Gå til innhold

Alternativ- og naturbehandling


Anbefalte innlegg

Ser at Universitetet i Tromsø har åpnet et institutt for alternativ behandling. Jeg er litt sjokkert over at et presumptivt seriøst universitet er med på å legitimere hva som i mine øyne er svindlere og kvakksalvere. Sonebehandling, akkupunktur, naturmassasje, vakumbehandling, homøopati og gudene vet hva, det er en grunn til at det kalles alternativ behandling, eller? Er det noe i alt dette som jeg velger å kalle sprøyt og svindel?

 

Jeg synes det var gale nok at kiropraktikk ble tatt inn i det godkjente helsevesenet. Snart er det fare for at jeg må dra utenlands for behandling så jeg slipper å bli overlesset med"alternativ" behandling hver gang jeg må oppsøke lege :(

 

EDIT: Dette er altså ikke et institutt, men et nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling, finansiert av helse og omsorgsdepartementet. Så moderér overstående tekst omtrent 2 hakk...

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.2484761

http://www.nifab.no/

 

EDIT2: Jeg leste kjapt over det senteret har skrevet om homøopati, og ble sjokkert. Her hadde det holdt å skrive noen linjer om prinsippene bak, og konkludere med at dette er svindel og kvakksalveri. Men her velger senteret å skrive side opp og side ned om prinsipper, teorier, filosofi, behandlingsformer og litt om forskning, UTEN å gi noen konklusjon!

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er galt med kiropraktikk?

8666875[/snapback]

Leste feil, rettet versjon av posten:

 

Det som er galt er at behandlingsformen har vist seg å ha svært begrenset til ingen effekt. Det vitenskaplige grunnlaget for behandlingsformen er svært svakt. Jeg mener det er uklokt å henvise pasienter med vondt i ryggen eller lignende til kiropraktor siden det er meget mulig at pasienten blir fin av seg selv etter et par dager. I verste fall kan kiropraktisk behandling gjøre vondt verre, som oftest gjør kiropraktisk behandling svært lite.

 

I hvert fall etter hva jeg har lest om emnet.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at effekten er begrenset? Mange får hjelp av kiropraktikere, og det umiddelbart og med en eneste behandling.

 

Det er riktig at folk med ryggen kan bli fin av seg selv. Det er riktig at en kiropraktor kan gjøre skade. Men kiropraktoren kan også hjelpe mange som ikke blir fin av seg selv. Sansynligheten for å bli skadet er liten da en kiropraktor som regel godt vet når det er risikabelt å utføre en behandling. De behandler dessuten langt mer en bare ryggen.

 

Kiropraktikkutdannelsen er fem år eller mer. Altså på linje med legeutdanning, men med spesialisering på muskel og skjelettsystem.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Dette er noe trangsynt i mine øyne. Hvis en lege henviser deg til en kiropraktor, vil du da ikke gå dit? Hvis du har fått en låsing i ryggvirvler eller liknende hjelper det ikke stort med piller. En del av de alternative måtene å behandle på fungerer. Legemiddelindustrien er en av verdens største, og det er naturlig at denne industrien prøver å sverte atlernativ behandling mest mulig, på lik linje med at tobakksindustrien for bare noen år tilbake påstod (og fortsatt påstår) at røyking ikke er skadlig. Akkupunktur er en flere tusen år gammel metode å behandle på, vår skole-medisin er bare et par hundre år gammel. Skole-medisin er selvsagt bedre dokumentert, og personlig vil jeg først gå til en vanlig lege før jeg prøver alternative metoder. Men det forskes ikke like mye på alternativ behandling som på skole-medisin, om dette har med økonomisk støtte o.l å gjøre vet jeg ikke. Men om pasienten føler seg bedre av å benytte seg av alternativ behandling så er vel noe av målet oppnådd...?

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at effekten er begrenset? Mange får hjelp av kiropraktikere, og det umiddelbart og med en eneste behandling.

 

Det er riktig at folk med ryggen kan bli fin av seg selv. Det er riktig at en kiropraktor kan gjøre skade. Men kiropraktoren kan også hjelpe mange som ikke blir fin av seg selv. Sansynligheten for å bli skadet er liten da en kiropraktor som regel godt vet når det er risikabelt å utføre en behandling. De behandler dessuten langt mer en bare ryggen.

 

Kiropraktikkutdannelsen er fem år eller mer. Altså på linje med legeutdanning, men med spesialisering på muskel og skjelettsystem.

8666983[/snapback]

Jeg er klar over at mange har fått hjelp av kiropraktor. Problemet ligger i at man har svært begrenset vitenskaplig belegg for å si at det er kiropraktikken som er årsaken til bedringen og man har store problemer med å reprodusere forskningsresultatene. Det medisinske miljøet mener, så vidt jeg har forstått, at kiropraktikk kan ha en effekt, men at denne er svært varierende og har svært begrenset vitenskaplig belegg. Derfor er jeg skeptisk til at kiropraktikk skal være en del av det offisielle helsevesenet, men det er kanskje bedre enn at kiropraktorer opererer utenfor offentlig kontroll slik som den alternative medisinen gjør.

 

Det må sies at kiropraktikken som bedrives i Norge har bedre vitenskaplig belegg og er mer seriøs enn mye av det som bedrives i f.eks. USA. Jeg ønsker ikke å sette kiropraktikk i samme bås som fotsoneterapi og homøopati.

