Gå til innhold

PC til Flight Sim X?


Anbefalte innlegg

Du trenger nok en 500W'er eller mer ja.

Grunnen er ivhertfall at C2D prosessorene og 8800GTS kortet krever en del ampere på 12V+ railen/railene. En billig 400W'er vil være langt ifra tilstrekkelig nok.

8669893[/snapback]

Dersom man ikke skal overklokke, så vil en 400W av grei kvalitet være nok i massevis. Jeg anbefaler f.eks. Chieftek 400W og 450W, disse gjør jobben, og koster henholdsvis 280,- og 350,- kroner. Men som sagt, ikke noe for overklokkere.

 

Ang. skjermkort: Det kommer an på. Dersom faren din har en 19" med oppløsning 1280x1024 så kan du godt spare de pengene på skjermkortet. Det er jo Flight Simulator han er interessert i, og kun det.

 

Edit: Ser nå at chibruu skrev det samme mht. skjermkort. Og jeg er enig. Så lenge det er et budsjett som må holdes, så gå for 8600 GT-kortet, så lenge oppløsningen er maks 1280x1024. Det støtter også DX 10.

 

Til alle der andre som bare sier han må ha mere, mere. Husk, dette er en pensjonist som skal spille ett spill, nemlig FS X. Tidligere i tråden har vi fastslått at skjermkort ikke har så mye å si under dette spillet.

8670389[/snapback]

Her var det sakk om en PSU som fulgte med et kabinett. Og du kan da nesten anta at strømforsyningen er dårlig. Kanskje en 15A på 12V+'en.

I teorien holder 400W ja, men de fleste budsjett strømforsyninger (slike du får på kjøpet med et kabinett) ville ikke klart belastingen. Eventuelt klart det dårlig.

 

Med 8600GTS kan den nok kanskje klare seg med livet i behold. (strømforsyningen altså)

Men ikke mer enn det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du er litt for generell, andrull, til at jeg kan være enig med deg. Jeg er klar over at i enkelttilfeller er det sånn. Jeg husker med gru vi solgte Q-TEC der jeg jobbet, og en strømforsyning på såkalte 500W klarte ikke å levere mer enn 315 W continous power...

 

Men et kabinett fra f.eks Chieftec eller Antec, som det er snakk om her, blir levert med en strømforsyning som "holder det den lover". Jeg har også opplevd å selge Aopen kabinetter med PSU, der det var en strømforsyning fra Fortron/Source inni! Så regelen kabinett + medfølgende PSU = :thumbdown: slår slettes ikke alltid til.

 

Dersom trådstarter skal overklokke, så stiller det selvsagt større krav til PSU, men jeg forstår det ikke slik på trådstarter at noe særlig klokking er aktuelt.

 

Så et standardkabinett med medfølgende 400W power skulle dra oppsettet helt fint, ihvertfall hvis han går for GeForce 8600 som skjermkort. :)

Lenke til kommentar

Slik som antydet tidligere i denne tråden så bør en helst legge vekt på cpu/ram for å øke ytelsen til fsx. En bør helst installere 2gb, jeg har ikke testet med 1gig på det nye oppsettet mitt, men det gamle med en xp3200+ 1gig ram og 6800gt så fikk jeg fin flyt(selvfølgelig med crappy instillinger), men når kameraet var på utsiden og en panorerte rundt så fikk harddisken pusteanfall slik at jeg opplevde total frys i bevegelsen en 5-6 ganger på en komplett "snurr" rundt flyet. På hovedoppsettet mitt har jeg nå core2duoE4300 2 gig og 8800gts 320MB Dette flyter mye bedre, men jeg kan skru opp oppløsningen uten at det påvirker fpsen, noe som tyder på at skjermkortet ikke er begrensningen. Så konklusjonen min har blitt legg penger i cpu/ram og et billig dx10 kort så er han sikret mye flyglede fremover :)

Ps. er rykter om at dx10 patchen til microsoft skal inneholde en god del dual-core optimaliseringer, så det kan være at en svakere prossessor kan funke, men jeg vil ikke satse på det. Er mildt sagt veldig rart at microsoft ikke optimaliserte det mest cpu-intensive spillet på markedet til dual-core før det ble sluppet. Her ligger cpu 1 på konstant 100% mens den andre ligger på stødige2% og koser seg med bakgrunnsoppgaver slik som antivirus og crap:P

Endret av gaaten
Lenke til kommentar
gaaten Postet i dag, 18:49

Så konklusjonen min har blitt legg penger i cpu/ram og et billig dx10 kort så er han sikret mye flyglede fremover 

Ps. er rykter om at dx10 patchen til microsoft skal inneholde en god del dual-core optimaliseringer, så det kan være at en svakere prossessor kan funke, men jeg vil ikke satse på det. Er mildt sagt veldig rart at microsoft ikke optimaliserte det mest cpu-intensive spillet på markedet til dual-core før det ble sluppet. Her ligger cpu 1 på konstant 100% mens den andre ligger på stødige2% og koser seg med bakgrunnsoppgaver slik som antivirus og crap:P

Er enig i din konklusjon. Jeg har eksperimentert en god del med FSX, og med mitt X1800XT 512MB skjermkort ser jeg ingen forskjell i framerate når jeg endrer kortets klokkehastighet fra 2D til 3D hastighet. Oppløsning og AA/AF instillinger påvirker også lite, så min erfaring er også at skjermkort ikke er det som betyr mest i FSX.

