Gå til innhold

Ordlegging på skattesidene.. hva menes?


zyrex

Anbefalte innlegg

Er inne på skatteetaten sine sider nå, og har sett på "foreløpelig bereget skatt"..

 

Der står det:

 

"Foreløpig beregnet sum skatt og avgift: xxxx"

 

Så.. Hva menes med setningen? Skatt til gode går jeg ut ifra,

da jeg på selvangivelsen fikk igjen ca. 5000..

Så sendte jeg inn rettelser, da jeg hadde veldig mye reisefradrag

å sende inn.. Nå er summen der inne blitt mye høyere..

Da regner jeg med at det er summen jeg får igjen, korrekt?

 

Merkelig ordlegging..

 

Kan jo nevne at FØR jeg sendte inn reisefradraget, så mener jeg å huske

at summen jeg skulle få igjen først stod der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom litt uklart frem hva du lurte på men slik som jeg forstod spørsmålet ditt var det hva "foreløping beregnet" betyr?

I tilfelle så er det som skatteetaten per idag antar du skal få igjen, men uten å bekrefte det. Som regel kan du ta det som god fisk, så fremt du ikke har noen sære fradrag!

Lenke til kommentar

"Foreløpig beregnet sum skatt og avgift" er beregning på antatt beløp av hva du skal betale totalt i skatt/avgifter. Tallet inkluderer ikke innbetalt forskuddstrekk. Dermed kan tallet heller ikke være negativt.

 

Da blir spørsmålet om hvordan du har lagt inn korreksjonene. ar du benyttet - (minus) foran fradragene? Hvis du har gjort dette har du egentlig redusert fradragene dine. Alle tall du oppgir skal være positive. Det er posten de legges inn i som gjør at det kommer som tillegg/fradrag beregningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar

Nei, det kan jeg ikke helt forstå.

Jeg har lagt inn korreksjonene på korrekt måte, i og med at jeg har fylt ut på internett. De la seg liksom der de ville selv. Var vel post 3.2.8 om jeg ikke tar feil, reisefradrag. Der fikk det, som alle de andre fradragene som allerede lå der, et minus foran seg.

 

Før jeg la inn dette fradraget, så stod de en sum lik den jeg fikk på selvangivelsen i posten inne i denne ruta med "antatt skatt".

 

Etterpå og litt til, så kom det nye beløpet.. Og jeg kan da vitterlig ikke forstå hvordan de regner da? Å gå fra litt over 5000,- tilgode, til å gå til et ganske så stort fem-sifra beløp av at jeg la til fradrag.

 

Så jeg tror heller det er litt merkelig ordlegging, og at jeg får igjen..

Det er også no way in hell jeg kan betale det der :p

 

edit: Hva mener du det skulle ha stått "om jeg skulle fått igjen", PerB?

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar
Er det på skatteetatens skatteberegning du er?

 

Du får i hvertfall ikke opp nye skatteberegning på nettet selv om du foretar endringer før du sender den inn.

8683102[/snapback]

Det er vel der jeg er ja?

 

Forstod deg ikke helt jeg men.. Men oppdatert har den ihvertfall blitt.

Lenke til kommentar

Skatteetaten har en side der man kan beregne sin egen skatt, akkurat som en skattekalkulator, men det er bare kalkoulatorisk.

 

Derimot der du klikker inn din endelige selvangivelse så får man IKKE opp en ny skatteberegning selv om man foretar endringer. Derfor så skjønner jeg ikke helt hvor du mener på skatteetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...