Gå til innhold

Request etter programmer for Symbian 9.x (S60v3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for innspill, cyclo og deeweef.

A-gps har vært på telefonen, men valgte å skru denne av nå. Rett å slett da jeg selv om jeg er kobla til via WLAN, opplever at 3G-aktiviteten er på siden som koster penger. Dette forsvinner når A-GPS er deaktivert.

Strengt tatt burde en ikke trenge A-GPS i en GPS-mottaker, er min mening.

At en med N95 nesten må stå med telefonen i hånda, opp ned, med tastaturet ute, for å få en plassering i bushen som er mindre enn 50m avvikende, er skuffende. Hadde bedre håp, men ser at jeg heller får skaffe noe som faktisk gidder å samle info fra flere satelitter enn hva N95 gjør.

Med misvisningen selv på fjellet, i helt åpent terreng, er GPS-en såpass unøyaktig, at jeg ikke ville stolt på den i tett tåke etc, som hjelpende navigatør.

 

Når det gjelder kameratet, er jeg fremdeles på leit etter noe som kan klaske Nokia-programmet i ræva. Er meget misfornøyd med kameraet så langt, har vel tatt tett på 300 bilder nå for å teste, og må si at K750I, med 2mp kamera, 2-3 år gammel teknologi, tar markant bedre bilder enn nye N95 (den jeg har, skulle ha oppgraddert kamera etter selgers ord)

 

SMS-ene er nå en smule bedre, valget falt på ThreadSMS, selv om denne var tett på 3* så dyr som A-SMS. Årsaken var enkelt og greit, at A-SMS har svære smil, og teksten på min skjerm ble alt for liten.

Er ikke helt happy med ThreadSMS, til tider glemmer den å poppe opp når nye medlinger kommer.

Savner også muligheten til å merke flere meldinger i boxene for sletting, men ser at jeg heller får ta å lagre de som er av betydning, og slette hele mapper.

 

Fremdeles er jeg ny på fronten, så om noen har innspill til kjekke ting ang:

-GPS, navigering, overstyring av antall tilkoblede satelitter.

-Kamera, overstyring av de forhåndsinnstilte fjott-instillingene.

 

Forresten; noen som husker navnet på programmet som teller SMS, data, telefonsamtaler/kostnader? Ser at også dette mangler i sin helhet på N95 (jeg er møkk lei den allerede!)

Lenke til kommentar
A-gps har vært på telefonen, men valgte å skru denne av nå. Rett å slett da jeg selv om jeg er kobla til via WLAN, opplever at 3G-aktiviteten er på siden som koster penger. Dette forsvinner når A-GPS er deaktivert.

Strengt tatt burde en ikke trenge A-GPS i en GPS-mottaker, er min mening.

Det er ditt valg. Selv har jeg aldri hatt en A-GPS. Sånn rent bortsatt fra GPS-modulen jeg nå bruker har støtte for slikt, men det er tross alt en modul, ergo må jeg skrive egen programvare samt ha en GSM-enhet tilkoblet om jeg vil ha støtte for A-GPS :D

A-GPS gir deg to fordeler:

1) Du vil i en begrenset grad kunne bruke GPS-en innendørs. Dette er teknisk sett umulig på en normal GPS. Årsaken er ganske enkelt at en normal GPS trenger fri sikt til himmelen for å fungere. Det er samme fenomen som at du ikke kan klaske opp en parabol midt i stua og forvente at den skal fungere.

2) Du vil gjerne oppleve at ustyret fungerer raskere. Årsaken er jo da selvsagt at den bruker GSM-nettet for å få en viss snøring på hvor den er.

At en med N95 nesten må stå med telefonen i hånda, opp ned, med tastaturet ute, for å få en plassering i bushen som er mindre enn 50m avvikende, er skuffende. Hadde bedre håp, men ser at jeg heller får skaffe noe som faktisk gidder å samle info fra flere satelitter enn hva N95 gjør.

