Gå til innhold

samme feil etter reprasjon


Anbefalte innlegg

God dag

 

Telefonen (6103) min sa bare at jeg måtte sette inn riktig sim-kort, jeg gikk ned på telekiosken hvor jeg hadde kjøpt den, de gav meg ett nytt sim-kort, men feilen var der fremdeles, så de sendte den inn på reprasjon.... Så, hele 3 uker senere kommer den tilbake (alt for lang tid) og feilen var der etter bare 3 timers bruk.. Hva slags rettigheter har jeg, selgeren hos telekiosken sier at han kan sende den inn igjen, men jeg syns jeg fortjener en ny telefon, har jeg rett på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjøps loven er klar:

 

etter 2 servicer, som gjelder samme problem, men forskjellige deler er byttet, så kan du kreve ny vare.

8645336[/snapback]

 

Jeg har bare hatt den inne en gang, men syntes siden det tok så utrolig lang tid å få den fikset (noe som de ikke gjorde) og vist den nå må inn igjen, tar det sikkert lang tid igjen.

Hvorfor er det slik? Noen som har ett bra svar på det?

Lenke til kommentar

Fikk faktisk lånetelefon fra første dag en 6130i, som var faktisk bedre enn min gamle, kan jeg beholde denne som kompesasjon for alt for lang reprasjons tid?

 

Hva sier egentlig loven om hvor lang tid det skal ta?

Han fyren hos telekiosken sier at den var godt innenfor rimlighetens tid..

Hva sier loven om "rimlighetens tid" når det kommer til mobiltelefoner?

Lenke til kommentar
Fikk faktisk lånetelefon fra første dag en 6130i, som var faktisk bedre enn min gamle, kan jeg beholde denne som kompesasjon for alt for lang reprasjons tid?

 

Hva sier egentlig loven om hvor lang tid det skal ta?

Han fyren hos telekiosken sier at den var godt innenfor rimlighetens tid..

Hva sier loven om "rimlighetens tid" når det kommer til mobiltelefoner?

8645643[/snapback]

 

Et lite tanke eksperiment fra min side;

 

selger prøvde å avhjelpe feilen med å bytte simkortet ditt, dette fungerte ikke, og en sendte den videre på service når du kom tilbake. Jeg ville nesten sagt det er to avhjelpsforsøk jeg.

 

Om jeg overfører det, så ville det være tilsvarende til at en byttet feks datakabel når telefonen sluknet mot dataen, dette hjalp ikke og en måtte bytte bunnkontakt.

 

uansett;

nei, du kan ikke beholde den. 3 uker er fint innenfor rimelighetenstid. Det er heller ikke noe spesifikt i loven for ulike produktgrupper, men 3 uker er helt greit.

Lenke til kommentar

Er helt klart at du har rett til å heve kjøpet i denne situasjonen. Selger har bare rett til to utbedringer av samme mangel. Utskifting av simkort vil regnes som en utretting, andre utbedringen var å sende mobilen til service.

 

Så hør på Christian86 du, og krev din hevingsrett.

Lenke til kommentar

Hehe, ja dette kunne vært en morsom sak å få tatt til forbrukertvistutvalget.

 

Så, om jeg da har en kunde som kommer til meg med defekt mp3spiller. Og jeg bytter batteri for han, for å teste om det kan være batteriet - og det ikke funket i butikk allikevel, og så sender inn på verksted.

 

Mener dere at det er 2 avhjelpsforsøk? Det kunne blitt artig kundeservice som følge her...NULL hjelp i butikk, og KUN innsending.

Lenke til kommentar
Hehe, ja dette kunne vært en morsom sak å få tatt til forbrukertvistutvalget.

 

Så, om jeg da har en kunde som kommer til meg med defekt mp3spiller. Og jeg bytter batteri for han, for å teste om det kan være batteriet - og det ikke funket i butikk allikevel, og så sender inn på verksted.

 

Mener dere at det er 2 avhjelpsforsøk? Det kunne blitt artig kundeservice som følge her...NULL hjelp i butikk, og KUN innsending.

8648687[/snapback]

 

som jeg sa var det et tanke eksperiment. Min tanke var da at en prøvde å avhjelpe problemet til kunde ved å bytte sim kort, det feilet og en sendte da den videre som neste forsøk. Drar jeg den lengre så ville det bli det samme som å bytte datakabel, samme feil, sende videre.

 

Men som sagt; tanke eksperiment, ikke noe jeg slo fast.

Lenke til kommentar

Forbrukertvistutvalget har kommet til at support over telefon er å regne som avhjelp, for å ta et annet "søkt" eksempel.

