Gå til innhold

Gaming PC til 12k, ber om input =)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ikke vært altfor mye på denne siden før, men har prøvd å få meg litt innsikt i denne pc jungelen de siste 2 dagene og føler jeg har lært littegrann =)

 

Jeg har endelig fått meg en del penger, så jeg planlegger å kjøpe en pc rundt ca 12 000, men kan gå litt over (skulle helst gått under ;P).

 

Så utifra det jeg har lest og sjekka så kom jeg fram til dette:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=47536

 

Med denne skjermen: Samsung Syncmaster 226BW

Blir det krøll med spilling på widescreen?

 

Som sagt har ikke så mye bakgrunn innenfor bygg av PC, men jeg vil helst ha en PC jeg kan ha en stund og med gode muligheter for oppgradering.

 

Hovedkort har jeg ikke peil på egentlig, men denne virket bra, kanskje en smule overkill eller?

 

Så til slutt lurer jeg på et par ting:

Hvordan fungerer SLI? og hvilke andre kort har SLI?

Trenger jeg en CPU cooler eller noe?

 

som sagt kan jeg ikke så mye om dette og jeg er sikker på at mange av dere er litt lei av lignende poster, men all input blir satt veldig stor plass på! =)

 

takk på forrhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har ikke vært altfor mye på denne siden før, men har prøvd å få meg litt innsikt i denne pc jungelen de siste 2 dagene og føler jeg har lært littegrann =)

 

Jeg har endelig fått meg en del penger, så jeg planlegger å kjøpe en pc rundt ca 12 000, men kan gå litt over (skulle helst gått under ;P).

 

Så utifra det jeg har lest og sjekka så kom jeg fram til dette:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=47536

 

Med denne skjermen: Samsung Syncmaster 226BW

Blir det krøll med spilling på widescreen?

 

Som sagt har ikke så mye bakgrunn innenfor bygg av PC, men jeg vil helst ha en PC jeg kan ha en stund og med gode muligheter for oppgradering.

 

Hovedkort har jeg ikke peil på egentlig, men denne virket bra, kanskje en smule overkill eller?

 

Så til slutt lurer jeg på et par ting:

Hvordan fungerer SLI? og hvilke andre kort har SLI?

Trenger jeg en CPU cooler eller noe?

 

som sagt kan jeg ikke så mye om dette og jeg er sikker på at mange av dere er litt lei av lignende poster, men all input blir satt veldig stor plass på! =)

 

takk på forrhånd!

8657050[/snapback]

 

Ser bra ut det der, ikke det at jeg er noen ekspert, men ser veldig bra ut. Hva mener du med hvordan sli fungerer, SLI har den finessen at man kan ha to skjermkort som kjører sammen for den extreme gamer.

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg i hvertfall gått ned til et 8800 GTS i steden for GTX. Jeg mener personlig at prisforskjellen på disse kortene ikke kan forsvares ytelsesmessig. Mener også å ha lest at E6600, i hvertfall på stock hastighet, ikke klarer fullt å dra nytte av GTX-kortet.

 

Tror også at ASUS P5N32-E SLI både er et billigere og bedre alternativ en EVGA-kortet dersom du skal ha 680i-chipsettet. Har hørt at det ikke er alle som er like fornøyd med EVGA, men mulig dette hadde noe å gjøre med tidlige versjoner av BIOS. Du må ellers vurdere om SLI er noe du mener du trenger eller ikke. SLI og CF vil si at to skjermkort jobber sammen, noe som gir en høyere ytelse, men som regel langt fra dobbelt ytelse, bare så det er sagt. Og jeg vil mene at 8800-serien langt på vei yter godt nok for de spillene som finnes på markedet nå. Meg bekjent er det slik at det kun er nvidias chipset som offisielt støtter SLI, mens de andre støtter CF (der HK har flere enn én port til skjermkort). Hvis du skal ha SLI er nok 680i-chipsettet det beste alternativet, men det finnes mange gode HK basert på P965 og 975X, og P35 er jo nettopp lansert. Synes selv ASUS P5K Deluxe ser veldig spennende ut, men det mangler jo fortsatt tester av dette. Dessuten er det jo veldig nytt noe som gjerne medfører BIOS-problemer. Et safe bet er vel P5B og W-seriene fra ASUS.

 

Spilling i widescreen-format skal meg bekjent ikke være noe problem. Er ikke alle spill som støtter det, særlig eldre, så i noen spill vil skjermbildet bli "klemt flate". Men det sikreste valget er kanskje å gå for en normal skjerm? Dette tror jeg andre har bedre greie på enn meg fordet.

 

Ellers følger det med en CPU-kjøler til prosessoren du har valgt, men denne er ikke forferdelig god. Skal du klokke er det nok en fordel å gå for en CPU-kjøler i tillegg. Der er det mye å velge i, men Noctua NH-9F og NH-12F, Thermaltake Big Typhoon og Zalman 9500 og 9700 skal være greie valg.

 

Har satt opp et alternativ her jeg personlig vil mene er et bedre alternativ. Kabinett blir veldig smaksak, men jeg ville personlig ville jeg i hvertfall ikke brukt under 700 kr på kabinettet. Du kan jo evt. gå for GTX hvis du absolutt vil ha dette og et billigere kabinett enn det som er i oppsettet. Men husk at kabinettet er en "komponent" du kan beholde over gjentatte oppgraderinger. Jeg har ikke lagt til noen ekstra CPU-kjøler, ettersom jeg ikke vet om du skal klokke eller ikke, men det er rom til dette i budsjettet.

 

Men lykke til med byggingen!

 

Edit: Leif, også het det visst 975X, ikke X975...

 

Edit 2: Jeg byttet ut Lian Li kabinettet med et Antec P182. Dette er en forbedret utgave av det meget godt omtalte P180-kabinettet.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

hei igjen!

 

takk for innleggene deres! =)

 

Jeg fant en annen som bygde pc til 12 her og syntes det made litt sense, så jeg har et nytt forslag sammen med det dere har sagt. Men jeg kommer ikke til å bruke mye på nytt kabinett, jeg fant en til ca 500 som er helt ok, hovedgrunnen er den at jeg ser aldri kabinettet, det er bare lagt unna under pulten. Men jeg må innrømme det at lian li kabinettet er kanskje det smootheste jeg har sett! men altfor dyrt for meg :p men er det noen praktisk grunn til å velge ett kabinett til over 700kr?

 

vel her er min nye ide: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=47649

 

og ja jeg har tenkt å overklokke, så jeg la til en cooler, men trenger jeg mer strøm?

 

noen kommentarer på det nye oppsettet?

jo og så lurte jeg på om det er vits med 4 gb minne? mener å ha lest at man ikke får bruk for det..?

 

takk igjen =)

Lenke til kommentar

Argumentet mitt for å velge et dyrere kabinett var egentlig at du er sikret bedre byggekvalitet (og dermed lengre levetid på kabinettet) og antagelig bedre kjøleløsninger. Antec P180/182 skal visst være veldig bra på dette punktet. Så personlig ville jeg heller valgt GTS og et bedre kabinett. Men dette velger du selvsagt helt selv.

 

Har du tenkt å bestille alt fra netshop? I såfall kan du spare noen hundrelapper på å velge skjermkort fra en annen produsent. 8800-serien er jo kjent for at det kun er klistremerket på kortene som skiller fra produsent til produsent, selvom prisen varierer. Ser feks at FOX+ og MSI sine GTX-kort koster 4-500 kr mindre enn ASUS sine hos netshop. Og det skal overhodet ikke være noen forskjell på disse kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...