Gå til innhold

Selvmotsigelser, ekte, rett fra hebraisk


Anbefalte innlegg

ikke sant.

Hvis vi sier han er allvitende, da må jo gud ha en fetish for å slakte folk...

8629632[/snapback]

Hvorfor kan han ikke ha en "fetish" for å elske mennesker, siden han gjør begge deler? Du velger det minst positive av disse to og gjør det mest negative gjeldende.

8629690[/snapback]

Han lager mennesker, for så å slakte de igjen. jeg syntes ikke det er så veldig snilt...

Men så har han jo skapt flere enn han har drept...

 

Gud er rar :p

8630001[/snapback]

Som jeg har sagt tidligere, jeg tror ikke det var noen storflom; Og dermed heller ingen slakting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Jamen er det virkelig det gamle testamentet som er gjeldende da? :) De gamle lovene er vi vel ferdige med. Vi lever ikke lenger under loven men under guds nåde. Og guds nåde er vel uendelig stor, så man kan bryte de gamle lovene så det monner etter seg.

8629097[/snapback]

 

Der tar du grundig feil.

 

Matteus 5, 17: "Tro ikke at jeg har kommet for å oppheve loven eller profetene!"

Lenke til kommentar
Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Jamen er det virkelig det gamle testamentet som er gjeldende da? :) De gamle lovene er vi vel ferdige med. Vi lever ikke lenger under loven men under guds nåde. Og guds nåde er vel uendelig stor, så man kan bryte de gamle lovene så det monner etter seg.

8629097[/snapback]

 

Der tar du grundig feil.

 

Matteus 5, 17: "Tro ikke at jeg har kommet for å oppheve loven eller profetene!"

8631183[/snapback]

Jeg gjør ikke det skjønner du. Husk hvilken tråd vi er i, og at bibelen er full av dem. Bibelen er som nevnt en veldig rar samling med motsigelser. :)

Lenke til kommentar
Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Jamen er det virkelig det gamle testamentet som er gjeldende da? :) De gamle lovene er vi vel ferdige med. Vi lever ikke lenger under loven men under guds nåde. Og guds nåde er vel uendelig stor, så man kan bryte de gamle lovene så det monner etter seg.

8629097[/snapback]

 

Der tar du grundig feil.

 

Matteus 5, 17: "Tro ikke at jeg har kommet for å oppheve loven eller profetene!"

8631183[/snapback]

Jeg gjør ikke det skjønner du. Husk hvilken tråd vi er i, og at bibelen er full av dem. Bibelen er som nevnt en veldig rar samling med motsigelser. :)

8631358[/snapback]

 

Du sa du ikke tar feil, men du kan ikke bevise det. Ikke ro deg vekk når du blir tatt, let heller opp et svar.

Lenke til kommentar
Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Jamen er det virkelig det gamle testamentet som er gjeldende da? :) De gamle lovene er vi vel ferdige med. Vi lever ikke lenger under loven men under guds nåde. Og guds nåde er vel uendelig stor, så man kan bryte de gamle lovene så det monner etter seg.

8629097[/snapback]

 

Der tar du grundig feil.

 

Matteus 5, 17: "Tro ikke at jeg har kommet for å oppheve loven eller profetene!"

8631183[/snapback]

Jeg gjør ikke det skjønner du. Husk hvilken tråd vi er i, og at bibelen er full av dem. Bibelen er som nevnt en veldig rar samling med motsigelser. :)

8631358[/snapback]

 

Du sa du ikke tar feil, men du kan ikke bevise det. Ikke ro deg vekk når du blir tatt, let heller opp et svar.

8633106[/snapback]

Rom 6:14 sier jo: "For synden skal ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden".

 

Jesus oppfyllte loven (Matt.5:17) og derretter avskaffet den.

 

:)

Lenke til kommentar
Er det lov å skille seg?

 

5.mosebok 24:1-4:

 

Når en mann har tatt en kvinne til ekte, og han ikke bryr seg om henne lenger, fordi han har funnet noe ved henne som byr ham imot, kan han skrive et skilsmissebrev og gi henne og så sende henne bort fra sitt hus.  2 Sett nå at hun etter å ha flyttet fra ham går bort og gifter seg med en annen mann.  3 Hvis også han får uvilje mot henne og skriver et skilsmissebrev som han gir henne, og sender henne bort fra sitt hus, eller hvis han dør,  4 da kan ikke han som først skilte seg fra henne, ta henne til kone igjen etter at hun er blitt uren; for det er en styggedom for Herren.

 

Her sies det at en mann kan skille seg fra kona. Det står riktignok ikke noe om det er lov å gifte seg på nytt, men siden det ikke er noe forbud så antar vi det.

 

Markus 10:11-12:

 

Han sa til dem: «Den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, begår ekteskapsbrudd mot den første. 12 Og om en kvinne skiller seg fra sin mann og gifter seg med en annen, bryter hun ekteskapet.»