 

"Innklagde har valgt å avhjelpe per telefon seks ganger, og har således ikke rett til flere retteforsøk."

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040514

 

 

Når det gjelder realiteten så vil alle nesten alle forsøk fra selger regnes som avhjelp, som f.eks. batteribytte og simkort bytte, så lenge det skjer i den hensikt at man vil utbedre en mangel ved et mangelfullt produkt.

 

Hvis jeg hadde vært kunde i dette tilfellet så hadde jeg nok sendt inn telefonen inn igjen for å være rimelig. Butikken gir ut en bedre lånetelefon enn telefonen vedkommende leverte inn (har bare opplevd å få "råtne" minimumstelefoner selv, og det om jeg faktisk har blit tilbudt en telefon.).

 

3 uker er helt rimelig reperasjonstid for mobiltelefoner, og du hadde jo lånetelefon.

 

Men hvis trådstarter ønsker å kreve sin rett, så krev heving mener nå jeg.

 

Men husk at dette vil nok ende opp i en selger som vil yte deg dårligere service i fremtiden, selgere er også mennesker.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det vel bare ett forsøk på reperasjon. Det kan vel ikke regnes med som reperasjon å bytte et simkort? De har rett på å prøve å reparere mobilen din en gang til. Og etter det kan du kreve å heve kjøpet, få tilbake betaling, etc.

Dette er ihvertfall slik jeg ser det..

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
I dette tilfellet er det vel bare ett forsøk på reperasjon. Det kan vel ikke regnes med som reperasjon å bytte et simkort? De har rett på å prøve å reparere mobilen din en gang til. Og etter det kan du kreve å heve kjøpet, få tilbake betaling, etc.

Dette er ihvertfall slik jeg ser det..

8652764[/snapback]

 

vel det er der vi er uenig her. Tankeeksperimentet mitt viste seg å ha et visst hold, så det kan faktisk være snakk om 3. gang denne gangen. merk! Kan

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Må nesten le av hvor firkantet og kverulerende noen folk på dette forumet faktisk opptrer. Til tider får man inntrykk av at forhandlere er et felles onde som må bekjempes, og som har null interesse av å hjelpe kundene sine på best mulig måte!

 

Jeg er selv en forhandler, og har mang en gang laget nytt simkort for kunde i håp om å løse kundens problem uten at han/hun skal bli sittende uten telefon - Dette anser jeg som god service, og ikke noe annet!

 

Jeg har mang en gang SW-oppgradert telefoner som har vært ustabile/hengt seg/etc i butikk (Noe kunde fint kunne gjort selv hjemmefra) for å prøve å hjelpe med problemer - Dette anser jeg som god service, og ikke noe annet!

 

Som nevnt over hadde det blitt morsomt om selgeren stod med armene i kors hver gang en kunde kom med et hvilket som helst problem, ødelagt simkort, forsvunnet MMS oppsett osv - og sa: Vi sender den inn, tar 14 dager!

 

Da ville det blitt hylekor...

Endret av TerraMan
Lenke til kommentar
Må nesten le av hvor firkantet og kverulerende noen folk på dette forumet faktisk opptrer. Til tider får man inntrykk av at forhandlere er et felles onde som må bekjempes, og som har null interesse av å hjelpe kundene sine på best mulig måte!

 

Jeg er en selv en forhandler, og har mang en gang laget nytt simkort for kunde i håp om å løse kundens problem uten at han/hun skal bli sittende uten telefon - Dette anser jeg som god service, og ikke noe annet!

 

Jeg har mang en gang SW-oppgradert telefoner som har vært ustabile/hengt seg/etc i butikk (Noe kunde fint kunne gjort selv hjemmefra) for å prøve å hjelpe med problemer - Dette anser jeg som god service, og ikke noe annet!

 

Som nevnt over hadde det blitt morsomt om selgeren stod med armene i kors hver gang en kunde kom med et hvilket som helst problem, ødelagt simkort, forsvunnet MMS oppsett osv - og sa: Vi sender den inn, tar 14 dager!

 

Da ville det blitt hylekor...

8653077[/snapback]

 

og jeg blir aldri klok på hvilke unskyldninger forhandlere lirer av seg for å slippe ansvar. Din var egentlig ikke så ille, for jeg har hørt mye mer interessante ting før.

 

Om jeg legger KVTL sin innlegg 100% til grunn, så er sim-kort en for for avhjelp slik jeg forstår beskrivelsen din.

Software update ER avhjelp.

Lenke til kommentar

og jeg blir aldri klok på hvilke unskyldninger forhandlere lirer av seg for å slippe ansvar. Din var egentlig ikke så ille, for jeg har hørt mye mer interessante ting før.

