Gå til innhold

Bo i båt...


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her men jeg bare spørr i vei...

Jeg har en drøm om å bo i båt en gang, og jeg lurer på om det er noen i Norge som faktisk gjør det, om det er mulig i det hele tatt. Å ta lån på båt istedenfor hus og bo på den året rundt. Helst en kapasitetsrik båt som kan ta meg iaffal lengst sør i Europa om det skulle være... Hva med vinterproblematikk? Tar ikke alle båtene sine opp på land om vinteren? Hva slags båt skal jeg se etter.

Eneste utenom praktiske og tekniske ting jeg ser etter er at den har både seil og motor (altså motorseiler som det sikkert heter), og helst lagd av tre. Må være en del plass, men trenger ikke å være et palass akkurat. Ja også må det kunne gå ann å seile 'an på 1 mann, og lengre enn bare litt frem og tilbake i bukta, jeg vil gjerne kunne ta sydenturer med 'an.

 

Noen som hvet noe? Hva jeg skal se etter? Steder jeg kan lese om folk som gjør dette?

Også hvordan er det med internett på båt, finnes det internett løsninger der man kan få tilgang til bredbånd via laptop på båt eller må jeg ligge inntil hus og stjele linjen deres :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også hvordan er det med internett på båt, finnes det internett løsninger der man kan få tilgang til bredbånd via laptop på båt eller må jeg ligge inntil hus og stjele linjen deres :ph34r:

Enste jeg kan svare deg på :p

Du kan jo fiske den satelitt oppkobling, eller ett trådløst kort for de stedene som har trådløse soner...

Lenke til kommentar
Hei!  Jeg er ny her men jeg bare spørr i vei...

Jeg har en drøm om å bo i båt en gang, og jeg lurer på om det er noen i Norge som faktisk gjør det, om det er mulig i det hele tatt.  Å ta lån på båt istedenfor hus og bo på den året rundt.  Helst en kapasitetsrik båt som kan ta meg iaffal lengst sør i Europa om det skulle være...  Hva med vinterproblematikk?  Tar ikke alle båtene sine opp på land om vinteren?  Hva slags båt skal jeg se etter. 

Eneste utenom praktiske og tekniske ting jeg ser etter er at den har både seil og motor (altså motorseiler som det sikkert heter), og helst lagd av tre.  Må være en del plass, men trenger ikke å være et palass akkurat.  Ja også må det kunne gå ann å seile 'an på 1 mann, og lengre enn bare litt frem og tilbake i bukta, jeg vil gjerne kunne ta sydenturer med 'an.

 

Noen som hvet noe?  Hva jeg skal se etter?  Steder jeg kan lese om folk som gjør dette? 

Også hvordan er det med internett på båt, finnes det internett løsninger der man kan få tilgang til bredbånd via laptop på båt eller må jeg ligge inntil hus og stjele linjen deres :ph34r:

8603174[/snapback]

Skal du bo i båt er det anbefalt å ta en titt på Elling E 3 bygd for alle farvann og den er bygd for å gå rundt i stor sjø vis det skulle skje da så klarer den det. Den er luksus inni samtidig
Lenke til kommentar
Hei!  Jeg er ny her men jeg bare spørr i vei...

Jeg har en drøm om å bo i båt en gang, og jeg lurer på om det er noen i Norge som faktisk gjør det, om det er mulig i det hele tatt.  Å ta lån på båt istedenfor hus og bo på den året rundt.  Helst en kapasitetsrik båt som kan ta meg iaffal lengst sør i Europa om det skulle være...  Hva med vinterproblematikk?  Tar ikke alle båtene sine opp på land om vinteren?  Hva slags båt skal jeg se etter. 

Eneste utenom praktiske og tekniske ting jeg ser etter er at den har både seil og motor (altså motorseiler som det sikkert heter), og helst lagd av tre.  Må være en del plass, men trenger ikke å være et palass akkurat.  Ja også må det kunne gå ann å seile 'an på 1 mann, og lengre enn bare litt frem og tilbake i bukta, jeg vil gjerne kunne ta sydenturer med 'an.

