Gå til innhold

Maskinen starter ikke fra harddisk


Anbefalte innlegg

Hei,

Min Pentium 3-maskin nekter å starte fra harddisk til tross for reset av bios, reinstallasjon av oppstartslaster og bytting av harddisk. Om jeg setter inn en XP-installasjonsplate og ikke trykker på noe, starter den opp som normalt. Noen idèer om hva som kan være galt? Kan også nevne at den nye harddisken er testet i andre maskiner, og fungerer som den skal der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, forsåvidt. Ser at det er to Linux partisjoner, og ingen av dem er aktiv.

Har ikke kjennskap til GRUB, mulig den ikke bruker 'aktiv' flagget.

 

Kan du si noe om hva som skjer når den ikke starter. Noen meldinger?

Og får du virkelig startet Ubuntu ved å boote fra en Windows CD?

Lenke til kommentar

Feilmeldingen jeg får er: "DISK BOOT FAILURE, INSERT DISK AND PRESS ENTER"

Kan nevne at jeg også kan starte ved å ha i ubuntu live-cd, og velge Boot from first hard drive, men XP-plata er enklere siden jeg ikke trenger trykke noe... Den gjør jo ikke annet enn å laste inn bootloaderen uansett.

 

EDIT: Satte systempartisjonen til bootable, og nå fungerer det! Kommer til å undersøke om GRUB trenger dette, eller om det er maskinen som er rar, men for øyeblikket er jeg bare glad for at det funker. Takker for all hjelp!

Endret av tg90nor
Lenke til kommentar

Sjekket nettopp en Fedora installasjon, MBR er jo den samme. Der er første partisjon aktiv, så det er nok nødvendig.

Fint du fant ut av det.

 

Edit: 'Just for the record': Fedora booter fint selv uten at noen partisjon er Aktiv.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Mistenker at BIOS sliter med å lese MBR skikkelig, men etter et søk på google virker det ikke som det er noe kjent problem med dette hovedkortet. Kommer muligens til å eksperimentere med en selvskrevet bootloader på den gamle harddisken for å teste, siden S.M.A.R.T har erklært den for død uansett :tease:

 

Når jeg tenkte meg om kom jeg også på at det var den andre P3-maskinen min jeg hadde kjørt windows på, så det ville sannsynligvis virket, siden windows alltid setter partisjonen sin til aktiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...