GPS i en mobil vil alltid være en tilleggsfunksjon, og du vil aldri finne en mobil med innebygd GPS som fungerer like bra som "standalone" GPS produkter. Det nærmeste du kommer er å anskaffe deg en ekstern GPS (oftest med Bluetooth overføring) og koble denne til telefonen. Det gir slike fordeler som at du kan plassere GPS-en slik at den alltid har fri sikt mot himmelen, samtidig som den har bare en funksjon den må ta seg av, nemlig fungere som GPS. Da vil det bare være programvaren som installeres på telefonen som evt. gir begrensninger.

Med misvisningen selv på fjellet, i helt åpent terreng, er GPS-en såpass unøyaktig, at jeg ikke ville stolt på den i tett tåke etc, som hjelpende navigatør.

En GPS skal du aldri stole på til slik navigering uansett. Kart og kompass er alfa og omega. Selv den dyreste håndholdte modellen fra Garmin kan du ikke stole på for å navigere i tykk tåke på fjellet. GPS er og vil alltid være en tillegshjelp til kart og kompass.

 

Kort oppsummert:

 

1) Navigering i skog og mark. Dersom du skal bruke GPS i skog og mark til navigering kjøper du deg en GPS modul (f. eks. fra Garmin) som er spesiallaget for dette formålet. Her finnes det ingen fullgode alternativer. Og husk at det er kart og kompass som gjelder. GPS-en er bare en medhjelper. Det holder heller ikke å ha kart og kompass i sekken "sånn bare i tilfelle", du er nødt for å følge med på hvor du er både på GPS-en og på kartet. Ellers kan du virkelig havne i trøbbel.

 

2) Bilnavigasjon. Her kan mobilen være et fullgodt alternativ. Dog vil en GPS lagd for formålet som regel være enkelere og du får også fordelen av en større skjerm. Med mobil bør man benytte seg av en ekstern GPS for den fulle opplevelsen, men en god intern GPS kan også fungere.

 

3) Flåtestyring. Her er mobil/pda absolutt veien å gå. Her trenger man ikke den mest nøyaktige posisjoneringen, samtidig som A-GPS kan være en stor fordel dersom man beveger seg steder hvor man ikke har fri sikt til himmelen slik som tuneller, lagerbygg og lignende. Samtidig vil man også ha en fordel av at andre ting slik som utleveringssignatur, oppdrag, veibeskrivelser, etc. kan integreres på samme applikasjon og ikke minst få push funksjonalitet.

 

4) Kuriositet, annet. For slike ting som google maps, sende e-post/sms med ens egen lokasjon til venner, personlig sporing, blogging og tilsvarende vil en GPS mobil være det beste.

 

Fremdeles er jeg ny på fronten, så om noen har innspill til kjekke ting ang:

-GPS, navigering, overstyring av antall tilkoblede satelitter.

Hva er det egentlig du mener med overstyring av antall tilkoblede satelliter? En GPS finner sin posisjon ved å få informasjon fra satelliter. Den vil enten klare å hente informasjon fra satelitten eller ikke. Dette er ikke noe som kan overstyres manuelt. Eldre GPS-er vil maksimalt bruke 12 kanaler fra 12 satelitter, nyere maksimalt 20 kanaler fra 12 sateliliter. En annen ting man bør vite er at jo lengre nord man befinner seg jo færre satelliter vil kunne observeres, da disse kretser rundt ekvator.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
En GPS skal du aldri stole på til slik navigering uansett. Kart og kompass er alfa og omega. Selv den dyreste håndholdte modellen fra Garmin kan du ikke stole på for å navigere i tykk tåke på fjellet. GPS er og vil alltid være en tillegshjelp til kart og kompass.

Tja, vel, hmm, jeg ville nok personlig, ut fra min erfaring i fjellet, og med tåke, heller satset på det en skikkelig GPS kunne fortelle meg, kontra ett kart som ikke er brukelig i tåke (tett tåke= 0 navigasjonspunkter). Men det er nå meg, det ;)

 

Men ser helt klart nå, at valget av en "alt-i-ett" enhet som N95 var ett meget dårlig valg.

