Gå til innhold

Feil str. på propell?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en ryds 478gt med en mercury 50hk 4-takt. Jeg har kjørt den en sommer nå, men jeg begynner å lure på om jeg har feil størrelse på propell!

Jeg har leitet, men har ikke funnet ut hva slags propell som skal sitte på den. Båten bruker nemlig god tid opp i plan.

 

Nå sitter det en 11 x 22 propell på den. (hvis det stemmer da?!) Men er det for lite/stort? Jeg har undersøkt dette i lengre tid, men jeg er og blir bare usikker. Var ute i en båtbutikk og så en tilnærmet lik båt med en mercury 40hk 4-takt, og på den satt det en 13 x 26. Så nå trenger jeg virkelig help :cry:

 

Takk for alle svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11x26 ... det var høy vridning... kan ikke stemme at det er tommer.

Hvilket turtall har du på fullgass og alene i båten?

 

Kan si så mye at de fleste 17fots skjærgårdsjeeper med 90hk så har det vært ca 13tommer diameter og 17 til 19tommer stigning

 

Selv har jeg 17foter (2003) hvor jeg kjøpte meg helt ny 90hk uka før ferien i fjor, standard propellen som stod på var 17tomms stigning.

Bytta den etter innkjøriga, pga for høyt tutall. Bytta til en 19tommer, fikk riktig turtall.

Derpå jeg ca 14dg senere, jeg kjøpte med en ballistic stål propell.

Fikk først anbefalt en 19tommer av firmaet, fikk flott toppfart men for lavt turtall. Bytta den til 17tommer, fikk samme fart men riktig tutall (5500rpm ca)

Lenke til kommentar

heanwi: Ja, jeg har lest de manualene som finnes.

 

Kenbjork: Når jeg kjører båten aleine har jeg et turtall mellom 5500-5800rpm på full gass. Dvs. at jeg har tiltet motoren slik at jeg har absolutt maks turtall. Manualen sier at maks rpm på motoren er 6k.

 

For å være ærlig skjønner jeg ikke hva de tallene på propellen min betyr. De tallene er jo helt annerledes enn alle de andre tallene jeg har sett på. Har jo tittet litt på racingpropeller til båten og, for å kanskje bli litt klokere på disse tallene til mercury :p Men det hjelper jo ikke...

 

Litt OT: men må bare legge til at det er en herlig lyd i dagens firetaktere med injection :blush: Litt veslevoksen lyd, men den er jo fult så vill som 2-takteren da :whistle:

 

Men det hadde vært flott om noen kunne gi meg en pekepinn på hva slags dim. dere tror er riktig på mercury'en min.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, men la oss si at evt din motor har 6000rpm som maks turtall, så er 5500 alt for lite, og 5800 er litt lite.

Dvs du har for mye stigning på propell, som da gir treg akselrasjon, og mulig redusert toppfart.

 

Hvilken av disse er din motor? (bare lure for å få fastsatt din motors maks rpm)

mercury

 

**såg nå du skrev at maks turtall er 6000rpm. Da vil jeg anbefale deg å bytte propell slik at du oppnår 6000rpm. En stigning ned i vridning, fra eks 19-17 = økning på ca 200rpm. 17-15 = 400rpm økning.

Så evt da du nå får 5500 på maks alene, så bør du gå ned 2 propell størelser ender du på 5900rpm som blir midt i blinken.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Nå sitter det en 11 x 22 propell på den

Om den størelsen stemmer, og du også får maks 5500rpm.

Så ville jeg gått ned til en propell som har 19tomms stigning.

 

Men ikke gå i vei og kjøp deg en 19tommer nå, for det kan bli feil.

I og med at jeg tror ikke det sitter en 22tommer på din motor.

Det du må gjøre er å fylle opp fulle tanker og kjøre deg en tur og konstantere maks rpm du får.

Deretter stikker du til mercury forhandler og sier du må ha en propell med mindre stigning sånn at du klare å oppnå maks turtall eller veldig nært maks turtall.

Men gjerne da ta med deg din propell, om du er usikker på stigningen (11x22)

For da skal de klare å gi deg riktig propell med en gang.

Så da ser du nå hvilken de levere deg ut og da rekner du rask ut hvilket turtall du kommer til å oppnå ca.

 

Mvh Kenbjork

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...