Gå til innhold

Attributt for plassering av tabell!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kvifor vil du ikkje bruke CSS til det heile, mister trådstartar?

8617967[/snapback]

 

Takker for all hjelp, skal teste det ut i kveld hvis jeg får tid!

 

Hvorfor jeg ikke vil bruke CSS er enkel, tabellen skal brukes til å plassere ett registreringsskjema på en side.

 

Dette skjemaet skal skrives ut i ved å kalle en PHP-funksjon og man skal kunne redigere tabellen ved kun å forandre argumentene. Derfor kan jeg ikke bruke CSS hvis det da ikke er mulig å ha flere <head></head> områder inne i body-området.

 

Har ikke prøvd men det tror jeg ikke går :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt trådstarter har forstått hva CSS kan gjøre. Alt en tabell kan gjøre er det mulig å få til med CSS.

 

Problemet ditt skal vi nok løse bare du gir oss litt mer detaljert informasjon om hva du vil ha. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å få til.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke helt trådstarter har forstått hva CSS kan gjøre. Alt en tabell kan gjøre er det mulig å få til med CSS.

 

Problemet ditt skal vi nok løse bare du gir oss litt mer detaljert informasjon om hva du vil ha. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å få til.

8621007[/snapback]

 

For å forstå hva jeg mener må man kunne PHP og grunnleggende om funksjoner i PHP.

 

Skal lage ett registreringsskjema som en PHP-funksjon som kan kalles opp med kun en linje der hvor jeg vil ha den.

 

Serveren leser PHP koden fra toppen og ned og kalles det opp en funksjon vil serveren starte fra begynnelsen av denne funksjonen lese til slutten for så å fortsette der den slapp i hovedprogrammet.

 

Siden CSS-koden kun kan skrives i head-taggen er det ikke CSS i seg selv som er begrensningen men plassering av koden som skal få ting til å virke.

 

 

Uansett er problemet løst nå ved hjelp av dere.... TUSEN TAKK :!: :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er mulig du kan PHP, men HTML har du tydeligvis ikke peiling på.

 

CSS som skrives i HEAD eller lenkes til vil virke inn på ALL kode som lastes i dokumentet. Uansett om den er dynamisk eller statisk.

 

Og CSS kan skrives "hvor som helst". Alt du putter i "style" attributtet til TABLE tagen er helt vanlig CSS. (For eksempel)

 

-C-

Lenke til kommentar
CSS som skrives i HEAD eller lenkes til vil virke inn på ALL kode som lastes i dokumentet. Uansett om den er dynamisk eller statisk.

8621112[/snapback]

 

Det vet jeg, saken er at jeg vil kunne styre plassering, kantlinjer, bakgrunnsfarge osv ved oppkallingen av funksjonen og slippe å endre dette en annen plass.

 

 

Og CSS kan skrives "hvor som helst". Alt du putter i "style" attributtet til TABLE tagen er helt vanlig CSS. (For eksempel)

8621112[/snapback]

 

Det visste jeg ikke... synes det lignet mistenkelig på CSS ja så da var det vel CSS som ble løsningen likevel. Betyr dette at alt som virker i CSS virker likt i "style" attributtet?

 

Det er mulig du kan PHP, men HTML har du tydeligvis ikke peiling på.

8621112[/snapback]

 

Da var det vel egentlig CSS-kunnskapene som ikke strakk til da :whistle:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Betyr dette at alt som virker i CSS virker likt i "style" attributtet?

Ja. Dog har inline CSS (slik CSS som står i style=""-attributten, høyeste prioritet. På andreplass kommer intern CSS (den du skriver i <head><style type="text/css">...), og lavest prioritet har ekstern CSS, som er typen du har i en egen fil og lenker til i <head>.

 

Prioritet, spør du? Jo, definerer du margin-bottom: 2em;<p> i et eksternt stilark, men har en annen verdi inline, prioriteres sistnevnte.

Lenke til kommentar

Og det har vel igjen noe med rekkefølgen ting blir lastet i. Sist lastede definisjon overstyrer alltid tidligere lik definisjon. Dette er også noe å være obs på hvis man kun benytter seg av stilark (eksterne filer). En klasse ".klassenmin" som har to definisjoner (pga. brukerfeil ;) ) vil kun benytte den nederste definisjonen.

 

-C-

Lenke til kommentar
Du kan gi tabellen en egen stil som du definerer i CSS fila di. Når du da henter den tabellen dynamisk så vil den automagisk bli stilet.

 

Alt som virker i CSS virker likt i style attributtet, ja. Men det ser mye bedre ut å lage klasser/id'er og legge stilingen i et eget stilark.

 

-C-

8621207[/snapback]

 

Vet men er mer praktisk å kunne gjøre det på denne måten, da kan jeg skrive registreringsskjema på denne måten (eksempel):

 

regSkjema($posisjonleft, $posisjontop, $bakgrunnsfarge, $radhøyde, $osv, $osv)

 

Det vil si at i utgangspunktet ett likt skjema kan kalles opp flere ganger og man kan bestemme forskjellig plassering og utseende for hver gang.

 

Skulle jeg definert dette i CSS måtte jeg veksle mellom CSS filen og hovedfilen flere ganger hvis jeg skulle forandre noe. For ikke at alle skjemaene skulle bli like måtte jeg da organisere alt i forskjellige klasser (class) for å få til forskjellig utseende og plassering for hver gang jeg brukte det.

 

Så i dette tilfellet tror jeg min måte er mer praktisk. Meningen er selvsagt at jeg skal lage flere sider og vil bruke samme registreringsskjema på hver side uten at det ser likt ut. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du poster PHP-koden din her eller i PHP forumet, kan vi sikkert hjelpe deg med å få CSS'en til å fungere.

8621709[/snapback]

 

Takker, men som sagt tidligere fikset det seg med "style"-attributtet :thumbup:

 

Så nå finpusser jeg skjemaet mitt for å gjøre det så redigerbart som mulig, kun med argumenter som jeg oppgir når jeg kaller opp funksjonen :) :!:

Lenke til kommentar

En tanke; det går an å forhåndsdefinere utseendet til skjemaene. Da blir PHP-en slik, og i mine øyne semantisk og brukervennlig.

 

regSkjema('venstre flytende');
// produserer f. eks.
<div class="venstre flytende"><skjema>...

 

Legg til tilhørende css

div.venstre {
float: left;
}
div.flytende {
width: 100%;
padding: 10px;
}

 

Fem slike klasser kunne tatt seg av mye kode det er kjedelig å plotte inn i en funksjon.

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar
Fem slike klasser kunne tatt seg av mye kode det er kjedelig å plotte inn i en funksjon.

8623091[/snapback]

Poenget er vel at når det først er tastet inn i funksjonen som ikke er noe mer jobb enn å lage 5 klasser så er alt gjort.

 

Når jeg bruker funksjonene flere ganger slipper jeg å lage nye 5 klasser etter hvordan jeg vil at neste skjema skal se ut, kun å kalle opp funksjonen med litt andre verdier på argumentene.

 

Det er jo mer lettvint, er det ikke det?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...