 

Om jeg legger KVTL sin innlegg 100% til grunn, så er sim-kort en for for avhjelp slik jeg forstår beskrivelsen din.

Software update ER avhjelp.

8653146[/snapback]

 

Mao, med din logikk:

 

1)Kunde kommer inn og klager på at MMS ikke fungerer.

 

2)Selger sjekker at GPRS innstillinger riktig og endrer oppsett/whatever. Gir telefon tilbake til kunde som tester. Nei, fungerte ikke. STRIKE ONE!

 

3)Selger laster ned nytt MMS oppsett og lar kunde teste. Nei fungerte ikke. STRIKE TWO!

 

4)Selgeren for telefonen i hånda for 3.dje gang i løpet av 6 min og får høre. "Nå vil jeg heve kjøpet, du har hatt 2 avhjelpsforsøk for samme feil allerede!"

 

Hvorfor i alle dager skal loven tolkes dit hen at god kundeservice skal STRAFFE seg? Om forhandler har en god sjanse til å løse problemet for kunde i løpet av 5min, hvorfor skal han da ikke gis mulighet til dette uten at det kan straffe seg i det lange løp?

 

Til syvende og sist er det vel kunden som har størst mulighet til å komme gunstig ut av at forhandleren gjør et forsøkt der og da?

Lenke til kommentar

1)

Software-upgrade kan vel i disse tider anses som nesten standard vedlikehold av elektriske apparater; om det er en Playstation 3, XBOX 360, MP3 Spiller, Mobiltelefoner, TVer eller hva det skulle være....

 

Flere og flere produsenter legger nå opp til at dette vedlikeholdet kan gjøres på egenhånd av kunde.

Å hjelpe kunden med dette kan det da ikke være noe galt i?

 

2)

Mener du at forhandler heller skal stå bastant på at telefonen skal sendes inn uansett problem og og bli borte 2-5 uker, fremfor å gjøre et forsøk på å rette probelemet der og da?

 

Hvor skal egentlig tersklen gå for hva som er kundeopplysning/veiledning og hva som er avhjelp?

 

Min tolkning: Så fort et AUTORISERT verksted/service point får oppdraget i hendene, er det å anse som avhjelp.

Lenke til kommentar
1)

Software-upgrade kan vel i disse tider anses som nesten standard vedlikehold av elektriske apparater; om det er en Playstation 3, XBOX 360, MP3 Spiller, Mobiltelefoner, TVer eller hva det skulle være....

 

Flere og flere produsenter legger nå opp til at dette vedlikeholdet kan gjøres på egenhånd av kunde.

Å hjelpe kunden med dette kan det da ikke være noe galt i?

 

2)

Mener du at forhandler heller skal stå bastant på at telefonen skal sendes inn uansett problem og og bli borte 2-5 uker, fremfor å gjøre et forsøk på å rette probelemet der og da?

 

Hvor skal egentlig tersklen gå for hva som er kundeopplysning/veiledning og hva som er avhjelp?

 

Min tolkning: Så fort et AUTORISERT verksted/service point får oppdraget i hendene, er det å anse som avhjelp.

8653295[/snapback]

 

så du mener at produktene du selger har så mye feil at de regelmessig må på software update for å fungere skikkelig? Interessant

 

videre mener du at enn så lenge dere bytter ut batteri,datakabel,software osv, så er det ikke avhjelp? interessant

 

videre mener du at all avhjelp kun kan skje på et verksted. Da faller jo omlevering utenfor, for ny salgspakke blir jo gitt i butikken din, ikke hos et verksted, eller doa omlevering før service for den saks skyld utenfor som avhjelp?

 

avhjelp er når du prøver å hjelpe for en mangel/feil ved produktet, og ikke noe selvforskyldt. det du sier nå er jo vitterlig at selv om det er feil ved produktet så skal du slippe å ta avhjelp, men heller regne det som service?

 

 

Alt i alt; dette var interessant lærdom.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at det ikke kan telle når selgeren prøver å rette mangelen ved å prøve å gi deg et nytt simkort, eller lignende. Men, heller å sende den inn på reperasjon teller.

 

Men, så leser jeg i service boka mi, når det gjelder akkurat dette:

"Selgeren han bare to forsøk på å rette en mangel. Se §30 (2)"

 

Denne setningen her ser ganske vid ut, og det ser ut som den rekker innenfor området hvor selgeren prøvde å fikse mangelen ved å prøve et nytt sim kort.

 

 

EDIT: Noen som kan finne ut hva det står i paragrafen jeg nevnte? "§30 (2)"

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...