Gå til innhold

AMD 3200+ 2ghz + A8N-SLI Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har dette HK og jeg skal etter beste evne prøve å veilede deg litt.

 

Når du har kommet inn i BIOS, går du til Advanced og klikker deg inn på CPU Configuration og stiller HTT Frequency (noe i den duren) til 4x. HTT-frekvensen skal helst ikke overstige 1000 MHz. Så kan du gå til DRAM Configuration og stille Max Memclock eller hva det heter til DDR400.

 

Deretter kan du gå to hakk tilbake, til Advanced igjen, og bla deg ned til JumperFree Configuration. Det er der du gjør selve overklokkingen. Aller først kan du stille Overclock Profile til Manual. Så kan du stille PCI Express clock til 100 MHz, DDR Voltage til 2.6V, multiplier til 10x, CPU Voltage til 1.4 v og PCI Clock Synchronization Mode til 33.33 MHz. Nå er du klar til å begynne selve overklokkingen!

 

CPU Frequency, bedre kjent som FSB, står vanligvis på 200. Det er dette sifferet som bestemmer hva HTT-frekvens, CPU-hastighet og RAM-hastighet blir. Jo mer du skrur opp FSB, jo høyere klokk vil RAM og CPU få, samt at HTT-frekvensen vil gå oppover. Du burde ikke øke denne mye av gangen, men mellom 2-5 knepp mellom hver gang.

 

Når maskinen blir ustabil på de innstillingene du har gjort, kan du øke volten til CPU. Ta gjerne ett hakk avgangen. Det skal gi maskinen bedre stabilitet. Du kan også få ustabilitet pga. RAM'en, så da kan du øke volten på samme måte der og.

 

Du må også passe nøye på temperaturen. Den bør ikke overstige 55 grader. Du kan følge med på temperaturene ved å bruke Speedfan.

 

Det er også enklere å holde oversikten på alle klokkehastigheter ved å bruke CPU-Z.

 

Håper dette har vært til nytte for deg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen Hjertelig Takk:) Men har et spørsmål før jeg begynner;

 

I.o.m FSB normalt står på 200, hva burde jeg sette den på for å f.eks få en frekvens på 2500mhz på CPU? Blir det da 250, i.o.m multiplier er 10x?

 

Igjen, hjertelig:)

 

EDIT: Satt FSB på 250, cpu volt 1.5 og DDR volt 2.65, og nå kjører maskinen feilfritt på 2500+mhz :)

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar
Tusen Hjertelig Takk:) Men har et spørsmål før jeg begynner;

 

I.o.m FSB normalt står på 200, hva burde jeg sette den på for å f.eks få en frekvens på 2500mhz på CPU? Blir det da 250, i.o.m multiplier er 10x?

 

Igjen, hjertelig:)

 

EDIT: Satt FSB på 250, cpu volt 1.5 og DDR volt 2.65, og nå kjører maskinen feilfritt på 2500+mhz :)

8690010[/snapback]

 

Det stemmer. Kjempebra!

 

Lykke til videre! :D

 

EDIT: Vil anbefale deg å ikke kjøre noen høyere volt til CPU hvis du skal kjøre denne klokken 24/7.

Endret av mikie91
Lenke til kommentar

jeg har akkurat samme hovedkort og cpu som deg men har geil minne, burde ikke jeg helle stige over 2.65 volt for 24/7 bruk?

 

Som jeg har forstått det så står min ram på 2.65v til normalt og kan stige til 2.9v maks (det er jeg ikke sikker på men) så er dette helt feil?

Lenke til kommentar

er i samme situasjon som maxiraze :)

 

Specs'ene mine:

 

Asus A8n-sli

AMD 3200+(winchester)

Twin-mos value ram

 

Vet at ram'en suger. Men mener jeg har hørt at det er mulig å låse ram hastigheten eller noe liknende, har prøvd meg litt på overklokking før, men datt av på 2200ghz...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...