Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lang ventetid på oppkjøring


Anbefalte innlegg

Holder på med 125 lappen nå og klarte teorien for et par dager sida. Så ringte jeg og fikk kjøreskolen til å bestile oppkjøring for meg. Så får jeg høre at det er helt fult helt til 1 august!! :no:

 

Veit ikke om det bare gjelder all biltilsyn eller om jeg kanskje kan dra et anna sted for å ta det eller no. hadde jo vært kjekt med lappen før somerferien var ferdig :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan ta oppkjøring et annet sted enn akkurat i nærområdet ditt. Her i Hønefoss er det fler som har tatt oppkjøring på Gol, siden det snart er fullt ut august.

 

Eneste ulempen med og ikke kjøre i nærmområdet ditt er jo at man ikke kjenner området og veinettet, men kan man reglene og kan man kjøre så går stort sett dette bra. :)

Lenke til kommentar
ja da er det greit, da får jeg vel lappen før august alikavel  :)

Om du kjenner veien eller ikke skal jo heller ikke ha no med om du skal ha lappen eller ikke  ;)

8622895[/snapback]

Nei, men hender det er noen lure tilfeller. Kan nevne to eksempler her som bare et fåtall er klar over og tenker over.

Eks 1

Det er 50 sone og vanlig vei med vikeplikt fra høyre. Ved Hønefoss stasjon er det skiltet inn til stasjonen, ergo det er ikke noe mer enn egentlig bare en parkeringsplass der. Men på grunn av skiltet så får man vikeplikt fra høyre her.

 

Eks 2

Når man kommer fra en vanlig vei og skal inn på E16, er det fartsøkningsfelt. Regelen sier jo at når man ikke er i tettbebygd strøk, er fartsgrensa 80 km/t dersom ikke annet er skiltet. Det folk har gjort feil her er at man har akselrert opp i 80-90, siden de antar det er 80-sone. Det viser seg at noen hundre meter etter at feltet tar slutt, kommer det et slutt på 70-sone skilt.

 

Det var dette jeg ville vise med at jeg mente at man har en liten fordel når man kjører på hjemmebane. :)

Lenke til kommentar

ja skjønner hva du mener med at man har en fordel, men så lenge man er god nok til å ha lappen får man den vel. Håper jeg ;)

 

Har også fått bestilt ny oppkjøringstime og den var faktisk i Hønefoss, den 27 juni.

 

Så får huske på det parkeringsplass skiltet :tease:

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Her i Österrike er det kanskje ett sted mellom 3-5 000,- Men hvis man har B-førerkort er det slik at man må bare ta 6 kjøretimer, ingen oppkjøring og ingen teoriprøve. Da blir det bare ca 1800,- NOK

A lappen koster ca 7000,- NOK. Men jeg er egentlig ikke så gira på å kjøre motorsykkel.

Lenke til kommentar
Det er jo livsfarlig.. Hvis du aldri har kjørt moped eller sykkel før, så er du mest sannsynlig ikke ferdig opplært etter 6 timer.. Kommer til å drepe deg selv på sykkelen da..

8763778[/snapback]

 

Inntil veldig nylig kunne man jo kjøre moped uten lappen i det hele tatt om man var gammel nok her i landet, evt hadde klasse B, er det så mye bedre?

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan fortsatt kjøre moped på klasse B. Egentlig syns jeg ikke det er så ille, tar ikke så lang tid før man klarer og mestre en moped at det gjør noe og de kan sannsyneligvis trafikregla mye bedre enn en som har tatt førerkortet for moped.

8769359[/snapback]

 

Enig. Jeg har hatt B kortet i flere år og har kjørt moped enda lengere. Så noen kubikk mere for meg (som ikke er en råkjører) ser jeg ikke på som en "himmelfartskommando" (som det heter på tysk!)

Lenke til kommentar
Man kan fortsatt kjøre moped på klasse B. Egentlig syns jeg ikke det er så ille, tar ikke så lang tid før man klarer og mestre en moped at det gjør noe og de kan sannsyneligvis trafikregla mye bedre enn en som har tatt førerkortet for moped.

8769359[/snapback]

 

Enig. Jeg har hatt B kortet i flere år og har kjørt moped enda lengere. Så noen kubikk mere for meg (som ikke er en råkjører) ser jeg ikke på som en "himmelfartskommando" (som det heter på tysk!)

8769800[/snapback]

 

Ja, jeg må innrømme jeg stoler mer på noen i 20-åra uten opplæring enn en 16-årig "verdensmester", på den andre side er nok denne 16-åringen bedre når vedkommende kommer opp i 20-åra, er tross alt endel av finessene med å kjøre på to hjul ikke alle kjenner (eller gidder å finne ut av)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg må innrømme jeg stoler mer på noen i 20-åra uten opplæring enn en 16-årig "verdensmester", på den andre side er nok denne 16-åringen bedre når vedkommende kommer opp i 20-åra, er tross alt endel av finessene med å kjøre på to hjul ikke alle kjenner (eller gidder å finne ut av)

 

AtW

8769995[/snapback]

 

Er vel enig i det. Men når man kjører MC kjører man jo veldig defensivt. De som aldri lærer det, blir jo ikke gammel i gamet. Råkjørere blir det jo derfor , av darwinistiske årsaker, færre og færre av etterhvert...

 

Her i Østerrike tilbyr politiet gratiskurs i finpussing av MC-kjøring. Kjøreteknikker, vanskelige situasjoner osv. Har medlt meg på ett slik kurs i sommer. Blir sikkert lærerikt. Det som er fint her er jo at sesongen er mye lengere, bl.a. er bilistene vant til å omgås med MC i trafikken nesten hele året.

Tror sykkelen min stod bare parkert 2,5 måned i løpet av det siste året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...