være lett å hoppe over. Menyen er generelt sett det første det brukes litt tid på, så en naturlig punkt å plassere det.

Leste litt om flagg bruk jeg og, siden det er ofte politikk i slikt, men er kun norske og UK flagget, for henholdsvis norsk og engelsk versjon av siden.

Men har vel egentlig kommet frem til å bruke tekst / kombinasjon nå. Er rett og slett ikke noe fordeler med kun flagg.

Takk for svar!

Skrevet

Syntes abeslutt den burde plasseres oppe i høyre hjørne!

Den trenger ikke være synlig, er du norsk (hovedspråket), så bryr du deg lite om at siden støtter andre språk, og den blir kanskje mer plagsom i menyen.

En som er utenlands, ser gjerne etter flagg, og han/hun finner det fort (nesten) samma hvor det er...

Skrevet

Etter hva jeg kan huske fra HCI kurset og min småekle fetisj med Nilson er det positivt å bruke bilder. Men dette MÅ være bilder brukergruppen kan gjenkjenne.

Så viktig å vite hva brukergruppen din er. Mest sannsynlig vil en kombinasjon av tekst og bilde gi best resultat.

Ikke prøv å legg dette neders i hjørnet, det feilet på min brukertest.

Også viktig poeng, kjør en brukertest, og se om det fungerer :) Brukertester er undervurderte

Skrevet

Det beste syns jeg hadde vært en drop-downmeny. Den tar liten plass, men er lett å se.

Uansett bør du huske på at det må være tekst i html-dokumentet, sånn at folk som har skrudd av visning av bilder og folk som er blinde også kan forstå at det er mulig å velge et annet språk.

I tillegg bør du huske på at de fleste nettlesere sender en liste over foretrukkene språk når de besøker en side. Brukeren bør derfor bli sendt til det språket automatisk uten å måtte trykke på noen valg. (Men brukeren bør selvfølgelig få muligheten til å velge et annet språk selv om han blir videresendt til det foretrukkene.

Skrevet
Det beste syns jeg hadde vært en drop-downmeny. Den tar liten plass, men er lett å se.

8692701[/snapback]

Haha, en HCI gruru blir du aldri! :p

drop-down menyer er hat når det kommer til hci :) De er vanskelige og bruke, og krever ofte javascript.

Skrevet

Vet faktisk at man må bruke javascript for at det skal funke sånn som det gjør på de fleste sider. Men det er da fult mulig å legge det inni en form med en submit knapp sånn at det fungerer uten javascript. Eventuelt kan man jo la submit knappen bare være synlig for de som ikke får lastet javascriptet, og la de som får lastet javascript bare få trykke på valget uten måtte trykke på submit knappen.

Dog får man litt stygge URL-er på den måten. Men det er i hvert fall langt mer brukervennlig enn en lang rekke med språk nedover siden. (Kommer selvfølgelig ann på hvor mange språk det er snakk om. Er det bare 3-5 stykker kan man vurdere om flagg/tekst er en bedre løsning)

Skrevet

8692701[/snapback]

Drop-down brukes her: www.zeta-os.com og den blir konstant oversett av besøkende.

Skrevet
Drop-down brukes her: www.zeta-os.com og den blir konstant oversett av besøkende.

8724010[/snapback]

Brukte 10 minutter på å finne den :p, tror flagg er et bedre valg.

Skrevet

8724010[/snapback]

Må jo legge den oppi, høyre hjørne da. Det er der folk er vandt til å finne slike ting. Det gjelder uansett om du måtte velge flagg, tekst eller drop-down-meny.

Skrevet
Hei, driver med en rapport angående user-interface design for nettsteder. En problemstilling jeg ikke har funnet noe rapporter om er bruk av flagg som portaler til andre språk versjoner av siden. Fleste design guidelines sier at man ikke skal bruke slike bilder som linker, men jeg syntes at flagg er et unntak. Folk assosierer det med skift av språk begrunnet at en hel rekke sider har allerede gjort det slik.

Det jeg er etter er rett og slett hva andre syntes, og om dem automatisk assosierer flagg med skift av språk i en context som en meny.

Takk for tiden, og unnskyld hvis det er litt feil plass.

8679930[/snapback]

Flag på nettsider er vel egentlig ganske greit. Jeg bruker det, siden det er lettere å se. Hvis man ser en flag, så ser man direkte at siden har mulighet til flere språk. men hvis man bara ville va en text "norsk | english" er det ikke alle som vill oppdage det blandt annan tekst på sia. Så jeg rekomenderer flag.

Men bruk dem på riktig måte!

Er versjonen på engelsk, sett rett flag. Står alt på US-engelsk - vilket det oftest gjör bruk en US-flag, IKKE engelsk. hvis du bruker brittish english så bruk den UK-flag eller engelsk, helst engelsk siden UK includerer scottish mm..

Og husk å bruke "title" attributet så folk som ikke har bilder på kan se tekst isteden..

// Peter

Skrevet
Vet faktisk at man må bruke javascript for at det skal funke sånn som det gjør på de fleste sider. Men det er da fult mulig å legge det inni en form med en submit knapp sånn at det fungerer uten javascript. Eventuelt kan man jo la submit knappen bare være synlig for de som ikke får lastet javascriptet, og la de som får lastet javascript bare få trykke på valget uten måtte trykke på submit knappen.

Dog får man litt stygge URL-er på den måten. Men det er i hvert fall langt mer brukervennlig enn en lang rekke med språk nedover siden. (Kommer selvfølgelig ann på hvor mange språk det er snakk om. Er det bare 3-5 stykker kan man vurdere om flagg/tekst er en bedre løsning)

8694345[/snapback]

Jeg pleier å bruke URL og fetche infoen i PHP.

http://www.my-domain.com/?lang=no

Deretter kanskje spare variablen i en cookie hvis browseren stötter cookies.

Slik trenger man ikke JavaScript. JavaScript er ikke noe man skal stole på for å navigere sidene. Foruten AJAX/JSON, men ha en reservelösning får weblesere som ikke stötter det..

// Peter

Skrevet

Å bruke javascript til å endre språk på en hel side er jo bare tåpelig fordi hele siden må uansett lastes på nytt.

Har man fler enn 2-3 valgmuligheter bør det løses på en helt annen måte. synes ikke en nedtrekksliste passer seg noen gang.

Skrevet
Å bruke javascript til å endre språk på en hel side er jo bare tåpelig fordi hele siden må uansett lastes på nytt.

8763328[/snapback]

Det var da bare snakk om å bruke javascript for å slippe å trykke på en knapp etter at man har valgt noe i en nedtrekksmeny. Ikke for å lage selve språkendringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...