Gå til innhold

Nokia N95 - Er den så god som det står på papiret?


Anbefalte innlegg

Test av Nokia N95

 

nokia-n95-1C.jpg

 

Førsteinntrykk

 

Førsteinntrykket på Nokia N95 er ikke det beste du kan få synes nå jeg. Du får den i ganske stor emballasje, og den er ikke noe veldig fin. Når du åpner den så ser du kun mobilen, og hvis du tar opp esken mere så finner du masse tilbehør. I esken får du alt du trenger.

Når du tar opp mobilen, så får du øyene opp. Den har 5megapiksel kamera, GPS, stor skjerm, WiFi, og masse annet.

 

Design, brukervennlighet, og GPS

Designet på denne mobilen er ikke det beste du kan få, men den har to tastaturer som er ganske så fancy. Ene for SMS og for ringing osv, og den andre for MP3spilleren. Her kan du styre MP3en din fra å bytte sanger, ta på pause og stopp.

Sliden på denne mobilen er ganske så dårlig, den er slarkete og du irriterer deg over at en mobil som koster så mye ikke er i den beste kvaliteten. Men du kan få fikset dette, det finnes endel guider på nettet på hvordan du kan fikse dette. Merk, du mister garantien hvis du åpner mobilen osv. Jeg tok sjansen, og jeg angret ikke siden. Den sitter bunnsolid nå.

 

Brukervennligheten på denne mobilen er ikke å klage på, den er lett og du finner fram. Å skrive SMS går kjapt, og å finne de fleste programmene går på 1-2-3. Du kan også legge inn programmer etter ditt behov, siden Nokia N95 er en SmartPhone. Her kan du få programmer til at du kan bruke mobilen som fjernkontroll til TV-en osv. Ganske så genialt.

 

Nokia ga Nokia N95 GPS. Da finner du veien til det meste hvis du ikke vet hvor det er. GPS programmet som medfølger er da Nokia sitt som heter Nokia Maps. Dette er da et godt program fra Nokia, men det finnes bedre alternativer f.eks TomTom. Nokia Maps passer helt fint for de som ikke er så kravstore. Det er lett å søke, du kan finne alt fra butikker, spisesteder, og alt annet. Men Nokia har satt en stopper for at du ikke får utnyttet Nokia Maps fullstendig. Du må betale for å få utnyttet det, men hvis du greier deg med kart uten guider osv, så trenger du ikke det.

Men når du tar ibruk GPS tar det litt tid å få fix førstegang, men dette endret seg etter en firmware-oppdatering der Nokia la på A-gps. Da får man som regel fix etter 20-40 sekunder, før tok det noen ganger over 1 minutt.

Nå er den ganske så grei GPS.

 

Skjerm

 

Skjermen er på 2.6'', dette var da ganske stort i 2007. Men hvordan er oppløsninga på en sånn stor skjerm?

Den er ikke den beste, men man kan se på den. Hvis du ikke er den som krever det beste, du får tross alt en 2.6'' skjerm. Med større oppløsning hadde mobilen ikke vart lenge før den hadde vært tappet.

 

Batteri

Her er det mye om og men. Noen sier at den knapt varer 1 dag, noen sier at den varer 3-4 dager. Min varte i ca 3 dager i gjennomsnitt, med litt kamerabruk og normalt bruk. Hvis man har Bluetooth og Wifi aktivert hele tiden, så tappes det fortere.

Jeg er tross alt fornøyd med batteriet, skader ikke å lade den hver 3 dag.

 

Kamera og Video

5 Megapiksel fra Nokia? Dette var da en stor nyhet, 5 megapiksel kamera? Det var da nesten like mange megapiksler som man kunne få på dagens digitalkameraer.

Kamera på N95 er suverent og er det beste kameraet på mobil som jeg har prøvd.

Den tar fine og klare bilder, god kontrast og ganske så gode farger. Her er det en fullblods kameramobil.