Telefonen suger på alle områder syntes jeg :(

Fremdeles er jeg ny på fronten, så om noen har innspill til kjekke ting ang:

-GPS, navigering, overstyring av antall tilkoblede satelitter.

Hva er det egentlig du mener med overstyring av antall tilkoblede satelliter? En GPS finner sin posisjon ved å få informasjon fra satelliter. Den vil enten klare å hente informasjon fra satelitten eller ikke. Dette er ikke noe som kan overstyres manuelt. Eldre GPS-er vil maksimalt bruke 12 kanaler fra 12 satelitter, nyere maksimalt 20 kanaler fra 12 sateliliter. En annen ting man bør vite er at jo lengre nord man befinner seg jo færre satelliter vil kunne observeres, da disse kretser rundt ekvator.

På N95 kan en få opp satelittstatus. I denne lista oppgis gjerne satelittene som satelitt 1, 5, 6, 21, 22 etc.

En har også en signalstyrkeindikator på alle de aktuelle satelittene.

Når enheten er koblet til, kan f.eks satelittene 1, 5, 6 og 21 ha full dekning, mens 22 står uten dekning. Så ett min etterpå, på eksakt samme posisjon, faller satelitt 1 ut, mens 22 har full dekning. Slik rullerer lista fortløpende, av en eller annen grunn.

Bor jo ett stykke nord for ekvator, men det er likevel er det mange flere satelitter å få kloa i, enn det N95 evner å finne (har sikkert sammenheng med antenna).

Er klar over at en med jordrotasjon vil få noe endring i antallet, og hvilke satelitter som er tilgjengelig, men kula snurrer da ikke så fort :p

 

Men jeg ser jo helt klart at GPS-biten av telefonen var noe jeg ikke skulle vektlagt når jeg kjøpte ny telefon.

Er vel for naiv til å forstå/godta at en produsent støffer ubrukelige duppeditter i ting, kun for å øke salget. Det er vel nettopp det som er kluet; å selge mer, ikke å selge bedre ting. Kvantitet kontra kvalitet, selv går jeg for sistnevnte, men det er jo meg det :D

Lenke til kommentar
Tja, vel, hmm, jeg ville nok personlig, ut fra min erfaring i fjellet, og med tåke, heller satset på det en skikkelig GPS kunne fortelle meg, kontra ett kart som ikke er brukelig i tåke (tett tåke= 0 navigasjonspunkter). Men det er nå meg, det ;)

Selv ville jeg aldri stolt på hverken kart eller GPS på fjellet i tykk tåke. Jeg har gått i 0 sikt på fjellet en gang i et område hvor jeg visste det var en god del høye stup. Det var rett og slett jævlig skummelt. Løsningen ble å sette seg ned og vente til man i alle fall hadde et par meters sikt for deretter å snu og følge samme vei ned igjen.

På N95 kan en få opp satelittstatus. I denne lista oppgis gjerne satelittene som satelitt 1, 5, 6, 21, 22 etc.

En har også en signalstyrkeindikator på alle de aktuelle satelittene.

Når enheten er koblet til, kan f.eks satelittene 1, 5, 6 og 21 ha full dekning, mens 22 står uten dekning. Så ett min etterpå, på eksakt samme posisjon, faller satelitt 1 ut, mens 22 har full dekning. Slik rullerer lista fortløpende, av en eller annen grunn.

At satelliterer faller inn og ut vil en oppleve med alle GPSer. Modulen jeg pratet om som så og si alltid nesten umiddelbart finner 5 satelliter gjør også slikt. Vanligvis starter den på fiks på 5 for deretter å bevege seg opp til 8 i åpne områder. Deretter hopper den stadig mellom fiks på mellom 3 og 8 satelliter. Har en eneste gang opplevd 12 satelliter, men det var lengre sør. Når den står stille vil det vanligvis bare være snakk om at en satellit faller inn og ut, evt. to stk. som veksler slik du beskrev. I bevegelse er det gjerne snakk om flere.