Men har en AMD Opteron 146 og jeg skalerer omtrent likt mellom klokkehastighet og fps. Dvs jeg får ved 50% overklokk (3Ghz) ganske nøyaktig 50% høyere fps enn ved 2Ghz!. Fsx er minnekrevende og ekstremt cpu intensivt, og jeg har med mitt oppsett ikke noe problemer med å kvele fps ned i under 3fps, det sier litt om hvor tungkjørt det er. Bør kanskje legge til at dette er før siste patch og med singelcore, har ikke fått testet patch og med dualcore oppsett enda.

 

Etter ca 10-15 minutters flyvning med innstillinger som er "flybare" på min maskin (dvs moderate innstillinger og fps mellom 18 og 35) går minnebruken over 1GB, og det på ren spillmaskin uten antivirus eller andre unødvendigheter, så 2GB er absolutt å anbefale.

 

Etter for noen mnd siden å ha lest en del av bloggene til ACES team (de som lager FSX) der de beklager seg over hvor vanskelig det er å få et spill til å utnytte flere kjerner, og påstår at det i realiteten ikke er noe spill som gjør dette, finner jeg det litt merkelig at de plutselig nå har fått det til. De jobber jo så godt de kan med saken, men var tydeligvis litt lei av "gnålet" fra FS-miljøet om at FSX ikke gjør det nevneverdig bedre på dualcore. Jeg håper virkelig de får det til, for det er vel ingen spill pr i dag som trenger det mer enn akkurat FSX...

 

Men uansett, jeg ville i alle fall prioritert 2GB minne, en raskest mulig prosessor (C2D), og ikke lagt så veldig stor vekt på grafikk om jeg skulle lage en budsjett-pc for FSX i dag. Og jeg ville absolutt lagt til en moderat klokk på cpu, det hjelper mye på flyten.

Lenke til kommentar
Se her : http://www23.tomshardware.com/graphics_200...2=710&chart=292

 

Kjøper du geforce 7950gt med 512 mb minne får du mest skjermkort for pengene, eller så kan du kjøpe 7900gs til 1100kr..

 

Driit i Dx1o

8673979[/snapback]

Grunnen til at han gjerne vil ha DX10 tipper jeg, er jo fordi FSX er en av de kommende DX10 titlene. Ergo bedre grafikk og ytelse.

8675735[/snapback]

Da synes jeg konklusjonen er klar.

2Gb minne, skikkelig kabinett med stabil og god strømforsyning, Vista og GeForce 8600GTS skjermkort.

 

Det ser nesten ut som jeg kan lande på ca 5000,- med å droppe 8800GTS skjermkort.

Lenke til kommentar
Glenn Østerud Postet i dag, 23:10

Da synes jeg konklusjonen er klar.

2Gb minne, skikkelig kabinett med stabil og god strømforsyning, Vista og GeForce 8600GTS skjermkort.

 

Det ser nesten ut som jeg kan lande på ca 5000,- med å droppe 8800GTS skjermkort.

Ja, bedre er jo selvsagt alltid å foretrekke, men når det nå er slik at man har et budsjett å holde seg til syns jeg konklusjonen er fornuftig. Poenget blir at om du skulle hatt noe bedre skjermkort måtte dette gå på bekostning av minne, cpu kraft eller psu. Mindre enn 2GB minne er ikke lurt, cpu kraften trenger man virkelig, og selv om jeg nok syns noen har et litt overdrevet syn på Watt på psu, er det i alle fall viktig med en av brukbar kvalitet, så man bør ikke spare alt for mye der heller.

Som det har blitt nevnt er ikke DX10 av betydning akkurat i dag, så der kunne man spart litt ved eldre generasjon kort, men er ening i at det vil være noe man potensielt vil angre på når DX10 patch'en slippes.

 

Men må bare nevne det; du bør passe på at du ikke forespeiler svigefar for mye gull og grønne skoger, med både supert utseende og super flyt, det får man bare ikke til 5000. Men det kommer jo også litt an på hvordan han bruker simmen, jeg flyr mye visuelt i lav høyde, og er opptatt av det jeg ser ut, og er dermed langt fra fornøyd med det jeg har i dag. Men er man mest opptatt av teknisk flyvning og cocpit fungerer det greit nok selv om man har litt lav fps. Det kommer også an på hvor man flyr mest, er himmel og hav forskjell på å taxe på Los Angels LAX, enn Tromsø lufthavn.

