Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

20Mbps blir til ~15-16 ved 674m til sentral?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bytta til NGT nylig etter å ha hatt BKK i årevis. Bestilte Mega-linjen, som skal ha en hastighet på 20Mbps (avhengig av linjelengde og kvalitet). Etter et søk på KAPAKS, er det 674 meter til sentralen, og det er brukt 0,6mm kopper (eller tykkere). Sync'en i routeren ligger på rundt 18500-19100kpbs. Etter testing makser hastighet på 1900kB/s, som tilsvarer 15200kbps/15,2Mbps. Med den korte avstanden, og godt kopper, klarer jeg ikkje helt å forestille meg at dette kan være "naturlig"? Bør jeg be NGT sette opp hastigheten så jeg får det jeg "betaler" for? Ikkje at det utgjør så utrolig mye for min del, men hadde vært greit å fått det avklart.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres unektelig ut som en lav synkronisering på den linjelengden du oppgir . Men det er meget mulig at NGT har måttet justere linjeprofilen på grunn av ett eller annet selv om dette nå er en ekstremt fin linjelengde som burde synce høgare .

 

Be NGT ta en skjekk på profil instillingenen og be dem samtidig skjekke støyprofilen .

Lenke til kommentar
Det høres unektelig ut som en lav synkronisering på den linjelengden du oppgir . Men det er meget mulig at NGT har måttet justere linjeprofilen på grunn av ett eller annet selv om dette nå er en ekstremt fin linjelengde som burde synce høgare .

 

Be NGT ta en skjekk på profil instillingenen og be dem samtidig skjekke støyprofilen .

8628649[/snapback]

Var det jeg også mente. Mattematisk/teoretisk iht ADSL2+ skal man kunne få 24Mbps ved 600meter.

Lenke til kommentar

Alt er relativt ved ADSL2+.

Dersom testen din er via en ruter så kan WAN to LAN være flaskehalsen.

Andre ting kan være harv kabler fra telenor fra 60-tallet , evt litt irr eller dårlige skøyter. Så det er mange ting som slår inn. Også trafikken på serveren du tester mot. MTU spiller også inn.

syncer modem på 18-19Mbit så kan du forvente deg ca 16-17Mbit vil jeg tro. Man må huske å trekke av overhead også.

 

Så basert på sync og evt mellomledd så vil jeg si at du får det du betaler for.

Lenke til kommentar

jeg har 8mbit telenor.. får bare 4 ut av dem . bor ikke mange hundre meterne fra sentralen heller.. er så forbanna på telenor.. . (sorry OT,, måtte bare få ut agressjonen min :p har vært uten internett i 4 dager... -forbanna telenor- og så får jeg bare halvparten av hastigheten.. )

Lenke til kommentar

Det høres ikke så veldig ille ut med 15Mbit.

Jeg har nå 550M lang linje og 18Mbit netto. Tidligere hadde jeg 645M og 17Mbit netto.

Det kan være støy som forårsaker lavere sync. Jeg vet NGT opererer med forskjellige profiler (ved problemer for iptelefoni f.eks).

I praksis vil man sjelden bry seg om man har 15 eller 20Mbit fordi det ikke er ofte man har virkelig behov for så stor hastighet. Det er mere 'nice to have' etter min erfaring... :cool:

 

Ikke dumt det tipset med trafikk og temperatur på luftkabler.

Man vil trolig få bedre signal / støyforhold når det er kaldt og i tillegg lite støy.

 

Selv så har jeg erfaring med at å bytte modem (eller firmware) kan endre oppkoblingshastigheten endel.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Dersom testen din er via en ruter så kan WAN to LAN være flaskehalsen.

Får samme resultater direkte via NGT's router som jeg får via min egen router, så det burde strengt tatt ikkje være problemet. Da burde NGT seriøst vurdere å skifte routere de sender ut.

Andre ting kan være harv kabler fra telenor fra 60-tallet , evt litt irr eller dårlige skøyter. Så det er mange ting som slår inn. Også trafikken på serveren du tester mot. MTU spiller også inn.