Jeg aner ikke hva det kommer av, men det ligger vell i bølgers fysiske natur vil jeg tro. Noe lignende vil du f. eks. observere på GSM signal dersom du har utstyr som måler mer nøyaktig enn de 5-7 strekene som oftest vises på en telefon. Når telefonen din ligger stille og viser full dekning varierer signalstyrken stadig, den bare varierer lite nok til at telefonen ikke viser det som en hel strek.

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig fornøyd med min N82 som jeg kjøpte for ca. 3 uker siden.

 

Jeg bruker både gps og wlan mye og har noe erfaring med gps bruk fra før.

 

Jeg har ikke rørt noe av gps instillingene og jeg får gps "fix" ca. 3 sek etter jeg starter ett navigerings-program.

 

Her er ett eksempel på hva jeg bruker gps'en til og hvor nøyaktig den her:

 

Her har jeg gått en tur på 2.8 km og brukt Garmin Mobile XT som navigeringsprogram med topografisk kart og spor slått på. Jeg har slått av vei-navigering i programmet slik at det ikke er noen "snap to road" hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

24ypg60.jpg

 

Jeg startet hjemmefra gikk litt ned hovedveien og inn en grusvei som dere ser, deretter tar tar jeg en liten snarvei sti som kommer inn på en traktorvei og følger den inn til ett jorde hvor jeg pleier å slippe hundene mine litt.. så gikk vi tilbake til grusveien litt bortover veien for så å vende hjem igjen.

 

Her har jeg hentet ut "sporet" som ble tatt opp på tlf. og overført det til Garmin programmet på PC'en og du kan se alle detaljer fra turen vår:

 

akhkxu.jpg

 

Hvis man leser nederst i vinduet der kan du se hvor langt vi har gått totalt, samt over hvor stort område, over hvor lang tid samt gjenomsnittshastighet;)

 

Jeg syns ikke gps'en bommer mye, ikke hopper den noe heller. Husk også at kartet heller ikke nødvendigvis er 100% med virkligheten.

 

Programmer brukt:

GARMIN Mobile XT Nordisk Micro SD, kr. 653,- <Kan kjøpes her>

GARMIN Topografisk kart 1:50000 fra kr. 623,- til kr. 686,- avhenger avområde <Kan kjøpes her>

 

Her er en oversikt over område som dekkes av hvilken kart-del: Link

Endret av klorin
Lenke til kommentar
Jeg er også veldig fornøyd med min N82 som jeg kjøpte for ca. 3 uker siden.

 

Jeg bruker både gps og wlan mye og har noe erfaring med gps bruk fra før.

 

Jeg har ikke rørt noe av gps instillingene og jeg får gps "fix" ca. 3 sek etter jeg starter ett navigerings-program.

 

Programmer brukt:

GARMIN Mobile XT Nordisk Micro SD, kr. 653,- <Kan kjøpes her>

GARMIN Topografisk kart 1:50000 fra kr. 623,- til kr. 686,- avhenger avområde <Kan kjøpes her>

 

Her er en oversikt over område som dekkes av hvilken kart-del: Link

 

Må dette programmet installeres på N82 eller kjøres det direkte fra minnekortet?

 

MVH friheim

Lenke til kommentar

Når du setter inn kortet første gangen installeres programmet på telefonen, programmet ligger fortsatt igjen på minnekortet slik at det kan inst. på nytt senere. Når man inst. kan man velge om programmet skal inst. til tlf. eller minnekort som vanlig. Kart osv hentes fra minnekortet.

Lenke til kommentar
iPhone har et program som heter Shazaam (eller no sånt) og etter et veldig kort nettsøk fant jeg noe som så ut som en s60 versjon, men har ikke brukt no mer tid på det.

 

Ser ut som det er et java-prog, og dermed kan funke på de fleste symbian telefoner, men det ser ut som den kun kan brukes i UK. :( Sjekk www.shazam.com (liten mobilside)

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
Jeg har lastet med og installert Large Time Screensaver på Nokia N82, men hvor på mobilen blir den lagt.