 

@gaarden: Jeg mener at man må kunne kalle en spade for en spade og mye alternativ medisin for kvakksalveri og sprøyt. Noe alternativ medisin har en effekt, men det er som oftest en form for bi-effekt og har egentlig ingenting med behandlingsformen å gjøre. Akupunktur har f.eks. vist seg å ha en viss effekt i smertebehandling, men ikke fordi nålene berører spesielle punkter på kroppen, men fordi mange nålestikk gir en svak smerte som kroppen forsøker å lindre, og da blir også den smerten som man forsøker å lindre lindret.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som har fått hjelp av kiropraktor, og tror helt sikkert det har en virkning hvis det brukes riktig, men når det gjelder de andre "behandlingsmetodene" er jeg mildt sagt skeptisk. Kanskje med et lite unntak for akupunktur, vil jeg kalle det svindel.

 

Synes også at DENNE videoen passer godt inn her. James Randi forklarer hvor tåpelig homøopati er, og hvis en god latter forlenger livet, vil denne videoen gjøre mye mer for folkehelsa enn all verdens alternativ medisin. :D

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen at denne tråden skulle bli en diskusjon om virkningene av kiropraktikk. Så om man kan overse den debatten og heller flytte den til en egnet trå om ønskelig så hadde det vært ypperlig. Kiropraktikk er tross alt en mer vitenskaplig fundert behandlingsformen enn såkalt alternativ medisin. Sammenlignet med Homøopati så er kiropraktikk rene skole-medisinen.

Lenke til kommentar

Når du trekker inn kiropraktikk og skriver ting om kiropraktikk som fremstår som myter, så må du forvente at folk som har et annet syn protesterer.

 

Jeg skal bare komme med dette siste svaret, en konklusjon fra en vitenskapelig undersøkelse, så skal jeg la temaet ligge.

 

«Conclusions: At three years the results confirm the findings of an earlier report that when chiropractic or hospital therapists treat patients with low back pain as they would in day to day practice those treated by chiropractic derive more benefit and long term satisfaction than those treated by hospitals.»

 

Ref: http://www.bmj.com/cgi/content/abstract/311/7001/349

Lenke til kommentar
Jeg synes det er spennende om de prøver ut nye metoder for å hjelpe folk.

8677532[/snapback]

 

Ditto. Men jeg liker ikke at de fremstiller alternativ medisin som noe som faktisk funker. Det som stadig har hendt i den alternative verdenen, er at de tar tak i det som finnes av nye, vanskelige vitenskapelige begreper ("stråling", "vibrasjoner", "magnetisme", "kvantebehandling", "dynamisering" osv), og setter dem inn i en metafysisk kontekst. Etter hvert som tiden går, dropper de ordene som folk kjenner igjen (husker du at magnetisme har vært en typisk "alternativ" behandlingsform? Hva hendte? Funker det ikke lengre?), og går videre på nye ord. Det store nå er "kvante-", fordi det er noe folk flest kan lite om, og, tolket svært vidt, utelukker det ikke at det foregår ting i naturen som vi ikke vet noe om. (Det skal dog sies at svært få kvantefysikere vil si dette.)

 

Jeg får en ekkel følelse av at syke mennesker, som kanskje går til alternativ behandling som en siste utvei, skal betale i bøtter og spann for noe som ikke har basis i virkeligheten. Det topper seg når svindlere som Svein-Magne Pedersen tar imot deg på telefonen og krever betaling for at han skal be for deg (med den betryggende beskjeden om at man skal ta medisinen sin samtidig, og "blir du ikke frisk, tror du ikke nok på Gud/må du ringe igjen").

 

Trøst trenger ikke være dyrt. For mer enn trøst er det ingen som har påvist at det er.

 

Videre lesning:

 

Skepsis.no

Skepdic.com 1

Skepdic.com 2

Forskning.no

Quackwatch.com

Lenke til kommentar
Husker du at magnetisme har vært en typisk "alternativ" behandlingsform? Hva hendte? Funker det ikke lengre?

8678535[/snapback]

Jeg husker jeg så en gjeng som invisterte i en diger maskin som hadde noe med magnet eller stråling.

 

Vist på tv for noen år siden.

Tror de hadde noen kroniske plager av en eller annen sort.

Lenke til kommentar
Jeg husker jeg så en gjeng som invisterte i en diger maskin som hadde noe med magnet eller stråling.

8679436[/snapback]

 

Jepp. "Jordstråling" og "elektroallergi" er andre "plager" som kan "avhjelpes" vha "alternativ medisin".

 

Det er uetisk å tilby medisin som ikke er noe annet enn placebo. Særlig når det koster penger.

Lenke til kommentar
Jeg husker jeg så en gjeng som invisterte i en diger maskin som hadde noe med magnet eller stråling.

8679436[/snapback]

 

Jepp. "Jordstråling" og "elektroallergi" er andre "plager" som kan "avhjelpes" vha "alternativ medisin".

 

Det er uetisk å tilby medisin som ikke er noe annet enn placebo. Særlig når det koster penger.

8679486[/snapback]

Vel hvis ingenting annet virker mot de plagene du og flere har, så ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Vel hvis ingenting annet virker mot de plagene du og flere har, så ser jeg ikke helt problemet.

8679720[/snapback]

 

Hvis det man kjøper heller ikke virker, har man blitt lurt. Om man blir frisk, er det ikke på grunn av "medisinene", men på grunn av ens egne forventninger til behandlingen. Det er, som sagt, uetisk å selge behandling som ikke fungerer, uansett om man baserer seg på placeboeffekten eller ikke. Da kan man like gjerne tilby seg å synge for dem eller tenke på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...