Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal dra lang nettverkskabel


Anbefalte innlegg

det er mulig å få kjøpt sett med bokser som konverterer Ethernet til Fiber.

 

Med en slik boks i hver ende, og en fiber mellom de, så skulle nok problemet være løst.

Du vil nok merke det litt på lommeboka, siden fiberkabel ikke er direkte billig, men du slepper problematikken med å skjøte/lage nettverkskabler osv.

8665730[/snapback]

 

Noe slikt vil trolig få en prislapp på 4-5 lapper, og jeg ville ivertfall ikke vurdert noe slikt, da det er fullstendig overkill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biltema har både 100m og 300m rull med Cat5 uskjermet.

 

Har en slik rull liggende selv, kjekt å ha når man har behov for litt kabling. (Har brukt en del av den også).

 

 

Det som er interessant for trådstarter er:

 

100m kr. 298 art. nr. 23-584

 

300m kr. 798 art. nr. 23- 585.

 

Uansett ikke en uoverkommelig pris til testing og feiling.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Testa personlig med 155meter. og kontakter og patche kabel i hver ende.  Fra Switch og til nettverkskort)

Gikk glatt. Testa bare mot itavisen og opnådde samme hastigheit (6mbit)  som pcen som står rett i routeren

8666122[/snapback]

Du nevner kontakter og patche kabel?

 

Hva er patche kabel a?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefalle en utendør Cat5 kabel da denne tåler å ligge ute. Den leveres i metervare fra Elhandel.no [Link]

 

Ellers kan du bruke vanlig Cat5 som er beregnet til innendørs bruk, men denne tåler egenlitg ikke å ligge ute. Da kan du f.eks bruke denne

Alternativt denne

8666398[/snapback]

 

Den første der blir jo jævla dyr da...

Men den andre der a? Rekker den 120 meter uten problemer?

 

Er dere andre enige med chrisege ?

 

Edit:

Baklager har ikke sagt det før. Kabelen skal ligge i rør nedgravd i bakken...

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Den rekker nok lett 120 meter. Som sagt før, så må du i verste fall sette koblingen til 10mbit, men det er ikke akkurat noen krise da det er mye mer enn internettforbindelsen uansett.

8666737[/snapback]

Ok, så jeg bør prøve kun en cat5e uten noen switch rett fra router til inngang?

Lenke til kommentar
Den rekker nok lett 120 meter. Som sagt før, så må du i verste fall sette koblingen til 10mbit, men det er ikke akkurat noen krise da det er mye mer enn internettforbindelsen uansett.

8666737[/snapback]

Ok, så jeg bør prøve kun en cat5e uten noen switch rett fra router til inngang?

8667144[/snapback]

 

jepp

Lenke til kommentar

Edit:

Og CAT5 er vel vanlig og Cat5e er krysset, hvorfor skal ejg ha cat5e da?

8712839[/snapback]

 

Nei.

Forskjellen på cat5 og cat5e er at cat5e støtter 1000Mbit. Om den er krysset eller ikke spiller ingen rolel.

 

PS. Tviler på at det er mulig å kjøpe vanlig cat5 kabel lenger, har ikke sett det selv på massevis av år. Mange butikker blander begrepene og sier at de selger cat5, men når man ser på selve kablen, står det cat5e.

Lenke til kommentar

Edit:

Og CAT5 er vel vanlig og Cat5e er krysset, hvorfor skal ejg ha cat5e da?

8712839[/snapback]

 

Nei.

Forskjellen på cat5 og cat5e er at cat5e støtter 1000Mbit. Om den er krysset eller ikke spiller ingen rolel.

 

PS. Tviler på at det er mulig å kjøpe vanlig cat5 kabel lenger, har ikke sett det selv på massevis av år. Mange butikker blander begrepene og sier at de selger cat5, men når man ser på selve kablen, står det cat5e.

8713045[/snapback]

Ok :w00t:

 

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

La kabler på godt over to og tre hundre meter da jeg var i militæret; ene kabelen var en hel "eske" på 500m om jeg ikke tar helt feil. Er ikke sikker på hvilke hastigheter (tregiheter) vi endte opp med, men signalet kom ihvertfall igjennom. I 30 minus blir forøvrig cat5 kabler veeldig stive. ^_^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...