Her står det at den som gifter seg på nytt begår ekteskapsbrudd. Riktignok står det ingenting om å gifte seg på nytt i det forrige sitatet, men om det er lov med skillsmisse, hvordan kan det være ekteskapsbrudd? Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

 

Lukas 16:18:

 

18 Den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, begår ekteskapsbrudd. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.

 

Enten har Jesus endret mening (hva? Gud endrer mening?) eller så har vi en selvmotsigelse.

Jesus snakker jo selv om denne "selvmotsigelsen" i bergprekenen.

 

2 Noen fariseere kom og spurte ham: «Har en mann lov til å skille seg fra sin hustru?» De ville sette ham på prøve.  3 «Hva har Moses påbudt dere?» sa han.  4 De svarte: «Moses har tillatt mannen å skrive skilsmissebrev og sende henne fra seg.»  5 Da sa han til dem: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses gitt dere dette budet.  6 Men fra begynnelsen av, ved skapelsen,  skapte Gud dem til mann og kvinne.  7  Derfor skal mannen forlate sin far og mor og holde seg til sin hustru,  8  og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett.  9 Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»

Lenke til kommentar

Loven er ikke oppfylt før alle profetier er oppfylt, og selv om Jesus lovet å bringe dommedag *snart*; innen en mannsalder, mens han levde, så har ikke dommedag kommet.

 

Dessuten er ideen med å oppfylle en lov bare teit; man oppfyller profetier og følger, bryter eller fjerner lover.

Lover blir ikke oppfylt.

 

Det er ganske intuitivt å anta at Jesus mente han oppfylte alle profetiene, og dermed fjernet loven.

 

Men det stemmer bare ikke.

 

Gud har enda ikke ødelagt verden.

 

Noe som er profesert... over ett dusin ganger, og som Jesus også lovet å bringe med seg innen en mannsalder.

Lenke til kommentar

Matteus 16:28:

16:28 Verily I say unto you, There be some standing here, which shall not taste of death, till they see the Son of man coming in his kingdom.

 

Matteus 24:(...)-34

(Sett inn obskure profesier her)

24:31 And he shall send his angels with a great sound of a trumpet, and they shall gather together his elect from the four winds, from one end of heaven to the other.

24:31 And he shall send his angels with a great sound of a trumpet, and they shall gather together his elect from the four winds, from one end of heaven to the other.

24:32 Now learn a parable of the fig tree; When his branch is yet tender, and putteth forth leaves, ye know that summer is nigh:

24:33 So likewise ye, when ye shall see all these things, know that it is near, even at the doors.

24:34 Verily I say unto you, This generation shall not pass, till all these things be fulfilled.

 

Markus 8:39 aka Markus 9:1 (det finnes to versjoner):

9:1 And he said unto them, Verily I say unto you, That there be some of them that stand here, which shall not taste of death, till they have seen the kingdom of God come with power.

 

Markus 13:24-30

13:24 But in those days, after that tribulation, the sun shall be darkened, and the moon shall not give her light,

13:25 And the stars of heaven shall fall, and the powers that are in heaven shall be shaken.

13:26 And then shall they see the Son of man coming in the clouds with great power and glory.

(Sett inn de obskure 27, 28 og 29 profesiene her...)

13:30 Verily I say unto you, that this generation shall not pass, till all these things be done.

 

Lukas 9: 26-27

9:26 For whosoever shall be ashamed of me and of my words, of him shall the Son of man be ashamed, when he shall come in his own glory, and in his Father's, and of the holy angels.

9:27 But I tell you of a truth, there be some standing here, which shall not taste of death, till they see the kingdom of God.

 

 

Jesus skulle vende tilbake innen en mannsalder.

 

Men det er uansett irrelevant; dommedag må komme før loven fra det gamle testamenter er opphevet.

 

Hva Jesus og englene skulle gjøre når de kom tilbake vet vi; de skal bære de ikketroende til ildsjøen hvor de skal brenne i alle evighet.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jesus snakker jo selv om denne "selvmotsigelsen" i bergprekenen.

 

2 Noen fariseere kom og spurte ham: «Har en mann lov til å skille seg fra sin hustru?» De ville sette ham på prøve.  3 «Hva har Moses påbudt dere?» sa han.  4 De svarte: «Moses har tillatt mannen å skrive skilsmissebrev og sende henne fra seg.»  5 Da sa han til dem: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses gitt dere dette budet.  6 Men fra begynnelsen av, ved skapelsen,  skapte Gud dem til mann og kvinne.  7  Derfor skal mannen forlate sin far og mor og holde seg til sin hustru,  8  og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett.  9 Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»

8636805[/snapback]

Jesus motsier altså Gud. Siden Jesus er Gud, så motsier Gud seg selv. Ganske enkelt.

 

snip

Snart kan bety mye rart. Hvorfor skal snart nødvendigvis bety innen en mannsalder?

8638298[/snapback]

Om du mener at snart kan bety 2000+ år, så lurer jeg på hvilket språk du snakker.

