Gå til innhold

Familiekamera - Canon PS A640 vs. Fujifilm F31fd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da det gamle kameraet er ødelagt, så familien skal nå gå til innkjøp av nytt.

De mest aktuelle kandidatene jeg har kommet frem til er Canon PowerShot A640 og Fujifilm FinePix F31fd

Kameraene skal forsåvidt ikke brukes til noen profesjonell fotografering, men ønsker familiebilder med god kvalitet.

Det jeg (som amatør) ser som fordeler med Canon A640 er følgende:

- Svært høy oppløsning.

- God optikk (?)

- 4x zoom

- Vridbar skjerm.

- Mye for pengene?

Desverre så er det jo noe stort, og det er ulempen.

Det mangler også bildestabilisator, men vet ikke hvor mye dette utgjør i praksis?

Med Fujfilm F31fd ser jeg følgende fordeler:

- Mindre av størrelse

- Bildestabilisator

- Svært god batterilevetid.

- Ansiktsgjennkjenning

Det har dog ganske lav oppløsning i forhold til Canon A640.

Har dere noen formeninger / erfaringer om valget?

Er selvfølgelig også mottakkelig for andre forslag i omlag samme prisklasse (2-3000,-).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra hva jeg har lest rundt omkring er Fuji sitt en soleklar vinner i sin klasse. Ikke tenk for mye på megapixlene, Seks er mer enn nok!

Eneste solide argumentet canonen virkelig har er vridbar skjerm, det hadde jeg på et tidligere kamera, og savner det.

Skrevet

Ja, er virkelig usikker her.

Noen som vet hvordan bildekvaliteten er på Fuji i forhold til Canon?

Ellers noen flere som har formeninger her?

Skrevet

Canon A640 har jeg ikke noe erfaring med, men i forbindelse med en test som snart kommer her på Akam har jeg brukt Fuji F31fd som sammenligningskamera. Testkameraet har 7,2 megapiksler, mens F31fd har 6. Likevel viser målingene at F31fd har over dobbelt så god detaljgjengivelse som testkameraet. Med lik utskriftskvalitet (linjer per tomme) kunne de to kameraenes bilder skrives ut i hhv ca A2-størrelse (F31fd) og ca A3 (testkamera).

Nå var ikke testkameraet fra Canon, men dette viser at megapiksler ikke er alt, og at man ikke bør stirre seg blind på oppløsning.

Fujis F-serie har suveren bildekvalitet, men opp til og med F31fd har de noen andre ulemper, som f.eks at de kun bruker xD-kort (F40 støtter både xD og SD) og at de mangler bildestabilisator (dette skal i følge Fuji komme i neste generasjon).

Skal du ha kompaktkamera med god bildekvalitet og høy oppløsning bør du muligens også vurdere Sony W200 som kommer snart om det ikke er i butikkene allerede. Våre foreløpige tester tyder på at det har mye bedre bildekvalitet enn man skulle tro av et 12-megapikslers kompaktkamera med relativt liten sensor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...