 

Noen som hvet noe?  Hva jeg skal se etter?  Steder jeg kan lese om folk som gjør dette? 

Også hvordan er det med internett på båt, finnes det internett løsninger der man kan få tilgang til bredbånd via laptop på båt eller må jeg ligge inntil hus og stjele linjen deres :ph34r:

8603174[/snapback]

Skal du bo i båt er det anbefalt å ta en titt på Elling E 3 bygd for alle farvann og den er bygd for å gå rundt i stor sjø vis det skulle skje da så klarer den det. Den er luksus inni samtidig

8603531[/snapback]

 

Elling er en Motorbåt vært å merke pris 2-4 mill :p

Lenke til kommentar
Enig at det er dyrt, men det samme koster jo et hus også..

8603632[/snapback]

 

Ja hus er like dyrt, Men disse båtene er det ikke lagd så veldig mange av 3 eller noe som er i Norge. Skroget er sånn at det ikke blir kaldt på vintern som det ellers ville blitt i en annen , denne båten er Syk. Skulle ønske jeg var over 20 nå og hadde økonomi til den :)

Lenke til kommentar
Enig at det er dyrt, men det samme koster jo et hus også..

8603632[/snapback]

 

Tja, det blir litt for dyrt og jeg vil heller satse på seil en motor, men det er best med begge deler. Er det ikke enormt dyrt med diesel til en sydentur da for eksempel med Elling? Den var fin som f*** men ikke min stil. Og jeg kjøper gjerne brukt...

 

her er litt mer det jeg tenker på:

 

http://www.baatmarkedet.no/annonser/viewli...g.php?view=4066

http://www.baatmarkedet.no/annonser/viewli...g.php?view=4040

 

og f.eks den her er ser jo bare ut som drømmebåten min:

http://www.baatmarkedet.no/annonser/viewli...g.php?view=3926

 

også lurer jeg på in det er lov/mulig å ligge forankret litt utenfor kai... eller om om det er noen problemer rundt det, trenger ikke strøm hver dag :)

 

Jeg bor på Os, må jeg rnge til kommunen for å finne priser på kaiplass eller finnes det på internett?

Lenke til kommentar
Den på det siste bildet... går den an å seile på egen hånd tror dere?  Lol... så mye peil har jeg.... skal ta seilkurs i sommer... men nå må jeg bare spørre...

8603807[/snapback]

 

Hvis du skal til syden o.l Burde du ha en båt som er klassifisert A . det betyr at den skal tåle all farvann og bølger teoretisk sett

Lenke til kommentar
Enig at det er dyrt, men det samme koster jo et hus også..

8603632[/snapback]

 

Tja, det blir litt for dyrt og jeg vil heller satse på seil en motor, men det er best med begge deler. Er det ikke enormt dyrt med diesel til en sydentur da for eksempel med Elling? Den var fin som f*** men ikke min stil. Og jeg kjøper gjerne brukt...

 

her er litt mer det jeg tenker på:

 

http://www.baatmarkedet.no/annonser/viewli...g.php?view=4066

http://www.baatmarkedet.no/annonser/viewli...g.php?view=4040

 

og f.eks den her er ser jo bare ut som drømmebåten min:

http://www.baatmarkedet.no/annonser/viewli...g.php?view=3926

 

også lurer jeg på in det er lov/mulig å ligge forankret litt utenfor kai... eller om om det er noen problemer rundt det, trenger ikke strøm hver dag :)

 

Jeg bor på Os, må jeg rnge til kommunen for å finne priser på kaiplass eller finnes det på internett?