Lenke til kommentar
*Sitater fra Matteus og Markus*

 

32 Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i grenene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

Jeg ser du har linket til engelsk Bibel. Jeg kan ikke nok engelsk til å påstå flerbetydning i navnet "generation" men "Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer" trenger absolutt ikke bety denne generasjon.

 

Har noen direkte oversettelse fra originalen vi kan se kanskje..?

Lenke til kommentar
Jesus motsier altså Gud. Siden Jesus er Gud, så motsier Gud seg selv. Ganske enkelt.

Jesus "motsier" David, og David har aldri vært Gud så langt jeg vet ;)

8638583[/snapback]

Teksten jeg siterte stod det "Hva har David pålagt dere?"

Om det også står i moselovene vet jeg ikke.

 

Uansett, Jesus sier jo at dette var en forskrift som ble gitt på grunn av menneskenes harde hjerter, men at det egentlig var ment at mann og kvinne skulle gifte seg og være ett (altså ikke skille seg).

 

Bah. sorry, står moses ja :blush:

Se uansett siste punkt.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Forøvrig var det sitater fra matteus, lukas og markus; 3 av 4.

 

Direkte oversatt fra engelsk (King James versjon) sier ett sitat fra alle tre evangeliene jeg siterte fra at "noen av dem som står her vil ikke smake døden før guds rike kommer".

 

Ikke generasjoner.

 

De som er tilstede.

 

Ikke barna deres -- dem selv.

 

Det nye testamentet er opprinnelig skrevet på gresk (da kristendommen ikke imponerte jødene noe særlig).

 

Dessuten står det "denne generasjonen skal ikke gå forbi før alt dette har skjedd" i to av sitatene.

 

La oss se hva det står på gresk..;

Lukas 9:26-27:

 

λέγω δὲ ὑμῖν ἀληθῶς εἰσίν τινες τῶν αὐτοῦ ἑστηκότων οἳ οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσιν τὴν βασιλείαν τοῦ θεοῦ

 

λέγω - (Indikerer at noen snakker)

δὲ - Men

ὑμῖν - Dere

ἀληθῶς - Faktisk, virkelig, i virkeligheten

εἰσίν - Er, eksisterer

τινες - hvem som helst, hva som helst, noe, noen

τῶν - (påpeker noe)

...

 

Kort fortalt og direkte oversatt:

Men faktisk, jeg sier dere: Noen av dem som står her i dag skal ikke smake døden før guds rike kommer.

Lenke til kommentar
Forøvrig var det sitater fra matteus, lukas og markus; 3 av 4.

 

Direkte oversatt fra engelsk (King James versjon) sier ett sitat fra alle tre evangeliene jeg siterte fra at "noen av dem som står her vil ikke smake døden før guds rike kommer".

 

Ikke generasjoner.

 

De som er tilstede.

 

Ikke barna deres -- dem selv.

 

Det nye testamentet er opprinnelig skrevet på gresk (da kristendommen ikke imponerte jødene noe særlig).

 

Dessuten står det "denne generasjonen skal ikke gå forbi før alt dette har skjedd" i to av sitatene.

 

La oss se hva det står på gresk..;

Lukas 9:26-27:

 

λέγω δὲ ὑμῖν ἀληθῶς εἰσίν τινες τῶν αὐτοῦ ἑστηκότων οἳ οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσιν τὴν βασιλείαν τοῦ θεοῦ

 

λέγω - (Indikerer at noen snakker)

δὲ - Men

ὑμῖν - Dere

ἀληθῶς - Faktisk, virkelig, i virkeligheten

εἰσίν - Er, eksisterer

τινες  - hvem som helst, hva som helst, noe, noen

τῶν - (påpeker noe)

...

 

Kort fortalt og direkte oversatt:

Men faktisk, jeg sier dere: Noen av dem som står her i dag skal ikke smake døden før guds rike kommer.

8650218[/snapback]

Nå tenkte jeg mest på verset med "this generation shall not pass" da teksten du har oversatt her er helt likt på norsk.

 

Verset du oversatte her handler forøvrig ikke om dommedag, men om Jesu' død og oppstandelse. Etter pinsedagen har vi hatt Guds rike på jorden i form av Den Hellige Ånd.

Lenke til kommentar

Sukk...

 

 

Denne generasjonen skal ikke dø ut...

Det er entydig.

En generasjon er 1 generasjon er en periode på mellom 15-50 år; enten man regner foreldre-barn-foreldre (hver nye fødte generasjon eller kongegenerasjon) eller fødsel-død (gjennomsnittalder for død), eller middelalder; folkets gjennomsnittsalder.

 

Når Jesus kommer for andre gang kommer dommedag.

 

Fire av versene; ett fra hvert evangelium sier:

...FØR GUDS RIKE KOMMER.

 

Halvparten av alle kristne som noengang har lest i bibelen tror på at dommedag kommer innen de dør.

 

Dommedagen er fastsatt i alle de store trosbekjennelsene.

 

Hva sier bibelen om når guds rike kommer?

Hvor skal jesus og englene kaste de ikketroende og dem som ikke tror på jesus, i følge bibelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...