Lenke til kommentar
errgo - hvordan får du kabinett med PSU til å passe inn i det budsjettet på 5 tusen?  ;)

8678184[/snapback]

 

Jeg har redigert min handlekurv for svigers, og kommer nesten ned mot 5500,-

 

Handlekurv for ny Flysim PC

 

Jeg tror nesten at dette må bli løsningen for han. Spesielt med tanke på at jeg har et budsjett å følge... Minnebrikkene tåler vel kanskje litt klokking, slik at jeg evt. kan kjøre E6420 CPU'en på 2.4ghz istedet for 2.13.

 

Han flyr nok mest teknisk, bruker GPS og lager ruter og styrer og steller. Jeg har ikke peiling på FS i det hele tatt, så dette er noe har driver med 100% på egenhånd. Men han har jo en forkjærlighet til Norge, og liker nok best å fly til kjente flyplassen innenlands.

Lenke til kommentar
Han flyr nok mest teknisk, bruker GPS og lager ruter og styrer og steller. Jeg har ikke peiling på FS i det hele tatt, så dette er noe har driver med 100% på egenhånd. Men han har jo en forkjærlighet til Norge, og liker nok best å fly til kjente flyplassen innenlands.

8680057[/snapback]

Ok, dette er en fordel, dine prioriteringer virker da veldig riktig, og jeg tror han skal ha gode muligheter for å bli fornøyd. Har ikke erfaring med minnebrikkene du nevner, men det er svært fornuftig av deg å legge opp til en lett overklokk. Som nevnt tidligere øker fps proposjonalt med klokkehastighet på min Opteron, og det er ganske spesielt. Har aldri sett noe i nærheten av slike resultater på andre spill.

Lenke til kommentar
Jeg har også laget en handlekurv med AMD X2 4600+, den er jo billigere enn Core 2 Duo. Tror dere dette vil gi bedre resultater? I dette oppsettet får jeg "råd" til 8800GTS skjermkort.

8691235[/snapback]

Hmm, min erfaring er ivhertfall at AMD 4600+ kommer for kort i FSX.

(bruker selv 4200+ overklokket til 5400+) Og jeg sliter med litt ytelseproblemer i FSX. En E6420 ville nok gitt meg langt bedre resultater. (da spesielt med tanke på FSX) :hmm:

 

Men til hans bruk, så høres det da ut som om han trenger kraftigere CPU.

(da jeg tipper at Eye-candy og svimlende høye oppløsninger ikke kommer til å bli brukt i særlig grad)

 

Så min gjetting er at E6420 + 8600GTS gir best ytelse, men kan ikke garantere noe. :)

Lenke til kommentar
Jeg har også laget en handlekurv med AMD X2 4600+, den er jo billigere enn Core 2 Duo. Tror dere dette vil gi bedre resultater? I dette oppsettet får jeg "råd" til 8800GTS skjermkort.

8691235[/snapback]

Hmm, min erfaring er ivhertfall at AMD 4600+ kommer for kort i FSX.

(bruker selv 4200+ overklokket til 5400+) Og jeg sliter med litt ytelseproblemer i FSX. En E6420 ville nok gitt meg langt bedre resultater. (da spesielt med tanke på FSX) :hmm:

 

Men til hans bruk, så høres det da ut som om han trenger kraftigere CPU.

(da jeg tipper at Eye-candy og svimlende høye oppløsninger ikke kommer til å bli brukt i særlig grad)

 

Så min gjetting er at E6420 + 8600GTS gir best ytelse, men kan ikke garantere noe. :)

8692608[/snapback]

 

Det er vel også mitt inntrykk.

Det blir nok til at jeg får for E6420 + 8600GTS som en god start. Dersom 8600GTS ikke holder mål, da får vi heller bytte det ut senere :)

Lenke til kommentar
Laster du ned SP1 for FSX så vil spillet flyte bedre også..

SP1 har også fått støtte for dual core

8697389[/snapback]

Har det kommet noen tilbakemeldinger fra noen brukere på hvordan dette slår ut? :hmm: Irriterer meg at dette spillet er så søkk møkk tungt med tange på CPU. Skjønner ikke helt alle prosessene som foregår. Selv hadde jeg foretrukket flere kompromisser mht. fysikk og realisme, og heller hatt bedre flyt.

 

Jeg skulle være spent på å se en ordentlig benchmark på FS X, med dobbel og enkeltkjerne-prosessorer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ville deffinitivt lastet ned sp1 når du har bygd pcen, har nettopp installert den og den gav meg en ytelsesøkning i fra ca 7-10 fps på Kennedy international til 14-17 med allt av flyplassinnstillinger på maks. Ser også at nå går begge kjernene for fullt i taskmanager. Du finner den her : http://www.fsinsider.com/downloads/Pages/default.aspx  Anbefales!!

8714470[/snapback]

Hei igjen gutter (og jenter)

Maskinen er nå bygget, Vista er installert (norsk versjon).

Svigers har ikke kjøpt FS X ennå, så jeg prøver med Trial versjonen. Men denne lar seg ikke kjøre. Er dette pga. norsk Windows?

 

Bør jeg skrappe maskinen og heller trykke inn Win XP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...