Gå til innhold

Audigy 2 -> ekstern DD5.1 forsterker


Anbefalte innlegg

Morn!

 

Skal koble Audigy 2 kortet (ikke platinum) til min DD5.1 forsterker. Tenkte å bruke de tre analoge line-outene og koble til 6-kanals inputene på forsterkeren. Regner med at det holder å kjøpe tre vanlige analoge phono til minijack kabler og koble disse på vanlig måte? Når det gjelder line-out 3 har jeg forstått at det finnes 3-kanals phonokabler, men når jeg bruker en vanlig stereokabel, er det vel senter bak kanalen som ikke blir tatt med? Den trenger jeg nemlig ikke da forsterkeren ikke støtter DD EX (og derfor ikke har 7 kanals input).

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kombinere optisk og coaxial utgang(med mindre du har en meeget spesiell ledning:-) ), på lydkortet skal du koble til en mono jack(denne må nok spesiallages, d måtte nemlig min, er nemlig håpløst å finne en slik ledning), fra lydkortet skal denne gå direkte til forsterkeren på noe som heter coaxial inn(digital inngang). hvis du derimot skulle ha optisk utgang på lydkortet, bruk for all del denne!! 8)

ledningen du trenger må derfor bestå av en mono jack i den ene enden, og en standard hunn ende i den andre(sånn som du snakket om å bruke, bare at du kun trenger 1-en).. forutsatt at du har digital inngang på forsterkeren utenom den optiske... :roll:

 

mvh

Jallamannen

 

redigerte teksten litt!!

Lenke til kommentar

Heisan,

 

Har selv et Audigy lydkort. På SPDIF utgang har jeg koblet en minijack til phono overgang, vanlig stereo utgave med rød og hvit plugg til phono. På mitt Audigy ble det da den hvite pluggen som bar digital signalet.

 

Til denne overgangen er det koblet en ledning på hele 10 meter frem til

coaxial inngang på forsterker.

 

Lyden er prima og jeg har enda ikke hatt problemer enda jeg bruker vanlig RCA ledning og ikke coaxial. Dette kan du kjøpe på Elkøp for et par hundrelapper.......

 

Hadde endel plunder i starten med å enable multichannel dekoding på forsterkeren. Etter å ha søkt rundt i dette forumet fant jeg ut at jeg måtte:

1. Disable ac3 dekoding i surround mixer (creative).

2. Velge "digital output only".

3. Reboote for at endringen skal tre i kraft.

 

Kjører selv Win DVD (softare DVD player) og ved å velge "digital SPDIF out" under oppsett for lyd vil dolby digital signalet gå direkte fra DVD plata og inn på forsterker.

 

 

Dette funker ivertfall for DVD avspilling.

Ved musikk avspilling/spill vil digital signalet tolkes som et PCM signal.....eller kanskje noen andre vet mer om dette??

 

 

Mvh

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...