 

Jeg har prøvd å installere både til minnekort og telefonminne, men jeg finner den ikke igjen uten Strømsparer.

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

MVH friheim

 

En restart av mobilen løste problemet og nå fungerer Large Time Screensaver som tenkt.

 

Men nå må jeg finne et kalenderprogram som kan installeres på PCen og synkronisere mot kalenderen på mobilen.

 

Jeg vet MS Outlook kan, men det vil jeg ikke ha på PCen.

 

Jeg har Lotus Organizer 5.0, men synk funksjonen i Nokia PC Suite fant ikke fila ennå jeg fortalte hvor den var.

 

MVH friheim

Endret av friheim
Lenke til kommentar
Jeg leter et alternativ til SMS Scheduler(gjerne gratis), har googlet litt rundt men finner bare timed sms av andre utgaver. Noen gode forslag ? :!:

 

Hei

 

Du kan titte på denne

 

http://www.killermobile.com/newsite/mobile...application.htm

 

Den er riktignok ikke på markedet ennå. Men jeg har betatestet en versjon og det ser lovende ut. Har ikke helt skjønt hvorfor det kan være greit å sende sms la oss si klokken 3 på natta automatisk.

 

Kommer i løpet av september vil jeg tro.

 

Mvh

 

 

Hehe.. Er av den typen som ikke alltid husker å sende sms om ting, angående bursdager og lignende og en slik app. virker som vil gjøre ting lettere! Hjertelig takk for at du ga meg svar, ser fram til denne! :D

 

Mvh.

 

Heracles

Endret av Heracles
Lenke til kommentar

Har en Nokia N95 8GB ( v. 20.0.016, 28-02-08, RM-320, Nokia N95 (03.01) )

 

Jeg har i en god stund nå forsøkt å finne et program som lar meg spille av MOD,XM,IT,S3M formater som er Tracker/MOD filer med musikk. Det var da med stor glede jeg fant Lonely Cat Games sin hjemmeside etter mye internettsøking om S60 programmer etc.

Endelig et program som kunne spille slike filer og det hadde det supre namnet UltraMP3 ( høres litt fishy ut i grunnen :whistle: )

 

Laste ned og teste demoen ... men neida ikke F om min N95 vil installere programmet. Jeg får bare den merklige meldingen "Installeringen av LCG_UltraMP3_S60_blabla.sis Støttes ikke."

F''k tenkte jeg, sikkert bare feil installasjonsfil og teste noen av di andre, men nøyaktig samma feilmeldingen. Forsøkt å kopiere filene til telefonminnet og får bare nøyaktig samme feil. Konklusjonen nå er bare at programmet ikke støtter S60v3 ... Jeg vet at jeg klarer å installere SIS filer for jeg har klart å fått inn OGGPLAY på Nokian, men det programmet misslikte jeg sterkt da jeg ikke fant ut hvordan jeg justerte volumet :p ... andre apps har også vært brukt, men ikke installert igjen etter at jeg oppdaterte mobilen for 14 dager siden.

 

Har lest igjennom hele tråden her nå å ser at LCG sin Jukebox er nemt, men støtten for MOD,XM,IT, og S3M ser jeg ikke er på plass ,så da er det uaktuelt å kjøpe dette programmet.

 

Så da er spørsmålet om dere andre vet om et annet medieavspillingsprogram som tar MP3 + MOD,XM,IT,S3M ? ... hadde vært best som en S60 app. men vet dere om en Javasak så skal dette også gå greit.

 

Flott om det hadde vært gratis, men skal vel klare å betale en liten sum $$ også for å få dette på plass på mobilen min.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det at programvaren ikke støttes (Det står på siden deres at N95 støttes), det er nok snarere et sertifikatproblem. For meg kan det se ut som om programvaren deres ikke er signert. Ta en titt søk på forumet her for å finne ut hvordan du kan signere det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...