Bare noen år gammelt byggefelt. Relativt ny hovedsentral for området. Har testet hastigheten på linjen via FTP, torrents, broadpark.no, TPtest etc, så tror neppe problemet ligger mot serverne jeg tester.

syncer modem på 18-19Mbit så kan du forvente deg ca 16-17Mbit vil jeg tro. Man må huske å trekke av overhead også.

Jo, men med tanke på at ADSL2+ har en teoretisk hastighet på 24Mbps, burde NGT sync'et routeren høyere dersom linjen tillater det, slik at man faktisk får det man betaler for.

 

Det kan være støy som forårsaker lavere sync.  Jeg vet NGT opererer med forskjellige profiler (ved problemer for iptelefoni f.eks).

Så hvis dette er tilfellet og jeg kontakter NGT hvor jeg sier at jeg gir faen i om NextPhone funker eller ei, evt. avbestiller, så kan dem sette opp hastigheten?

 

I praksis vil man sjelden bry seg om man har 15 eller 20Mbit fordi det ikke er ofte man har virkelig behov for så stor hastighet.  Det er mere 'nice to have' etter min erfaring...  :cool:

Nei, selvfølgelig. For min del er det litt poengtering med dette at man faktisk skal få det man betaler for. Er så lei av at folk ikkje bryr seg om slikt, noe som ender opp med at selgere gir blaffen i slike detaljer. Så lenge teknologien er tilstede, og de skriver 20000/1000 på nettsiden, er det dette man bør sikte etter. Etter min mening hvertfall.

Selv så har jeg erfaring med at å bytte modem (eller firmware) kan endre oppkoblingshastigheten endel.

8629041[/snapback]

Skal sjekke om det har kommet noe ny firmware til routeren min. Om jeg skulle vurdere å bytte, har du/noen erfaring med modemer som er gode, og som pleier å gi høyere sync?

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Ja de kan nok sette opp hastigheten hvis du ønsker det. At de 'kapper' linjen for nextphone er jo fordi de aller fleste ikke har QoS.

 

Når det gjelder firmware så har NGT egne versjoner så det er ikke sikkert du får så mye å velge i. Det behøver ikke være så voldsomme forskjeller heller.

Hos meg er en økning fra 1000Mbs til 1100 i upload det beste jeg har registrert ved å endre f/w.

Lenke til kommentar

NGT sier:

 

Oppgitte hastigheter er maksimale nettohastigheter. Faktisk oppnådd hastighet avhenger av linjekvalitet og linjelengde.

 

NGT sier også:

 

Bredbåndstilgangen leveres til en definert kilobit per sekund rate og linjehastigheten vil være inntil den bestilte hastighetsklasse. Kunden må påregne at effektiv linjehastighet kan være noe lavere enn den definerte hastighet på grunn av signaltap på linjen.

 

Jo, men med tanke på at ADSL2+ har en teoretisk hastighet på 24Mbps, burde NGT sync'et routeren høyere dersom linjen tillater det, slik at man faktisk får det man betaler for.

 

Du kan jo prøve deg å klage til dem og be dem sende ut montør for å bekrefte status på linja og om han evt finner feil. Værste som skjer er at du får regninga.

 

Nei, selvfølgelig. For min del er det litt poengtering med dette at man faktisk skal få det man betaler for. Er så lei av at folk ikkje bryr seg om slikt, noe som ender opp med at selgere gir blaffen i slike detaljer. Så lenge teknologien er tilstede, og de skriver 20000/1000 på nettsiden, er det dette man bør sikte etter. Etter min mening hvertfall.

 

Jeg er faktisk lei av at folk ikke skjønner tap, støy, temperatur, kapasitet, bruk osv... :thumbdown:

Styg å si, men det er slike folk som deg som lager unødig kø på et kundesenter. Men som sagt, kjør på, klag, få ut en tekniker, klarer du å løfte nettet ditt 1 Mbit eller 2.. flott... Hvis ikke, så håper jeg NGT fakturerer deg for montøren.