Denne tar gode nok bilder som du kan skrive ut og du kan ta den med på ferie for å ta bilder. Men for de kravstore, behold deres digitale kamera.

 

Nokia sa at N95 kunne ta opp video i DVD-kvalitet. Det er å dra i mener jeg. Den tar absolutt god video, men hvis man tar den litt fort og beveger endel på mobilen så blir videon hakkete.

Jeg tar sjelden videoopptak, så dette bryr meg ikke.

 

Konklusjon

Nokia N95 er mobilen for deg som ønsker den beste av dem alle ( i 2007).

Du får alt med i denne mobilen, alt du ønsker deg i 2007 av en mobil.

 

Har du lyst på den og har du råd, så kjøp deg den. Merk, det har kommet en Nokia N95 med 8GB og med større skjerm. Den har også ny farge. Den er vel det beste alternativet nå idags. Nokia N95 8GB ble lansert ved juletider.

 

Jeg lar være å gi denne terningkast da jeg ikke bruker mobilen lenger og dette er en oppdatering.

Endret av Raste
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan nevne at lyd kvaliteten til denne modellen ikke er av de beste, F300 til Samsung og andre musikk modeller gjør det vesentlig bedre på lydfronten.

Batteriet og GPS er vel heller ikke temaer som er mye å skrive hjem om, byggekvaliteten er nevnt.

I mine øyne er dette model som er litt overhypet, omtrent som iphone ...

N95 ER bra, men fremstår som sterkest på papiret.

:)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

tja har n95 selv og si meg enig at tlf er rå ;) men er spent hvor lenge den ikke er slarket hos meg :p har hatt den i 3 uker nå. Jeg er blitt totalt avhengi av den er helt genial og surfe nett på :) aldri en kjedelig stund på bussn lengre :p Merket mye programvare feil fks multitasking mellom flere program har oppgraderte programvaren nå så får vi se. Men slitter fortsatt med at når jeg får en tlf fks og jeg sitter og surfe nette så hopper browser ut og jeg må starte alt på nytt. Hadde også et progblem med at minne mitt hva fullt hele tiden men har ikke fått dette enda etter programvareoppgradering. Dette med lilla skjær i bildene tja kan være litt enig der også :) Men fra og gå til n73 noe som er faktisk den beste mobilen jeg har hatt for den har tålt alt mulig og funket som snus. Så er dette veldig bra :) og hit til veldig fornøyd anbefales og prøves. Men forstår den ikke er så go på epost og itelesync som e65 men har ikke testet dette ut enda. Alt i alt en morrsom mobil som er rå rask :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg var fast bestemt på at dette skulle bli tidenes innkjøp og at jeg skulle ha en N95 i løpet av sommeren. Så jeg var i malaysia og fant en butikk som lot meg tukle litt med den, men den slo meg som slarkete i konstruksjonen og litt treg :/ så plutselig stod den ikke så høyt på lista mi lenger, og jeg endte opp med en HTC touch, som jeg forguder. Alle ting jeg ville ha fra andre telefoner er nå installert som 3. party apps, og ting går unna =) Men håper dere er fornøde med n95 og at den holder det den lover, den er uansett en tusenkunstner ;)

Lenke til kommentar
Jeg var fast bestemt på at dette skulle bli tidenes innkjøp og at jeg skulle ha en N95 i løpet av sommeren. Så jeg var i malaysia og fant en butikk som lot meg tukle litt med den, men den slo meg som slarkete i konstruksjonen og litt treg :/ så plutselig stod den ikke så høyt på lista mi lenger, og jeg endte opp med en HTC touch, som jeg forguder. Alle ting jeg ville ha fra andre telefoner er nå installert som 3. party apps, og ting går unna =) Men håper dere er fornøde med n95 og at den holder det den lover, den er uansett en tusenkunstner ;)

9235495[/snapback]

 

Nå er jo dette problemet med slark utbedret. Så mobiler ifra det nye partiet er uten slark ;) Skal være trykt å kjøpe en n95 nå uten å tenke på slarkproblemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...