Gå til innhold

Problemer med XP2700+ og litt til


zapper

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bygde ny PC ikveld / natt, men selvfølgelig, når jeg endelig har overtalt familien til å bygge data selv, går ikke alt som det skal...

 

Følgende komponenter er brukt (99% sikkert på riktig måte, har gjort dette endel ganger):

 

Chieftec Dragon Midi, 340W

MSI KT4 Ultra-BFISR

XP2700+ m GlobalWin CAK4-88T

Sapphire Radeon 9700 PRO

Sound Blaster Audigy 2

Western Digital 120GB 8mb cache

3 x 512mb TwinMOS PC2700 CL2.5 ram

 

Win XP Home Ed med SP1

Hyperion 4-in-1

+ lagt inn nyeste drivere for USB2.0, LAN, lyd etc.

 

Alt går bra helt til...

jeg ser at XP2700+ prosessoren oppdager og kjøres som XP1500+, 1.3ghz. Tenkte da jeg bare kunne øke FSB instillingene i biosen til 166Mhz og ratioen til 13, men nei. Da vil ikke pc'en starte opp i det hele tatt. Tok da og satte rationen til auto, og da funket det faktisk å starte pc'en. Problemet var at Windows XP hang seg ganske fort, før velkomstmeldingen. Satte så ned FSB'en til 133Mhz, slik at prosessoren ble oppgitt til XP2100+. Og da funket PC'en greit. Har noen en anelse om hva som skjer her? Har sjekket at prosessoren virkelig er en 2700+. CPU temperaturen holdt seg rundt 40 grader når jeg fikk sjekket, uansett FSB innstillinger etc. Har også oppdatert biosen til v.1.2 men det utgjorde ingen forskjell. Datoen på den opprinnelige biosen er jo fra midten av november og det står jo at hovedkortet har support for 2700+.

 

Fikk også et annet problem. Så godt som alle 3d-applikasjoner fryser etter et par sekunder med rendering, for så å vise psykedeliske farger og mønstre. Har testet med Direct X8.1 / DirectX 9, og medfølgende drivere og de nyeste Catalyst 3.0 driverne. Fikk faktisk kjørt EN test i 3dmark2001se b:330 uten at det hang seg, nemlig Pixel Shader og Adv. Pixel Shader testene, og DirectX 9 skjermspareren ATI Dogs funker. Kan dette ha noe med prosessortrøbbelet å gjøre? Virker heller som om kortet går varmt. Alt er forsøkt kjørt i 1024x768, 32-bit, default innstillinger, AGP 8x

 

Takker så mye for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bare stille fsb i bios, det er ofte en jumper på hk som lar deg veksle mellom 100/133/166mhz. Hvis du bare øker den i bios vil det bli det samme som at du overklokker hele maskinen. Da vil du oppleve ustabilitet og ofte få artifacts/"psykedeliske farger" i 3d applikasjoner.

 

Mitt tips: Les i manualen som følgte med ditt hovedkort, er ofte en seksjon i de innledende sidene med bilde av hk og beskrivelse av alle jumperne etc. ;-)

Lenke til kommentar

Sjekk at rammen din kjører på pc2700 (333 Mhz)

for så lenge du skal kjøre 166fsb må rammen stå på 333Mhz

When FSB setting 166MHz the memroy only can

running at DDR333 mode.

DDR400 memory support by MSI certified module only

DDR400(PC3200) max. up to 2 DIMM slots.

Hentet fra http://www.msi.com.tw/program/products/mai...6&MODEL=MS-6590

 

Nyeste bios for ditt hk er 1.2 Som kom 2002-12-10

http://download.msi.com.tw/support/bos_exe/6590v12.exe

Denne biosen fikser støtte 333Mhz fsb på cpu, så oppdater den du ;)

 

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Faktisk var det ikke vanskeligere enn å sette RAM innstillingen fra "auto" til 333mhz som Krizz sa. Da gikk det smertefritt å sette FSB til 166, og prosessoren ble registrert som en 2700+. Merkelig at ikke "auto" funksjonen i biosen klarte å sette dette automatisk.

 

Håper at ATI kortet fungerer som det skal nå, har såvidt fått testet det og det ser ut til å virke, la inn Catalyst 2.5 drivere (venter med Directx9 og C3.0)

Lenke til kommentar

...men nei da!

 

Kortet klarer fint å kjøre igjennom 3dmark2001se demoen og game-testen (har testet begge i default innstillinger og med 2x AA), men det tar ca fem sekunder etter at første benchmarkscene er i gang før det låser seg på nytt. Det samme skjer når jeg prøver Tony Hawk 3. Funker noen få sekunder, så fryser bildet. Akk ja, det skal ikke være lett.

 

Testet forøvrig systemet med PC-mark2002 uten problemer. Fikk CPU / RAM score på henholdsvis 6327 og 4166, og det er vel normale tall?

 

Noen som har noen nye forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...