Lenke til kommentar

Er det et opratøraksesssøk du kjører på kapaks? (må ha egen logginn for dette). Dersom du ikke kjører et slikt søk får du enkelt og greit opp sentralen hvor telenor har DSLAM. DSLAMen fra NGT som du er knyttet til kan være på samme stedet eller på en annen sentral slik at avstanden blir lengre, eller kortere (teoretisk mulig, men har aldri sett det).

 

Har du fasttelefon/alarm på linjen? Hvor mye ledning er det mellom ruteren fra NGT og det punktet hvor telefonkabelen forsvinner ut av huset/leiligheten?

 

Mest sansynlig er det ingenting NGT kan gjøre her. Mulig de kan forsøke å tvinge opp hastigheten dersom du står med rellativt greie S/N verdier i dag, men en slik justering kan jo fort skape "litt" problemer.

 

Edit: Har også sett kapaks vise linjelengder som har vært rundt 1/20 av luftlinjen mellom den aktuelle adressen og sentralen.

Endret av mar
Lenke til kommentar
NGT sier også:

 

Bredbåndstilgangen leveres til en definert kilobit per sekund rate og linjehastigheten vil være inntil den bestilte hastighetsklasse. Kunden må påregne at effektiv linjehastighet kan være noe lavere enn den definerte hastighet på grunn av signaltap på linjen.

Poenget er at signaltapet på en så kort avstand, på såpass nytt og bra kopper, burde være langt mindre enn dette.

Jeg er faktisk lei av at folk ikke skjønner tap, støy, temperatur, kapasitet, bruk osv...  :thumbdown:

Styg å si, men det er slike folk som deg som lager unødig kø på et kundesenter. Men som sagt, kjør på, klag, få ut en tekniker, klarer du å løfte nettet ditt 1 Mbit eller 2.. flott... Hvis ikke, så håper jeg NGT fakturerer deg for montøren.

8629410[/snapback]

Bra du har fakta på bordet.

 

Selvfølgelig skjønner jeg tap, støy, temperatur, kapasitet, osv etc blabalbalba, men om du faktisk leser hva jeg skriver, er det nettopp dette jeg lurer på; hvorfor signaltapet er såpass mye - noe det ikkje burde være. Og sånn for the record; Jeg har faktisk ikkje ringt til NGT en eneste gang.

 

Er det et opratøraksesssøk du kjører på kapaks? (må ha egen logginn for dette). Dersom du ikke kjører et slikt søk får du enkelt og greit opp sentralen  hvor telenor har DSLAM. DSLAMen fra NGT som du er knyttet til kan være på samme stedet eller på en annen sentral slik at avstanden blir lengre, eller kortere (teoretisk mulig, men har aldri sett det).

Fikk samme avstand fra KAPAKS og i en email fra NGT. Jeg snakket dessuten med Sønnico-fyren som koblet linjen, så jeg vet hvor DSLAM'en til NGT ligger fysisk. Så 674 meter kan stemme bra nøyaktig.

Har du fasttelefon/alarm på linjen? Hvor mye ledning er det mellom ruteren fra NGT og det punktet hvor telefonkabelen forsvinner ut av huset/leiligheten?

Ingen fasttelefon eller alarm. Bruker bare kabelen som fulgte med routeren mellom routeren og vegguttaket. Veggutaket er i kjellern, så det er rett ved inntaket til huset. Kabelen fra inntaket går rett til vegguttaket uten noen andre koblinger.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Hei,

 

Bytta til NGT nylig etter å ha hatt BKK i årevis. Bestilte Mega-linjen, som skal ha en hastighet på 20Mbps (avhengig av linjelengde og kvalitet). Etter et søk på KAPAKS, er det 674 meter til sentralen, og det er brukt 0,6mm kopper (eller tykkere). Sync'en i routeren ligger på rundt 18500-19100kpbs. Etter testing makser hastighet på 1900kB/s, som tilsvarer 15200kbps/15,2Mbps. Med den korte avstanden, og godt kopper, klarer jeg ikkje helt å forestille meg at dette kan være "naturlig"? Bør jeg be NGT sette opp hastigheten så jeg får det jeg "betaler" for? Ikkje at det utgjør så utrolig mye for min del, men hadde vært greit å fått det avklart.