8603773[/snapback]

 

Hvis du har et båtkart/kartplotter det får du når du får båt står det forskjellig anker på kartene som betyr at du kan ankre opp og ligge på dreggen. Når det står anker på kartet betyr det at det er god bunn til å ankre opp

Lenke til kommentar

Det er folk som bor i båter, også i Norge. Dette gjelder gjerne større båter. Båter oer 42 fot krever minimum kystskippersertifikat. Både positivt og negativt. Det positive er at prisen blir lavere. Større / tyngre båter tas ikke opp på land om vinteren men ligger på vannet, enten i boblehavn eller andre trygge steder. Båtene bør periodevis tas opp (eller tas i slipp) for rengjøring av skrog / reparasjoner / vedlikehold.

 

Har man ikke alle bekvemligheter ombord er man avhengig av bruk av gjestehavner for dusj, vask m.m. eller tilgang til landstrøm.

Lenke til kommentar

Noen stikkord å tenke på; du må ha en isfri havn som du leier plass på. På østlandet betyr det boblehavn. Så må du ha tilgang til vann og strøm. Enkelte havner har både vaskemaskiner, dusjer og toaletter selvom veldig få av disse er åpne om vinteren. Alternativet er å ha dette ombord. Dusj og toalett er ganske greit, men værre med vaskemaskin.

 

På det kalleste kan sjøvannet holde noen få grader minus så skroggjennomføringer er kritisk dersom du bruker ferskvann ombord. Kan fryse og sprekke.

 

Mye av skroget er jo i kontakt med vann så det blir ikke så kaldt som man kan tro. Noen glavamatter på dekket i den kalleste perioden og godt varmeapparat. Legg gjerne opp 220V anlegg som kan brukes i havn, både for varme og varmtvann.

 

Lån med sikkerhet i båt kan være vanskelig. I hvertfall tidligere var det en forutsetning at båten var registrert i skipsregisteret som var vanskelig med en fritidsbåt. Og kystskippersertifikat må du kun ha dersom båten er lenger enn 15 m, ca 50 fot.

 

Å seile alene går på nesten alle båter avhengig av hva du har som ekstrautstyr. Den siste båten du linket til, ville jeg ikke valgt. Tunge og mange seil, tung båt med liten plass, mye pussing..............

 

Ønsker du å seile, kjøp en motorseiler med hovedvekt på seilegenskaper og med styrhus med en kabin. Mye hyggeligere å se ut derfra enn fra "kjelleren" på en mer ordinær seilbåt.

 

Som langtursbåt kan nesten alt fungere, men kjøper du en båt fra 35 og opp så er det en start. Les mange bøker om langturseiling først så du ikke gjør den samme feilen som andre har gjort før. Spesielt lær deg kommunikasjon, navigering, seiling, opplegg av strøm, d.v.s. nok strøm med tilstrekkelig lading.

 

Det har vært skrevet mange bøker om dette, så et lite innlegg her dekker ikke noe.......... :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Veit det fins ett nettsystem så man kan få internett over så og si hele landet. Trur det var sånn at det var basert på det gamle 54 systemet (hvis det kan stemme).

Kan ivertfall søke litt på telenord sin side siden det er de som har det ;)

 

Har du lyst på trebåt så ikke la deg skremme av at det er så mye jobb. Er jo en del jobb hvis man ikke bruker båten mer noen uker i ferien og noen helge og dagsturer i året, men skal man bo på den så er det mye greiere. Kan jo ta litt puss nå og da som det passer.

Lenke til kommentar
Veit det fins ett nettsystem så man kan få internett over så og si hele landet. Trur det var sånn at det var basert på det gamle 54 systemet (hvis det kan stemme).

Kan ivertfall søke litt på telenord sin side siden det er de som har det ;)

 

Har du lyst på trebåt så ikke la deg skremme av at det er så mye jobb. Er jo en del jobb hvis man ikke bruker båten mer noen uker i ferien og noen helge og dagsturer i året, men skal man bo på den så er det mye greiere. Kan jo ta litt puss nå og da som det passer.

9182013[/snapback]

 

internet worldwide: https://www.telenorsatellite.com/ :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...