8628614[/snapback]

 

på 674 meter ville jeg normalt håpet på bedre enn sdu får, men det er HELT individuellt pr. linje. Noen linjer på 2000 meter får maks. Andre på 200 meter kan få mindre enn maks. Linjeavstanden din er bare en del av det hele. Kvaliteten på kobberkablingen, antall koblinspunkt osv. osv. spiller også en rolle, så det er umulig å gi en (feilfri) hastighet kun utifra linjeavstanden, men som regel går det ann å estimere.

 

Det du kan høre er om de kan sette på en mer agressiv signalprofil evt. Dvs. mindre marginer mot svingninger på linjesignalet (noe du sansysynligvisi kke har mye av på 600meter), og heller bruker den kapasiteten på mer hastighet. Da kan du nok få 1-2Mbit mer ned med litt flaks.

 

PS: Husk at sync hastighten du ser i ruterne er brutto hastighet. Det er normalt å få ca 80-85% av brutto hastighet i netto hastighet (opplevd hastighet) f.eks. når du måler på hastighetstester. Tallene du oppgir høres riktige ut i brutto/netto forhold. I en perfect 2+ linje vil du synce til 25Mbit brutto, ikke 20 :) TPtest v.3.12 er en god hastighetstest for ADSL2+ linjer (bruk bostream, telenor stockholm eller IP performance V3 serveren)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nextgentel setter sin profil slik at den hele tiden skal holde MINIMUM 10/10db på linje..dette vil si for din del at linje hastigheten vil vandre noe opp og ned..dette for at linje ikke skal bli ustabil..selvom linja di ikke er mere enn 674m, betyr ikke det at du kan få 24Mbit...du kan få INNTIL 24Mbit..dette er veldig viktig å presisere...så når du har bestilt 20Mbit,,vil du kunne få INNTIL 20Mbit...du vil i realiteten aldri få 20Mbit..men en 15-18Mbit...synes du skulle være fornøyd jeg..

 

 

Just my 2c's

 

Hilsen en feilretter som har jobba med slike linjer i 22ÅR!!

Lenke til kommentar

Nei, altså, jeg er i bunn og grunn fornøyd med linja når alt kommer til alt. Er en grunn til at jeg ikkje har kontaktet NGT angåene dette i det hele tatt. Var mer aspektet rundt hvorfor jeg fikk så dårlig sync/netto hastighet, når linjeforholdene tilsynelatende er gode.

Lenke til kommentar

Syns du i alle fall kan ringe NGT og høre om det er mulig.

 

Til teknikerne som fnyser av de dumme forbrukerne:

Jeg syns det er HELT fair at man klager på hastigheten når man ikke får det man betaler for, uavhengig av linjekvaliteter osv. osv.

Som forbruker har man ikke mulighet, og langt mindre LYST til, å sette seg inn i absolutt alle fagområder for hver enkelt tjeneste man skal kjøpe gjennom livet. Derfor kan man ikke forvente at forbrukerne skal ha innsikt i alle de forhold som begrenser hastigheten på en linje.

 

Det er tjenestetilbyderens fordømte ansvar å gjøre det som må gjøres bak kulissene for å få ting til å funke, og på den andre siden presentere tjenester som er kommunisert enkelt og forståelig for mottaker.

Det er ikke enkelt og forståelig for mottaker at man bestiller 20Mbps, så får man 15. Selv om man har brukt ordet "inntil".

 

En ting som insinuerer at jeg er på rett tanke her er at ISP'ene faktisk har sluttet å oppgi "brutto" hastighet og trekker av noen prosent for packet headers.

Lenke til kommentar

Jeg har ADSL2+ selv med den raskeste linja til NGT. Nå er jeg i en litt spesiell situasjon for jeg bor i nyoppførte blokker som de har montert en ny sentral i, slik at linjelengden min er 101m :cool:

 

På modemet mitt har jeg stort sett hatt sync på 25.000 - 26.000 ned og rundt 1500 opp. Nedlasting av f.eks ubuntu fra UiO sine nettsider har ligget på rundt 2.7MB/s, noe som jeg må si er upåklagelig.

 

Nå derimot, etter at jeg har krangla nok med ruteren fra NGT om å åpne porter osv, så har jeg satt opp det i bridge med NGT saken slik at den kun er modem, og 3com saken er ruter/FW. Nå får jeg på samme nedlasting kun rundt 1.5MB/s :(

 

Er dette på grunn av bridge'inga? Og, er det noen som vet hvordan jeg får sjekket sync på linja nå?? Får jo ikke koblet til NGT ruteren lenger ..

Lenke til kommentar
Nextgentel setter sin profil slik at den hele tiden skal holde MINIMUM 10/10db på linje..dette vil si for din del at linje hastigheten vil vandre noe opp og ned..dette for at linje ikke skal bli ustabil..selvom linja di ikke er mere enn 674m, betyr ikke det at du kan få 24Mbit...du kan få INNTIL 24Mbit..dette er veldig viktig å presisere...så når du har bestilt 20Mbit,,vil du kunne få INNTIL 20Mbit...du vil i realiteten aldri få 20Mbit..men en 15-18Mbit...synes du skulle være fornøyd jeg..

 

 

Just my 2c's

 

Hilsen en feilretter som har jobba med slike linjer i 22ÅR!!

8631280[/snapback]

 

Njaaa... "aldri" er litt vel hard tatt i. Jeg har 1800m 0.6 kabel og syncer på 25Mbit blank. Jeg måtte dog trimme konfigurasjonen i ruteren litt for å justere støymarginen osv. Tror jeg lå på ca 22,5Mbit før jeg begynnte å justere.

 

På 600meter ville jeg sagt det hadde vært mer normaly å få tilnærmet maksimum, men som sagt, det varierer. Jeg tror ikke det er noe galt på linjen til trådstarter. Han har bare hatt litt uflaks sansynligvis, og det er sikkert noen mindre-enn-ideelle koblinger og skjøter som forringer signalet noe, men det er ingne som kommer til å bruke tid på å prøve å "rette" en linje der du får over 15Mbit netto hastighet. Det er jo tross alt veldig bra.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg har ADSL2+ selv med den raskeste linja til NGT. Nå er jeg i en litt spesiell situasjon for jeg bor i nyoppførte blokker som de har montert en ny sentral i, slik at linjelengden min er 101m  :cool:

 

På modemet mitt har jeg stort sett hatt sync på 25.000 - 26.000 ned og rundt 1500 opp. Nedlasting av f.eks ubuntu fra UiO sine nettsider har ligget på rundt 2.7MB/s, noe som jeg må si er upåklagelig.

 

Nå derimot, etter at jeg har krangla nok med ruteren fra NGT om å åpne porter osv, så har jeg satt opp det i bridge med NGT saken slik at den kun er modem, og 3com saken er ruter/FW. Nå får jeg på samme nedlasting kun rundt 1.5MB/s  :(

 

Er dette på grunn av bridge'inga? Og, er det noen som vet hvordan jeg får sjekket sync på linja nå?? Får jo ikke koblet til NGT ruteren lenger ..

8631949[/snapback]

 

Vanskelig å si. Ta først en hastighettest som vi kan stole på.

 

www.tptest.se hent ned versjon 3.12 og mål hastighet mot en av disse serverene:

- bostream

- ip performance V3

- Telenor stockholm

 

Det resultatet skal være noelunde nøyaktig. Om du syncer på 25mbit brutto så skal du få 20Mbit/sec (2,5MB/sec). Ta testen mens du er direktekoblet så mye som mulig sli kat du utelukker evt. feilledd. Jeg vil ikke tro at å bridge ruteren i utgangsoppnktet skal kunne lage et slikt problem, men det finnes litt forskjellige måter å sette opp en bridge, og du har ikke fortalt meg detaljene :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...